Jump to content

Min Saab-turbo Behöver Kylas Av!!


Maestro7

Recommended Posts

Har en 2 liters SAAB-turbomotor, (150 hkr, "o-chippat") till min Dala7:a.

Jag behöver en smal vattenkylare till den då jag vill ha plats på sidan av för slangar till intercooler och oljekylare som placeras framför vattenkylaren. Har läst på forumet om några som hittat en liten smidig en från MB 190 (även i E-mercan). Var på skroten idag och mätte på en sådan: bredd:35 cm och höjd: 32 cm - för själva kylarpaketet, då tillkommer ändarna i plast. Såg mycket liten ut.

Köpa och montera en kan man ju alltid göra. Har någon här erfarenhet av hur långt en sådan kylare räcker ute på vägen????

Finns det fler förslag?

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Och när du funderat klart kan det hända att jag har ett MB190-kyl i garaget. Jag har ändrat mig och tänker köra med R1-orginalkyl. Tyckte MB-kylet inte passade hundra eftersom in/ut-lopp hamnar mitt i bakom ett rör i ramen och dessutom fick jag tag på ett R1-kyl. Smidig liten sak....

Link to comment
Share on other sites

Det är många som har problem med att hålla nere temperaturen i en sjua.

I synnerhet när det börjar bli lite effekt så skapas mycket värme.

En saab turbo motor kan jag mycket väl tänka mej behöver gott om

kylning för att må bra på bana.

Du kan inte försöka leta upp alternativa vägar för rördragningen istället

och mosa dit så stor kylare du kan få i din noskon?

Link to comment
Share on other sites

Om du måste köra med fläkt hela tiden så är kylaren för liten. Det blir övervarmt direkt vid stadskörning, och ingen marginal vid köer o dyl. Men "trial-and-error" är modellen när det gäller kylare.

Jag har hittat en Griffin-kylare i aluminium för $260 plus frakt. Skall klara 600hk.

http://store.summitracing.com/partdetail.a...mp;autoview=sku

Passar min nos men den är ju lite bredare. Kanske passar Dala7 också?

MVH

PC

Link to comment
Share on other sites

För att du skall kunna kyla motorn med oljekylaren måste nog oljan komma ner i en temperatur som inte är helt lämplig för motorn...

Satsa på MB-kylaren till att börja med - visar den sig inte orka kyla så får man tänka om. Den fungerar klockrent till en original Ford Pinto på 115 hk. Skall du trimma motorn eller tänker du hålla dig på originaleffekten - för 150 hk skall den nog klara av.

Link to comment
Share on other sites

Trimma eller inte trimma - det är frågan! Å ena sidan, så räcker nog 150 kusar rätt långt, och min tanke med bilen är att i första hand använda den för vägkörning. Å andra sidan, kanske man längre fram, vill köra på bana - och då sitter inte lite fler hästar i vägen (+ ett större kylbehov!).

Får väl åka tillbaks till skroten och leta vidare. :turtle:

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Mercakylaren och har inga problem alls att den blir varm snarare tvärt om...

Hade problem med den efter montering men det var luftning och inkopplingsfel.

Byggde ihop av koppar VA-rör till vattnet och satte bara gummislang i övergångarna.

Link to comment
Share on other sites

När jag i tisdags skulle editera mitt inlägg så ville det sig inte :mad: men det var vad jag åxå skulle ha skrivit man fick fram den gula sidan å inget mer...

å andra sidan så heter ju siten "PHP Test" så......... tja......

Toffe

Link to comment
Share on other sites

:icon_bach:

Idag var jag på skroten och köpte mig en kylare från Volvo 740. Tror mig kunna få till det med anslutningarna till intercooler och oljekyl. Mätte arean på dess kylelement, vilken var drygt den area som SAAB-originalkylaren har, så kyleffekten borde räcka för 150 kusar iallafall.

Tackar så ödmjukast för alla goda råd och tillrop.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

En sak man inte får glömma när det gäller kylare är att se till att få ut luften. Det hjälper inte att ha en stor kylare om man inte ser till att få ett luftflöde genom kylaren.

Har varit med om detta med en Castrol cup bil, vi öppnade upp fronten för att släppa in mer luft men det gjorde inget resultat för kylningen föränn vi även byggde en box bakom kylaren som ledde upp luften genom huven, med andra ord skapade ett flöde genom kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Till Rikard L:

Vad använder du för kylare själv? Är det möjligen en sån MB-190-kylare som jag pratar om? Har du kört någon längre stund?

:unsure:

Sorry att svaret dröjt.

Jag har en merca 190 kylare. Har dock bara kört på tomgång, men jag vet att den kokar utan fläkt ;) Som jag skrev ovan så planerar jag för möjligheten att ha två kylare, har bättre plats på längden än bredden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Firmor som är speciliserade på kylare har ofta en massa olika på hyllan... och de kan inte helt sällan snickra ihop en mot spec. :)

Kylar-Jonsson i GBG/Mölndal är tex. ganska bra att ha o göra med.

Jag tänker inte snåla när det gäller kyl då det blir så jobbigt om motorn kokar när man kör bana.. väldigt lätt att köra sönder motorn

innan man upptäckt att det är för varmt.

Ett par tusenlappar borde kunna ge dig ett litet (men tjockt) flong nytt kyl som kyler dina 150 snurrbo-pållar och lika många till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har varit med och byggt en del racerbilar, Det var nästan alltid tvunget att skräddarsy kylare både för olja och vatten. Vi brukade ringa runt och kolla priser på flera ställen. Har för mig att det fanns ett ställe som hette kylarspecialisten och någon i Kalmartrakten som brukade vara billiga. Jag kommer inte ihåg exakt vilka det var men dom byggde kylare efter mått och volym, det var alldrig snack om lagervaror och priserna var inte heller särskilt blodiga.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar ju finns ngt kyl som passar rätt bra.. kylfirmorna brukar ha ganska stort sortiment.

Kan ju hända att det handlar om vem på firman man snackar med.. jag kan ha haft tur.

Ett specialbyggt för en bra prislapp e ju idealet.

Ngn framgång med stället i Kalmar? :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...