Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har en 2 liters SAAB-turbomotor, (150 hkr, "o-chippat") till min Dala7:a.

Jag behöver en smal vattenkylare till den då jag vill ha plats på sidan av för slangar till intercooler och oljekylare som placeras framför vattenkylaren. Har läst på forumet om några som hittat en liten smidig en från MB 190 (även i E-mercan). Var på skroten idag och mätte på en sådan: bredd:35 cm och höjd: 32 cm - för själva kylarpaketet, då tillkommer ändarna i plast. Såg mycket liten ut.

Köpa och montera en kan man ju alltid göra. Har någon här erfarenhet av hur långt en sådan kylare räcker ute på vägen????

Finns det fler förslag?

:notworthy:

Edited by Lilje7
Posted

Och när du funderat klart kan det hända att jag har ett MB190-kyl i garaget. Jag har ändrat mig och tänker köra med R1-orginalkyl. Tyckte MB-kylet inte passade hundra eftersom in/ut-lopp hamnar mitt i bakom ett rör i ramen och dessutom fick jag tag på ett R1-kyl. Smidig liten sak....

Posted

Det är många som har problem med att hålla nere temperaturen i en sjua.

I synnerhet när det börjar bli lite effekt så skapas mycket värme.

En saab turbo motor kan jag mycket väl tänka mej behöver gott om

kylning för att må bra på bana.

Du kan inte försöka leta upp alternativa vägar för rördragningen istället

och mosa dit så stor kylare du kan få i din noskon?

Posted

Om du måste köra med fläkt hela tiden så är kylaren för liten. Det blir övervarmt direkt vid stadskörning, och ingen marginal vid köer o dyl. Men "trial-and-error" är modellen när det gäller kylare.

Jag har hittat en Griffin-kylare i aluminium för $260 plus frakt. Skall klara 600hk.

http://store.summitracing.com/partdetail.a...mp;autoview=sku

Passar min nos men den är ju lite bredare. Kanske passar Dala7 också?

MVH

PC

Posted

Det första man kanske bör åtgärda (om man har kylproblem) är att täppa till ev luftspalt mellan kylare och noskon. Det blir grymt stor skilnad..

Posted

Tackar för svar! Problemet kräver uppenbarligen ett mera ingående studium. Fler idéer mottages tacksamt.

Skulle det hjälpa att kompensera med en större oljekylare? :image018:

Posted

För att du skall kunna kyla motorn med oljekylaren måste nog oljan komma ner i en temperatur som inte är helt lämplig för motorn...

Satsa på MB-kylaren till att börja med - visar den sig inte orka kyla så får man tänka om. Den fungerar klockrent till en original Ford Pinto på 115 hk. Skall du trimma motorn eller tänker du hålla dig på originaleffekten - för 150 hk skall den nog klara av.

Posted

Trimma eller inte trimma - det är frågan! Å ena sidan, så räcker nog 150 kusar rätt långt, och min tanke med bilen är att i första hand använda den för vägkörning. Å andra sidan, kanske man längre fram, vill köra på bana - och då sitter inte lite fler hästar i vägen (+ ett större kylbehov!).

Får väl åka tillbaks till skroten och leta vidare. :turtle:

Posted

Jag har ganska gott om plats (i sammanhanget) på längden mellan motorn och längst fram på noskonen. Man borde kanske seriekoppla två merca-kylare och få en dubbelt så tjock och dubblet så effektiv kylare?

Posted

Till Rikard L:

Vad använder du för kylare själv? Är det möjligen en sån MB-190-kylare som jag pratar om? Har du kört någon längre stund?

:unsure:

Posted

Det var någon här på forumet som hade en bra sida med kylarstorlekar på de flesta bilar. länken borde finnas på forumet nånstans.

Posted

Radiators-länken funkar för mig nu iallafall skärmen blidde aldeles röd å så kan man fylla i lite värden ä så.....

