XTR Posted September 30, 2008 Posted September 30, 2008 Hej! Lyfter en gammal men interessant byggtråd. Hur har det gått? Hittade ni motorn eller är det någon som inte kan skilja på mitt och ditt :angry: Mycket tråkigt isåfall! //Mattias Quote
MarcuZ Posted October 4, 2008 Author Posted October 4, 2008 Måste snart köpa min tredje Busamotor, vet inte om läropeng är rätt ord men jag hade från början likagärna kunnat köpt en sprillans ny -08 med moddat oljesmörjsystem för de pengarna (en Ny Radicalmotor, de bor ju här i Linköping). Quote
MarcuZ Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 Måste snart köpa min tredje Busamotor, vet inte om läropeng är rätt ord men jag hade från början likagärna kunnat köpt en sprillans ny -08 med moddat oljesmörjsystem för de pengarna (en Ny Radicalmotor, de bor ju här i Linköping). Ytterligare en 07'a (passar bra med en sjua i en sjua :D ) beställd, borde komma innan Lucia! Peppar, peppar (ja hela kryddskåpet faktiskt). Quote
MarcuZ Posted March 12, 2009 Author Posted March 12, 2009 Några har säkert sett (tråd på rejsa) eller via hörsägen fått rapport. Motorn är i.a.f. monterad inkl torrsump. Avgassystemet är under konstruktion - alla delar har anlänt så nu skall det fixeras, loppas osv. Quote
XTR Posted March 12, 2009 Posted March 12, 2009 Hej! Goda nyheter :thumbsup: Håller tummarna att ni hinner klart till säsongen börjar :racesmile: MVH Mattias Quote
MarcuZ Posted March 14, 2009 Author Posted March 14, 2009 (edited) Tack, klart den är klar innan snön kommer - vet inte om jag tillhör "ni" som skall hinna klart. Libell får stå med äran i behåll! Blommorna börjar dyka upp i rabatterna i Linköping så trots att snön försvann det sista dygnet kommer vårkänslorna starkt. Edited March 14, 2009 by Arrowsmith onödig citering av inlägget direkt ovanför Quote
MarcuZ Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 (edited) Här är länken jag väntat på :revs: Tack Libell! Några kanske känner igen detta från Rejsa! Edited May 25, 2009 by MarcuZ Quote
fege Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Grattis till provkörningen! :racesmile: Den ser ju riktigt nice ut. Nu fick man ytterligare inspiration. Quote
XTR Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Härligt!!! Grattis från Alingsås oxå!!! Satan i gatan vilket gött ljud! Jag är snart klar, jag är snart klar, jag är snart klar, jag är snart klar.... Arghhh jag vill oxå köra BEC!!!! Kinnekulle inbokat?? //Mattias Quote
MarcuZ Posted May 26, 2009 Author Posted May 26, 2009 Grattis till provkörningen! racesmile.gif Den ser ju riktigt nice ut. Nu fick man ytterligare inspiration. Grattis vet jag inte, Libell sitter vid ratten och det är ju som åskådare jag njuter! Kul att inspirera ändå! Härligt!!!Grattis från Alingsås oxå!!! Satan i gatan vilket gött ljud! Jag är snart klar, jag är snart klar, jag är snart klar, jag är snart klar.... Arghhh jag vill oxå köra BEC!!!! Kinnekulle inbokat?? //Mattias Just nu är inget inbokat, avvaktar ett tag till. Osäkert om jag vågar boka träningen på Sviestad 22/6 men 7/9 kommer jag kunna vara där! Sedan är det fyra "prova på" tillfällen under juli/augusti men jag är tveksam att åka med "vanliga" bilar - om de är för många - och chikanen används, nybörjare tenderar att glömma omgivning men framförallt backspegeln. Uanför Linköping/Mantorp tar jag mig nog inte i år - men man skall aldrig säga aldrig! Quote
MarcuZ Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Kolmörkt ute ikväll, mekade med pannlampa (igen) fram till 23.00. Har monterat framåtsträva på bågen och 6-punktsbälte för förarstolen, passagerarstolen är borta för tillfället. Kommer montera mjukare bakfjädrar imorgon om jag får låna bättre verkstad än min garageuppfart. Då kommer jag dessutom cornerweighta den samtidigt... Kanske Mantorp imorgon kväll för premiärtur, lovar inget dock. Quote
MarcuZ Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Och förresten, troligt första godkända MNR'en i Svergige (reg.bes. i fredags), påställd och försäkrad idag! Quote
gka Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 Grattis! Det kommer säkert efterföljare, MNR verkar vara rediga grejer. Gött ryt när han gasade på i filmen, men jag noterade framförallt hur tyst och diskret det går att köra den om man vill. Mycket trevligt! Quote
