Jump to content

Snedställd Kardan


AlfaRonny

Recommended Posts

Skissar lite på en egen ram till ett MC-bygge. Tänkte att man kunde montera motorn långt till höger i motorrummet (för vikfördelningen m.m.) och bygga en sned kardantunnel (typ 5grader). Är det någon som har några synpunkter på detta. + eller – med snedställd kardan.

Fråga2. Visst borde det väl vara bättre med en hel kardan istället för delad om rörelserna kommer att bli små (tämligen stumt monterad låda o diff). Även om man har långt avstånd mellan låda och diff kan man ju sätta ett stödlager på mitten.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Ronny!

Har sett att en del sevenliknande clubmanbilar har motorn som du beskriver. Dom har ofta blivit tvungna att sätta motorn mer åt passagerarsidan för att kunna få motorn så långt bak i bilen som möjligt utan att bli av med fotutrymmet för föraren.

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är väl att växellådans utgående axel är parallell och helt i linje med diffens ingående axel. En kadan är ju sned "på andra hållet" hela tiden vid ner- och uppfjädring.

EDIT: Om man har stel bakaxel alltså.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Vist går de att sned ställa kardan i sid led ocskå. Men tänk på att utgående o ingående axlar måste vara paralella om du använder knut kors, använder du Cv-joint så är det inte så noga med det. Stöd lager går inte att använda om du inte delar kardanen på ett ställe till. har du en hel kardan med stödlager på mitten så går något i sönder för eller senare, bilarna är inte helt stela utan rör sig ganska mycket o så fall skulle det bräcka något fruktasvärt på kardanen.

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Lite OT kanske men iallafall om kardan...

Varför använder man inte drivaxel som kardan ? Vridmomentet bör den ju klara? är det balansering som är problem ?

en som undrar.....

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Kanske varvtalet? En kardan snurrar i regel 3,5 gång snabbare än en drivaxel.

Vid högfartstesterna med Bugatti Veyron fick man problem med drivaxeldamaskerna som helt enkelt blåste upp sig av centrifugalkraften vid 400 km/h. Förmodligen händer något liknande i kardantunneln...

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med på vad ni tänker på, hur ska en driv axel räcka mellan motor o diff?

Tror 70% av alla bakhjuls drivna bilar idag i europa har cv-jointer med damasker o har aldrig hört att de bilarna har problem med att de blåses upp.

cv-joint är en sådan knut som ni tänker på som sitter på 99,9% av alla drivaxlar mellan diff o hjul.

Link to comment
Share on other sites

Är det då bara en prisfråga att man använder knutkors i stället för CV Joint ?

Axellängd är ju förstås en möjlig orsak till att man inte använder en (driv)axel utan man anväder ett rör med större diameter.

fortfarande nyfiken

Toffe

Link to comment
Share on other sites

en kardan går som Fredrik påpekat 3,5 till 4ggr snabbare än en drivaxel p.g.a. utväxling i slutväxel och kardanen har större diameter och tål då mera kraft. En drivaxel flexar och det ökar med längden. givetvis om kan man motverka det med grövre axel.

Link to comment
Share on other sites

Tror 70% av alla bakhjuls drivna bilar idag i europa har cv-jointer med damasker o har aldrig hört att de bilarna har problem med att de blåses upp.

Det hade tydligen inte bugatti heller. 400 km/h är ju ganska snabbt.

Stålringar i damasken skulle nog skava hål på densamma ganska snabbt. Bugatti löste det genom att sätta en påse över damasken om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Det är inte lätt att få över en mc-motor till höger i chassit , pga att utgående på de flesta mc-motorer sitter långt till höger.

Har själv en cbr monterad så långt som möjligt till vänster men får ändå en sned vinklad kardan åt höger nu gör det inget för jag använder en cv-joint och gummi upphängning.fungerar kanon.

Provade först med 2 kardaner,4 knutkors,centrallagring monterat i ramen, gick inge bra blev våldsamma brytkrafter.

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag har ev tänkt sätta min motor vinklad.

Om man har en CV på mitten som på bilden så måste väl knutkorsen ändå vara paralella med varandra( för att "kompensera" varandra)!?

Dvs man kan inte sätta motorn vinklad?

Jag vet inte om jag har förståt det rätt, men måste man inte använda CV på alla ställe där "knutarna" inte är parallella med varandra(par vis)?

Link to comment
Share on other sites

Vist går de att sned ställa kardan i sid led ocskå. Men tänk på att utgående o ingående axlar måste vara paralella om du använder knut kors, använder du Cv-joint så är det inte så noga med det. Stöd lager går inte att använda om du inte delar kardanen på ett ställe till. har du en hel kardan med stödlager på mitten så går något i sönder för eller senare, bilarna är inte helt stela utan rör sig ganska mycket o så fall skulle det bräcka något fruktasvärt på kardanen.

Mvh Fredrik

1. Nä, jag fattar inte. :banghead: "Uppifrån" Kommer min motor att vara paralell med bakaxeln. Ifrån sidan kommer vinklarna att ändras något när bilen höjs/sänks. Är det inte okej ?

2. Kom på att min motor måste luta något bakåt (sett ifrån sidan) för att få plats smidigt i ramen. 2cm på 80cm ungefär. Hur ska man då ställa bakaxlen ? Likadant eller ? Vinkeln på bakaxeln kommer ju att ändras en smula under körning på grund av min helt paralella bakvagn.

3. En annan grej jag tänkt på är att min kardan kommer att få en väldigt brant vinkel mot bakaxeln för att utgående axel är placerad rätt högt, då kanske det är bra om motorn lutar lite bakåt ifrån början, eller ?

(edit: jag har inget stödlager eller dyligt. Bara en kardan med två knutkors.)

/Steffe

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Ska du använda knutkors och få det att hålla en längre tid så ska du sträva efter att ha samma vinkel på båda korsen. Då menar jag inte att du kan ha vinklen på samma håll utan den ska vinkla på olika håll. Ett knut kors måste jobba parvis om man ska vinkla de, det är därför viktigt att också sätta "gaflarna" yoken lika i båda ändar av kardan axeln.

Hastigheten över ett knutkors som är viklat är inte jämn, okej samma rpm men den ökar och minskar 2 gånger per varv efter knut korset. det försviner efter nästa knutkors om du har samma vinkel och monterat yoken "gaflen" rätt i andra änden.

Använder du bara ett knutkors och en cv-joint så bör du montera en hardyskiva också på den axeln som har stödlager och kommer från motor. Men då bör knutkorset liga rakt i normal läge och röra sig när det fjädrar. och den stora vinklen på cv-jointen.

Edited by eslöv
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...