Maestro7 Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 (edited) Har en 2 liters SAAB-turbomotor, (150 hkr, "o-chippat") till min Dala7:a. Jag behöver en smal vattenkylare till den då jag vill ha plats på sidan av för slangar till intercooler och oljekylare som placeras framför vattenkylaren. Har läst på forumet om några som hittat en liten smidig en från MB 190 (även i E-mercan). Var på skroten idag och mätte på en sådan: bredd:35 cm och höjd: 32 cm - för själva kylarpaketet, då tillkommer ändarna i plast. Såg mycket liten ut. Köpa och montera en kan man ju alltid göra. Har någon här erfarenhet av hur långt en sådan kylare räcker ute på vägen???? Finns det fler förslag? :notworthy: Edited September 10, 2007 by Lilje7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Och när du funderat klart kan det hända att jag har ett MB190-kyl i garaget. Jag har ändrat mig och tänker köra med R1-orginalkyl. Tyckte MB-kylet inte passade hundra eftersom in/ut-lopp hamnar mitt i bakom ett rör i ramen och dessutom fick jag tag på ett R1-kyl. Smidig liten sak.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Med en saftig fläkt funkar det nog. Jag kan tipsa om fläkten från gamla Saab 900, passar bra på Mercakylaren och ett helvetiskt drag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Det är många som har problem med att hålla nere temperaturen i en sjua. I synnerhet när det börjar bli lite effekt så skapas mycket värme. En saab turbo motor kan jag mycket väl tänka mej behöver gott om kylning för att må bra på bana. Du kan inte försöka leta upp alternativa vägar för rördragningen istället och mosa dit så stor kylare du kan få i din noskon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Om du måste köra med fläkt hela tiden så är kylaren för liten. Det blir övervarmt direkt vid stadskörning, och ingen marginal vid köer o dyl. Men "trial-and-error" är modellen när det gäller kylare. Jag har hittat en Griffin-kylare i aluminium för $260 plus frakt. Skall klara 600hk. http://store.summitracing.com/partdetail.a...mp;autoview=sku Passar min nos men den är ju lite bredare. Kanske passar Dala7 också? MVH PC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Det första man kanske bör åtgärda (om man har kylproblem) är att täppa till ev luftspalt mellan kylare och noskon. Det blir grymt stor skilnad.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted September 10, 2007 Author Share Posted September 10, 2007 Tackar för svar! Problemet kräver uppenbarligen ett mera ingående studium. Fler idéer mottages tacksamt. Skulle det hjälpa att kompensera med en större oljekylare? :image018: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 För att du skall kunna kyla motorn med oljekylaren måste nog oljan komma ner i en temperatur som inte är helt lämplig för motorn... Satsa på MB-kylaren till att börja med - visar den sig inte orka kyla så får man tänka om. Den fungerar klockrent till en original Ford Pinto på 115 hk. Skall du trimma motorn eller tänker du hålla dig på originaleffekten - för 150 hk skall den nog klara av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Trimma eller inte trimma - det är frågan! Å ena sidan, så räcker nog 150 kusar rätt långt, och min tanke med bilen är att i första hand använda den för vägkörning. Å andra sidan, kanske man längre fram, vill köra på bana - och då sitter inte lite fler hästar i vägen (+ ett större kylbehov!). Får väl åka tillbaks till skroten och leta vidare. :turtle: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Jag har ganska gott om plats (i sammanhanget) på längden mellan motorn och längst fram på noskonen. Man borde kanske seriekoppla två merca-kylare och få en dubbelt så tjock och dubblet så effektiv kylare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Till Rikard L: Vad använder du för kylare själv? Är det möjligen en sån MB-190-kylare som jag pratar om? Har du kört någon längre stund? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Det var någon här på forumet som hade en bra sida med kylarstorlekar på de flesta bilar. länken borde finnas på forumet nånstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 undrar om det var denna ??? den funkar inte för mig så nåt har väl hänt med den. http://www.craig.chamberlain.name/locost/radiators.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Radiators-länken funkar för mig nu iallafall skärmen blidde aldeles röd å så kan man fylla i lite värden ä så..... Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Jag kör med Mercakylaren och har inga problem alls att den blir varm snarare tvärt om... Hade problem med den efter montering men det var luftning och inkopplingsfel. Byggde ihop av koppar VA-rör till vattnet och satte bara gummislang i övergångarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 ang. radiatorlänken. får du upp förslag på olika bilkylare när du lagt in storleken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted September 13, 2007 Author Share Posted September 13, 2007 Länken funkar inget bra för mig - när jag tryckt på "search" kommer det upp en gul sida med ett tabellhuvud, men inga uppgifter. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 När jag i tisdags skulle editera mitt inlägg så ville det sig inte :mad: men det var vad jag åxå skulle ha skrivit man fick fram den gula sidan å inget mer... å andra sidan så heter ju siten "PHP Test" så......... tja...... Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted September 13, 2007 Author Share Posted September 13, 2007 :icon_bach: Idag var jag på skroten och köpte mig en kylare från Volvo 740. Tror mig kunna få till det med anslutningarna till intercooler och oljekyl. Mätte arean på dess kylelement, vilken var drygt den area som SAAB-originalkylaren har, så kyleffekten borde räcka för 150 kusar iallafall. Tackar så ödmjukast för alla goda råd och tillrop. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 En sak man inte får glömma när det gäller kylare är att se till att få ut luften. Det hjälper inte att ha en stor kylare om man inte ser till att få ett luftflöde genom kylaren. Har varit med om detta med en Castrol cup bil, vi öppnade upp fronten för att släppa in mer luft men det gjorde inget resultat för kylningen föränn vi även byggde en box bakom kylaren som ledde upp luften genom huven, med andra ord skapade ett flöde genom kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 helt riktigt och mycket lätt att man inte tänker på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 14, 2007 Share Posted September 14, 2007 Till Rikard L:Vad använder du för kylare själv? Är det möjligen en sån MB-190-kylare som jag pratar om? Har du kört någon längre stund? :unsure: Sorry att svaret dröjt. Jag har en merca 190 kylare. Har dock bara kört på tomgång, men jag vet att den kokar utan fläkt ;) Som jag skrev ovan så planerar jag för möjligheten att ha två kylare, har bättre plats på längden än bredden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 Firmor som är speciliserade på kylare har ofta en massa olika på hyllan... och de kan inte helt sällan snickra ihop en mot spec. :) Kylar-Jonsson i GBG/Mölndal är tex. ganska bra att ha o göra med. Jag tänker inte snåla när det gäller kyl då det blir så jobbigt om motorn kokar när man kör bana.. väldigt lätt att köra sönder motorn innan man upptäckt att det är för varmt. Ett par tusenlappar borde kunna ge dig ett litet (men tjockt) flong nytt kyl som kyler dina 150 snurrbo-pållar och lika många till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 Ett par tusenlappar..... När jag kollade med kylarjonsson för något år sedan skulle de ha över 5000 för ett nytt kyl, bara för att det inte var "lagervara". :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antus Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Jag har varit med och byggt en del racerbilar, Det var nästan alltid tvunget att skräddarsy kylare både för olja och vatten. Vi brukade ringa runt och kolla priser på flera ställen. Har för mig att det fanns ett ställe som hette kylarspecialisten och någon i Kalmartrakten som brukade vara billiga. Jag kommer inte ihåg exakt vilka det var men dom byggde kylare efter mått och volym, det var alldrig snack om lagervaror och priserna var inte heller särskilt blodiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 19, 2007 Share Posted November 19, 2007 Kalmar bilkylarservice: Telefon: 0480-10115 Adress Trångsundsvägen 2 392 39 KALMAR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 (edited) Det brukar ju finns ngt kyl som passar rätt bra.. kylfirmorna brukar ha ganska stort sortiment. Kan ju hända att det handlar om vem på firman man snackar med.. jag kan ha haft tur. Ett specialbyggt för en bra prislapp e ju idealet. Ngn framgång med stället i Kalmar? :D Edited November 20, 2007 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.