pelle17B Posted October 24, 2007 Share Posted October 24, 2007 (edited) Edit: Har editerat in en del info från tråden nedan i detta inlägg för att få all info lätt tillgänglig på samma ställe. /Peter HIttade denna sida med info om sierradiffar. Kanske kan vara till nytta för någon. Sierra diff information Lite mer info jag hittade i diverse forum på nätet för ett tag sedan (en del av den kanske till och med är härifrån locostforumet minns inte riktigt): Sierra "Diff beteckning" nedan: Delar av den står på på en Plåtbit med info som är bultad bak på diffen. En stålborste på borrmaskinen och ett par minuters rengöring kan göra underverk för läsbarheten av plåtbrickan. UTVÄXLING-----DIFF BETECKNING--------SIERRA TYP 3,97-------------6146561 85GG 4006 DC--1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC 3,62-------------6146560 85GG 4006 BC--1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC 3,38-------------1630004 85GG 4006 AC--1,8 CVH 2,0 OHC 2,3 Diesel 3,36-------------6124451 85GG 4006 FB--2,9 3,14-------------6152100 87BG 4006 GB--2,0 OHC / DOHC 2,3 Diesel MED DIFFBROMS 3,92-------------6171465 86GG 4006 AAA--1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC 4x4 3,62-------------1648393 V87BB 4006 BAA--1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC 4x4 3,38-------------1648394 V87BG 4006 CAA--1,8 CVH 2,0 OHC 2,3 Diesel 3,36-------------6142222 85GG 4006 AAA--2,9 På Chassiplåten som sitter i motorrummet. I fältet för axel står info om utväxling. M= 3,14 A= 3,36 V= 3,38 U= 3,62 3= 3,64 D= 3,92 --------------------------------------------------- A way to ID a LSD not mounted in the a car. Hold the input flange with your hand (the bit where the propshaft bolts on) With your other hand turn one of the output flanges (The bit where the driveshaft bolts onto, any one will do and it don't matter which way it turns) Reguardless on whever its an LSD or not the opposite one WILL turn in the opposite direction Now the test (remember to hold the input shaft still so it don't move), if it is easyish to turn the driveflange then its a normal diff if it is bloody hard to turn (or even maybe impossible) then its an LSD ----------------------------------------------------------- Hur du vet vilken utväxling din diff har: OK så sammanfattningsvis för att funka med och utan diffbroms så blir metoden: 1: Skriv ut PDFen och klipp ut gradskivan. 2: Tejpa den på flänsen till ingående axel där kardanen normalt är bultad. 3: Testa vilket håll de utgående axlarna skall vridas åt för att ingående axel skall snurra medurs. 4: Snurra ingående axel medurs 1 varv och fortsätt tills 0grader pekar exakt rakt upp. Stanna där. 5: Rita ett märke som pekar exakt rakt upp på båda utgående axlarna. 6: Snurra båda utgående axlar samtidigt så att ingående axel snurrar medurs. Snurra utgående axlarna precis 1 varv. Stanna där. 7: Den pil på gradskivan som pekar exakt rakt upp är den utväxling du har om jag inte tänkt fel (det gör jag i och för sig ibland). Diffutv_xling.pdf ------------------------------------------------------------------------ /Peter Edited November 2, 2007 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 24, 2007 Share Posted October 24, 2007 Visst kommer den från Roadster? Tyvärr verkar den inte vara helt rätt, jag vet flera svensksålda bilar som har andra utväxlingar som standard. Som exempel ska DOHC 4x4 ha 3.92:1, inte 3.62:1 som listan ovan säger. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 24, 2007 Author Share Posted October 24, 2007 Minns inte riktigt var jag hittade listan. Klippte in valda delar av det jag hittade på nätet i ett text dokument när jag letade diff till bygget (så någon annan okänd förtjänar ett tack för att ha sammanställt listan). Detta var för några månader sedan. Hittade textdokumentet idag när jag grävde runt bland filer på datorn. La bitar av det här istället för att bara radera det. Tänkte att alltid är det till nytta för någon. 4x4 DOHC bör vara 3:92 LSD det borde jag ha sett. Jag har en 3:92 LSD diff och jag tror den kom från en 4x4 DOHC. Hade stor nytta av plåtbiten på diffen när jag skulle identifiera vad det var för ett djur. Går in och ändrar ovan så blir listan i alla fall mer rätt än innan. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 24, 2007 Share Posted October 24, 2007 Hej Min kommer från en 2.8i herrgårdsvagn 4X4 men jag har sedan länge slängt resten och plåten har ingen text kvar, jag vill hoppas att det är en LSD men vet ej utväxling eller annat är det någon som kan hjälpa med vad det kan vara? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 24, 2007 Author Share Posted October 24, 2007 Har du testat att köra borrmaskin med stålborste på plåten? Jag kunde svurit på att det ALDRIG NÅGONSIN skulle gå att få fram någon info alls från min plåt, men boksträverna är stansade och kom fram efter rejäl rengöring med stålborsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 24, 2007 Share Posted October 24, 2007 Plåtbiten på min diff var helt oläslig men vad gör det? Snurrade bara på en av de utgående axlarna och konstaterade att det är en LSD 3,62... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 Hej Pelle - Om jag säger såhär att plåten var lövtunn och så rostig att när jag körde stålborsten på den för att få bort allt vägdamm så lämnade den infästningen under skruven och flög över rummet, när jag sedan försiktigt slipade på den blev det hål rakt igenom, så den var klart oläslig. Fredrik - Hur gör man det tricket? Jag snurrade på min utgående axel men den ville liksom inte ta´la om för mig vad den var för en krabat. Kanske bara jag som inte vet vad jag skall lyssna eller titta efter.!? :unsure: Snälla dela med dig av din visdom eller är det magi? :notworthy: :biglaugh2: Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 28, 2007 Author Share Posted October 28, 2007 OK! Hål rakt igenom = oläslig. Även de bästa stansade siffror är svåra att läsa i ett hål. Nedan är lite text från en bit ned i länken "Sierra diff information" från första inlägget i tråden. Kan det vara nåt? Har inte provat själv så jag vet inte om det är korrekt. Någon som vet? And a way to ID a LSD off the car. Cool Hold the input flange with your hand (the bit where the propshaft bolts on) With your other hand turn one of the output flanges (The bit where the driveshaft bolts onto, any one will do and it don't matter which way it turns) Reguardless on whever its an LSD or not the opposite one WILL turn in the opposite direction Now the test (remember to hold the input shaft still so it don't move), if it is easyish to turn the driveflange then its a normal diff if it is bloody hard to turn (or even maybe impossible) then its an LSD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 28, 2007 Share Posted October 28, 2007 Trick och trick. Jag snurrade ingående lite drygt 3,5 varv och såg att drivaxelflensarna då snurrade ett varv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Tack Jag skall kolla om jag kan snurra dem när man håller i kardan sidan, de är tunga utan att hålla i den! Jag får väl göra FFredriks test och se hur många varv jag kommer på kardan delen, lite svårt att avgöra då det verkar som om utväxlingarna ligger tämligen tätt där det kan vara svårt med exakthet att säga 3.36, 3.38 eller 3.62 känns det som, 3.97och 3.14 är väl de som kan vara lätta att se. Tack för er visdom! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 29, 2007 Author Share Posted October 29, 2007 (edited) Om du har diffen löst: 1: Skriv ut PDFen nedan och klipp ut gradskivan. 2: Tejpa den på flänsen till ingående axel där kardanen normalt är bultad. 3: Vrid medurs en bit på ingående axel för att få bort ev glapp mellan med och moturs vridning. 4: Snurra ingående axel medurs tills 0grader pekar exakt rakt upp. Stanna där. 5: Rita ett märke som pekar exakt rakt upp på en av de utgående axlarna. 6: Snurra ingående axel tills märket du ritade på utgående axel pekar exakt rakt upp igen (bör vara 3 varv + en bit till) stanna där. 7: Den pil på gradskivan som pekar exakt rakt upp är den utväxling du har (om jag inte tänkt fel). Diffutv_xling.pdf Edited October 29, 2007 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Fiffigt! :icon_smartass1: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 4.27 :turtle: då //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 29, 2007 Author Share Posted October 29, 2007 4.27 :turtle: då//Kenneth Visste inte att det finns en sån. Borde bli 4 varv + ca 1/3dels varv. Lägger till den i PDFen. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Eller 1537 grader. Eller 4 varv och 97 grader. Vad kul det är när man lär sig nått nytt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Om man visste när man var liten vad mycke nytta man kan ha av matematik........ så kanske man hade varit lite vaknare på lektionerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Är det en differential utan diffbroms så funkar inte ovanstående. utan då måste bägge utgående axlarna kontrolleras så de snurrar exakt ett varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Kan man inte låsa en axel då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Låsa ena utgående och snurra två varv på den fria ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 29, 2007 Author Share Posted October 29, 2007 Tack Thomas! Tänkte inte på det att hjulen kan snurra olika fort utan diffbroms. :icon_oops: Kan man kanske vända på resonemanget och snurra båda utgående axlarna ett varv och kolla hur många varv ingående rör sig? Alternativt att låsa en ingående axel som Drake och Toffe föreslog ovan. Då får man nog läsa av skalan då utgående axeln snurrat 1/2 varv om graderingen på papperslappen skall stämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Nej du kan inte låsa en axel. då jobbar diffdreven. gör som du föreslagit ...snurra bägge utgående 1 varv och läs an pinjongen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 30, 2007 Author Share Posted October 30, 2007 (edited) OK så sammanfattningsvis för att funka med och utan diffbroms så blir metoden: 1: Skriv ut PDFen och klipp ut gradskivan. 2: Tejpa den på flänsen till ingående axel där kardanen normalt är bultad. 3: Testa vilket håll de utgående axlarna skall vridas åt för att ingående axel skall snurra medurs. 4: Snurra ingående axel medurs 1 varv och fortsätt tills 0grader pekar exakt rakt upp. Stanna där. 5: Rita ett märke som pekar exakt rakt upp på båda utgående axlarna. 6: Snurra båda utgående axlar samtidigt så att ingående axel snurrar medurs. Snurra utgående axlarna precis 1 varv. Stanna där. 7: Den pil på gradskivan som pekar exakt rakt upp är den utväxling du har om jag inte tänkt fel (det gör jag i och för sig ibland). Någon med icke fastskruvad diff utan diffbroms med känd utväxling som vill testa om metoden funkar? Synpunkter i övrigt? /Peter Edited October 30, 2007 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 Tack Pelle Det visar sig att gör jag det enligt din beskrivning hamnar jag på 3.36 eller 3.38 det var lite svårt att avgöra då diffen sitter i bilen men är inte ansluten via kardan. Detta är väl bra? med en diff med lägre tal än den vanliga 3.62 för dessa lätta bilar eller har jag allt bak o fram :wacko: :image018: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 utväxlingens lämplighet beror på mycket. körsätt/användnig/rullomkrets på däcken/växellåda/bilens vikt.. ju färre varv pinjongen snurrar desto högre växel motsvarar det. vill du ha snabbt ax så ska man ha fler varv på pinjongen. men bilen blir surrigare. små hjul med liten rullomkrets gör att pinjongen snurrar fler varv på en bestämd sträcka. själv har jag en 3,44opel utväxling. funkar perfekt till vanlig o lite busköra men är inte optimal vid race. då skulle jag vilja ha ung. 4,2-4,4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 Har en odiffad 3.62:a om du vill byta. Jag ska ju ha en V8:a så 3.36 el. 3,14 vore bättre tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 1, 2007 Author Share Posted November 1, 2007 (edited) Kul att metoden verkar funka. Vilken utväxling du får totalt beror på diffen och på utväxlingen i växellådan. Generellt ger en 3.36 diff ge lägre motorvarvtal (mindre brum), men sämre acceleration än t.ex 3.92, men för att veta vad som är rimligt i din tillämpning kan du mata in värden i något lämpligt excel ark som räknar på varvtal för olika växlar och hastigheter t.ex Daniels excelark som finns i denna tråd: http://forum.locostsweden.se/lofiversion...x.php?t480.html 5 växlat excelark Då kan du se om du får rimliga varvtal med den diff, växellåda och däcksomkrets som du har. Jag tror att Typ9 låden t.ex har utväxling enligt följande