Jump to content

Högerflyttad Drivlina


pelle17B

Recommended Posts

Jag bygger IRS bakvagn med drivlina av Suzuki Swift GTI motor, Suzuki SJ413 växellåda och Sierra diff klump. I övrigt bokmått på ramen.

Sierra diffklumpen är inte symmetrisk. Drivaxlarna skiljer 40mm i längd mellan höger och vänster sida med kardanen centrerad i bilen (höger drivaxel är längst).

Jag funderar på att flytta hela drivpaketet (motor, växellåda, kardan och diffklump) 40mm till höger i bilen och använda två korta drivaxlar (Givetvis skall bärarmar vara symmetriska höger och vänster).

Jag ser fördelarna som:

+ 40mm extra plats på förarsidan gör att ex.vis en OMP stol går dit.

+ Bättre viktfördelning med endast förare i bilen.

+ Lättare att få plats för styrstång mm?

+ Bättre pedalutrymme på förarplats

+ Smalare spårvidd = snyggare med bokmått på ramen tycker jag.

och Nackdelarna som:

- 40mm mindre plats på passagerarsidan = får bli en enkelt tillbockad plåtstol med lite stoppning.

- Inte helt säker på att motorn går att flytta 40mm till höger, men förmodligen går det då Swift snurran inte är speciellt stor.

Har lite svårt att bestämma mig. Någon som ser andra fördelar eller nackdelar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har den "fördelen" med min omega diff . Den sitter 2.5 cm åt höger. Har gjort att jag får plats med fötterna mycket bättre. Sedan blev det lite trångt i tunnelen då jag faktiskt fick in den i en vanlig oändrad tunnel men annars bara positivt .

Men det viktigq är ju oxå var tar din bakvagn vägen. Behöver du skarva drivaxlar eller bygger du bakvagnen så den passar.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för längder på dina drivaxlar?

I denna tråd finns mer info om längderna.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5812

Som det ser ut just nu blir det Scorpio axlar. Eventuellt två Sorpio vänster om jag bestämmer mig för att förskjuta diffen till höger.

Sierrans axlar är något kortare, men innte så lätta att få tag i.

Link to comment
Share on other sites

Oops! Tankegroda. :banghead: Om man gör som jag tänkt så blir det bara 20mm förflyttning.

Jag tänkte använda 2 st vänster axlar från Scorpio. Vänster är 40mm kortare än höger och Scorpa axlar verkar mycket lättare att hitta än Sierra.

Jag har saab900 OG spindlar och drivknutar ytterst och med dem så för jag en spårvidd på ca 1381 mm med ET40 fälgar (Diffen flyttad 20mm höger).

Om man i stället använder en Scorpa kort axel och en Westfield Kort axel så blir spårvidden ca 1329 mm vilket i och för sig känns OK för en ram med bokmått. Diff förflyttningen blir ca 47mm. Det kanske blir lite väl trångt på passagerarsidan då. Fast man kanske kan dra ned en aning på bredden i kardantunneln och dessutom svetsa dem med 20x20 rör i stället för 25x25. Då sparar man en del plats. . Jag för nog besöka någon bekant med bokram och kolla lite i verkligheten innan jag bestämmer mig vilket det blir.

Intressant att det går att parallellförflytta motor och diff i förhållande till varandra om det behövs. Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kardantunneln är väl i 20X20 enligt ritning!? i alla fall i "Orginalboken", eller han använder 19x19 tror jag.

Min tunnel är helt i 20X20 om jag har förstått boken rätt.

Hoppas det inte jag har gjort en tankevurpa?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...