Toffe

Posted

Jag kör med Mercakylaren och har inga problem alls att den blir varm snarare tvärt om...

Hade problem med den efter montering men det var luftning och inkopplingsfel.

Byggde ihop av koppar VA-rör till vattnet och satte bara gummislang i övergångarna.

Posted

ang. radiatorlänken. får du upp förslag på olika bilkylare när du lagt in storleken?

Posted

Länken funkar inget bra för mig - när jag tryckt på "search" kommer det upp en gul sida med ett tabellhuvud, men inga uppgifter.

:unsure:

Posted

När jag i tisdags skulle editera mitt inlägg så ville det sig inte :mad: men det var vad jag åxå skulle ha skrivit man fick fram den gula sidan å inget mer...

å andra sidan så heter ju siten "PHP Test" så......... tja......

Toffe

Posted

:icon_bach:

Idag var jag på skroten och köpte mig en kylare från Volvo 740. Tror mig kunna få till det med anslutningarna till intercooler och oljekyl. Mätte arean på dess kylelement, vilken var drygt den area som SAAB-originalkylaren har, så kyleffekten borde räcka för 150 kusar iallafall.

Tackar så ödmjukast för alla goda råd och tillrop.

:notworthy:

Posted

En sak man inte får glömma när det gäller kylare är att se till att få ut luften. Det hjälper inte att ha en stor kylare om man inte ser till att få ett luftflöde genom kylaren.

Har varit med om detta med en Castrol cup bil, vi öppnade upp fronten för att släppa in mer luft men det gjorde inget resultat för kylningen föränn vi även byggde en box bakom kylaren som ledde upp luften genom huven, med andra ord skapade ett flöde genom kylaren.

Posted
Till Rikard L:

Vad använder du för kylare själv? Är det möjligen en sån MB-190-kylare som jag pratar om? Har du kört någon längre stund?

:unsure:

Sorry att svaret dröjt.

Jag har en merca 190 kylare. Har dock bara kört på tomgång, men jag vet att den kokar utan fläkt ;) Som jag skrev ovan så planerar jag för möjligheten att ha två kylare, har bättre plats på längden än bredden.

  • 1 month later...
Posted

Firmor som är speciliserade på kylare har ofta en massa olika på hyllan... och de kan inte helt sällan snickra ihop en mot spec. :)

Kylar-Jonsson i GBG/Mölndal är tex. ganska bra att ha o göra med.

Jag tänker inte snåla när det gäller kyl då det blir så jobbigt om motorn kokar när man kör bana.. väldigt lätt att köra sönder motorn

innan man upptäckt att det är för varmt.

Ett par tusenlappar borde kunna ge dig ett litet (men tjockt) flong nytt kyl som kyler dina 150 snurrbo-pållar och lika många till.

  • 2 weeks later...
Posted

Ett par tusenlappar..... När jag kollade med kylarjonsson för något år sedan skulle de ha över 5000 för ett nytt kyl, bara för att det inte var "lagervara". :thumbsdown:

Posted

Jag har varit med och byggt en del racerbilar, Det var nästan alltid tvunget att skräddarsy kylare både för olja och vatten. Vi brukade ringa runt och kolla priser på flera ställen. Har för mig att det fanns ett ställe som hette kylarspecialisten och någon i Kalmartrakten som brukade vara billiga. Jag kommer inte ihåg exakt vilka det var men dom byggde kylare efter mått och volym, det var alldrig snack om lagervaror och priserna var inte heller särskilt blodiga.

Posted (edited)

Det brukar ju finns ngt kyl som passar rätt bra.. kylfirmorna brukar ha ganska stort sortiment.

Kan ju hända att det handlar om vem på firman man snackar med.. jag kan ha haft tur.

Ett specialbyggt för en bra prislapp e ju idealet.

Ngn framgång med stället i Kalmar? :D

Edited by ezroller

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...