Växel 1: 3.360 Växel 2: 1.970 Växel 3: 1.370 Växel 4: 1.000 Växel 5: 0.820 Back : 4.540 /Pelle Edited November 1, 2007 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 och pelle. däckens rullomkretspåverkar också totala utväxlingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 här är en perfekt fil som jag tror Jonte lagt in. "trampebil" http://trampebil.se/slask/Tabell%20utv%e4x...2010k%20rpm.xls den tar hänsyn till däck m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 1, 2007 Author Share Posted November 1, 2007 (edited) Javisst rullomkretsen påverkar förstås också. (Verkar vara samma ursprung till excelarken. de är väldigt lika. :)) Edited November 1, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Häftigt, min bil kommer gå i 291 km/tim vid 7000 rpm på 5:an ! :w00t2: :eclipsee_steering: Fan vet om man vågar köra så fort. :biglaugh2: /fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 (edited) Byt diff med mej då! Edited November 2, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 (edited) Om du inte skall köra bana endast kan det vara vettigt att studera vilka varvtal man får vid t.ex motorvägsfart. Kanske kan vara bra att byta diff med Drake? Bättre acceleration, men något surrigare vid motorvägsfart. Ljudvallen är ca 1249,2 km/h vid normalt tryck och temperatur. En 14.42:1 diff så når du den precis vid 7000rpm. :revs: :heyjoe67_ferrari: Edited November 2, 2007 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 (edited) Tror nog att du kommer att nå ljudvallen vid lite lägre varv eftersom däcken kommer att expandera (en hel del) :515: Edited November 2, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Ska man bryta ljudvallen i en sjua saknar hjulen betydelse. Man måste ta flygcertifikat.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Men jag vill ju ha en Diff inte en odiffad bakväxel, och jag ser att vid motorvägsfart blir det ca: 3000 rpm vilket blir komfortabelt. Kanske när jag blir klar och önskar mer fart i starter kan jag tänka på att byta. men jag har ju tänkt att köra Turbo efter besiktning. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Om du inte skall köra bana endast kan det vara vettigt att studera vilka varvtal man får vid t.ex motorvägsfart.Kanske kan vara bra att byta diff med Drake? Bättre acceleration, men något surrigare vid motorvägsfart. Ljudvallen är ca 1249,2 km/h vid normalt tryck och temperatur. En 14.42:1 diff så når du den precis vid 7000rpm. :revs: :heyjoe67_ferrari: blir inte utväxlingen tvärtom ? 1 motorvarv ger 14,42 hjulvarv annars blir det väl en toppfart på 40-50 men att den klättrar rakt upp för en vägg :) /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Jo det borde det bli. Tänkte inte igenom det hela så jättenoga. Var ett snabbt överslag så ja är inte helt säker på att 14,42 är 100% rätt heller :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Men jag vill ju ha en Diff inte en odiffad bakväxel, och jag ser att vid motorvägsfart blir det ca: 3000 rpm vilket blir komfortabelt.Kanske när jag blir klar och önskar mer fart i starter kan jag tänka på att byta. men jag har ju tänkt att köra Turbo efter besiktning. /Fredrik 3000 rpm vid motrovägsfart låter relativt komfortabelt. Skall du ha turbo får du väl bra vrid och då funkar 3.36 säkert bra. Jag har tolkat det som att högre utväxling är mest till nytta om man inte har så vridstark motor. Har du diffbroms idag så är det ju kanon! /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 6, 2007 Share Posted November 6, 2007 Precis och jag vill ju ha diffbroms då det inte är lika coolt att göra burn outs med ett däck som med båda! Tror mest att Drake ville ha en med diffbroms. :prop: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 19, 2008 Share Posted May 19, 2008 Jag får kolla upp detta när jag kommer hem. Har en helt okänd diff i min bil och plåten är borta. Det är bara gjutet 83BC-4033-BA på den och det kommer man inte långt med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 19, 2008 Share Posted May 19, 2008 Man kommer längre genom att palla upp bakvagnen, snurra ett varv på kardan och läsa av hur mycket hjulen snurrat+om de kan snurra oberoende av varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.