MarcuZ Posted August 12, 2009 Author Posted August 12, 2009 Som vanligt med racebil, mekade igår eftermiddag och hoppades hinna så jag kunde köra på Mantorp med ÖSK på kvällen. Först gjorde jag en nummerplåt av ett platslock från IKEA (hade inte fått plåtarna igår - har fått dem idag!) Bytte fjädrar bak, var lite sen till dagis så jag drog fjäderförspänningen "på känn" med handen och sedan något extra varv vänster bak med verktyg. Mellanlandade MYCKET kort på vågarna, skrev ned siffrorna utan att kliva ur bilen eller stänga av motorn och åkte genast hem. Eftersom det är svårt att trolla, både jag och motorn sitter på vänster sida, så förmodade jag att cornerweight inte var optimalt. Även det faktum att jag "förspännde på känn" gjorde att det kunde sluta hur som helst. Nu blev det så här med chaufför och kanske 4-7kg bensin: -Enskilda hjul: VF: 150, HF: 122, VB: 182, HB: 155kg. -Fördelning FRAM/BAK: 272/337kg - ca 45/55%, fördelning VÄ/HÖ: 332/277kg, ca 55/45% -Fördelning Crossweight VF-HB / HF-VB: 305/304kg eller i princip 50/50% Rideheight fram är lite för hög, bak är den på tok för hög - men nu vill jag njuta lite så jag tror jag nöjer mig med den som det är så får det ordnas i vinter! Quote
MarcuZ Posted August 12, 2009 Author Posted August 12, 2009 Racerapport, eller snarare körträningsrapport!' Det var ju första gången jag körde bilen, över huvud taget första gången på allmän väg (kvarteret hemma borträknat). Jag fick mycket adrenalin och njöt av fulla drag, kunde inte låta bli att köra efter vad jag förmådde. Körde fyra korta pass på 12-15min/st och förbättrade mig ett par sekunder mellan varje stint. Har ingen loggning så jag kan inte se förbättringarna i sekunder eller varvtiderna. Spårvalen långa Mantorp är inga större problem men jag är inte van att kunna köra så fort i kurvorna och bromsa så sent, att i 200km/h bromsa vid 120-130meter för att upptäcka att jag får rulla 50meter fram till TurningPoint och sedan ändå ha för låg hastighet är en ny erfarenhet!!! Första stinten blev jag mest omkörd - av de snabbaste bilarna. Några Sjuor och en ruggigt läcker GT3. Mellanstintarna började få mer känsla, förståelsen och förtroendet växte och jag körde t.o.m. om en Caterham, någon Elise och Opel Speedster mm. Sedan blev fett omkörd av en av de snabbare Caterham i ÖSK och förstod att även jag borde kunna köra snabbare, jag hade ju trott att gränsen var nära - korkat - eller hur? Fjärde sista stinten kom jag ut ett halvt varv efter två snabbare caterham och en ariel, De tre bilarna låg och rejsade i 15 minuter i samlad klunga. Jag såg aldrig dom framför eller i backspegel och dom såg aldrig mig så det innebär att det inte diffade nämntvärt i tid mot dem, jag menar om det var flera sekunder per varv borde jag till slut sett dem i backspegeln på rakan som är alldeles föör lång. Nu vet jag inte vad de körde på men de bör klara runt 1.30 +- ett par sekunder. Var jag inte under 1.35 är jag besviken - även om det var första gången i bilen och två år sedan jag körde Mantorp Quote
MarcuZ Posted September 17, 2009 Author Posted September 17, 2009 Just det, kördebilen för andra gången. Denna gång på Mantorp 8/9 och det gick jätterbra, allt höll och jag höll igen - om ni förstår uttrycket. Tar ett tag att vänja sig vid bilens prestanda men det var få bilar (såklart) som kunde hänga med trots att det var långa Mantorp vi körde - med allt vad det innebär i toppfart och luftmotstånd. Lite småsaker att fixa i Vinter men inget som gör att den behöver vända in i garaget för omedelbar åtgärd. Hur kul som helst - helt enkelt. Quote
MarcuZ Posted September 17, 2009 Author Posted September 17, 2009 I söndags hade kompisen ett gäng kunder som betalat för en heldag på Sviestad, ett av momenten var att de fick åka i rejstempo med en Volvo och en Ariel Atom. Det var vad som stod i programmet, gissa om de blev glada och överaskade då det visade sig vara tre jämnsnabba och ganska ovanliga bilar. Jämnsnabba men helt olika karaktär (och prislapp). Körde också någon kompis och min son 8år, i dryga 180km/h på rakan, blev ca 65 varv med passagerare och sedan ca 10 varv utan passagerare. Dessa sista varv var helt fantastiska, underbar körmaskin! Jag tror mig börja få grepp om vilka resurser som döljer sig. Körde ca 1.05-1.06 med passagerare enligt kompis som stod bredvid med klockan ? Quote
Guest micke r1 Posted November 10, 2012 Posted November 10, 2012 Markuz hur går de med reprationerna ? Blir de nåt åka 2013 ? Quote
Näsbypatrik Posted February 23, 2013 Posted February 23, 2013 Hej. Blev bilen klar? hur har det gått? Mvh Quote
Näsbypatrik Posted February 23, 2013 Posted February 23, 2013 Hej. Blev bilen klar? hur har det gått? Mvh Blev för mycket surfande för hjärnan. sida 2 laddade inte, såg sedan att den rullar :stupid: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.