Arrowsmith Posted April 10, 2004 Share Posted April 10, 2004 Låter intressant, var ligger karstorp Bildemontering? Caper :D Norrköping Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted April 13, 2004 Share Posted April 13, 2004 Nån som funderat över Mazda MX-5 motor och låda (och diff) ? Jodå, jag har sett (minst) ett bygge från Australien på webben med allting från Miata, även bakaxelupphängningen om jag inte minns fel. Helt ok motor i dem. Ser till och med snygg ut :) Denna hittade jag nu, men jag tror inte det var den jag sett tidigare... http://www.adelgigs.com/clubman.shtml Det finns en amerikansk "Seven" Locost företag som gjort ett chassi specifikt för MX-5 donor. I princip allt från miatan utom själva karossen. Smidigt då hjulgeometrier, spindlar hubbar osv. är utomordentligt snålt tilltagna (vikt!) prylar som dessutom har bra geometri från grunden. Här är ett sånt bygge: http://keith.miata.net/seven/ Problemet i Sverige är att reservdelar från Mazda är fruktansvärt dyra och skroten har låg omsättning och därmed höga priser. Standard är "kolla mazda pris och vårt pris från skroten är hälften" vilket gör att allt är svindyrt. Men ring och fråga, det är inte alltid säkert att de vet vad de har. 1.8l motorerna från 94-97 klarar ca 300hk utan att öppnas (då med överladdning). Växellådorna klarar inte så mycket mer än ca 250hk i turbo-överladdning såvida man inte kör väldigt snällt. Bakre differentialer finns i två storlekar, 6" som knappt klarar originalets 116hk (1.6l motor) och 7" som nog tål uppemot ca 250hk motors vridmoment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swedsew Posted April 13, 2004 Share Posted April 13, 2004 Helt otroligt men allt är Volvo :blink: Är väl ingen stor suporter av Volvo men efter att jag börjat bygga bilen har jag sett en del fördelar med att använda Volvo. Nackdelen är att allt väger bly :( Motor B230 med M47 alulåda, Bakaxel 740 1031, Styrväxel 240 Rattstång 240 / /740 Pedalställ 740 Bromsok/Skivor 740 Spindlar Fram 140 Har försökt att bygga bilen med så mycket Volvo komponenter som möjligt för att hålla kostnad nere och ha ett bra utbud på delar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelven Posted April 13, 2004 Share Posted April 13, 2004 Det finns en amerikansk "Seven" Locost företag som gjort ett chassi specifikt för MX-5 donor. I princip allt från miatan utom själva karossen. Smidigt då hjulgeometrier, spindlar hubbar osv. är utomordentligt snålt tilltagna (vikt!) prylar som dessutom har bra geometri från grunden. Här är ett sånt bygge: http://keith.miata.net/seven/ Problemet i Sverige är att reservdelar från Mazda är fruktansvärt dyra och skroten har låg omsättning och därmed höga priser. Standard är "kolla mazda pris och vårt pris från skroten är hälften" vilket gör att allt är svindyrt. Men ring och fråga, det är inte alltid säkert att de vet vad de har. 1.8l motorerna från 94-97 klarar ca 300hk utan att öppnas (då med överladdning). Växellådorna klarar inte så mycket mer än ca 250hk i turbo-överladdning såvida man inte kör väldigt snällt. Bakre differentialer finns i två storlekar, 6" som knappt klarar originalets 116hk (1.6l motor) och 7" som nog tål uppemot ca 250hk motors vridmoment. Underbart - det var precis nått sånt här jag funderade över! Då kan jag alltid titta på Miatan (jo - står en sån i garaget just nu) och se hur det är gjort på den :thumbup: ... och få tag i en donator borde väl gå på kontinenten ? Typ en som redan har Sebringkompressor monterad ... :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.