ihlberg Posted September 1, 2007 Posted September 1, 2007 Håller på att leta motor till mitt bygge, eller ja delar till en motor förgasare osv. Det är en Pinto 2l, verkar som det är en populär motor att ha i dessa byggen. Men skulle ingen som är duktig och känd med dessa motorer skriva upp lite lätt vad man ska göra med motor och vilka saker som ska användas för att uppnå en viss effekt. Hur mycket får man exempelvis ut om: 2*45or, vassare kam, portad o planad, exstractor grenrör. Detta på en motor som förstås är nyrenoverad. Quote
Bondborn 007 Posted September 1, 2007 Posted September 1, 2007 Man brukar oftast kunna räkna med ca 100hk per liter motorvolym om man kör med "rimligt" påkostad trimning utan överladdning. I Pintons fall blir det alltså ca 200 kusar... Om du är seriöst intresserad av att lära dig om motorvässning kan jag rekommendera att du till att börja med köper "four-stroke performance tuning" av A. Graham Bell (ISBN 1 85960 435 8) Där finns en hel del matnyttiga fakta om både varför och hur man ska göra vissa saker i en morot... Grunden i all vässing är en bra portad topp med rätt kompförhållande, så det bästa man kan göra om man vill lära sig är att leta fram ett par skrottoppar att öva med slipmaskinen på. Man kan komma skapligt långt med bara portning+planing och en vassare kam, utan att byta till större ventiler och dyra förknasare... Det var väl locost vi snackade..? ;) Quote
ihlberg Posted September 5, 2007 Author Posted September 5, 2007 Jaha ok, tack för tipset ska kolla efter den. Men ungefär vad skulle detta ge? 2*45or, vassare kam, portad o planad, exstractor grenrör...... 170Hk??? Quote
therealpinto Posted September 5, 2007 Posted September 5, 2007 Det kan ge allt från 100 till 180 hk (eller kanske till och med mer). Det beror på vad du väljer för kam, större ventiler, rätt eller fel portning, om du ordnar en tändning med rätt tändkurva, om extraktorröret är rätt etc. etc. De flesta landar mellan 130 och 150 ärliga hästar om man inte byggt trim-Pinto förut, ska man ta ut max behövs både erfarenhet och en bra session på rullande landsväg för att få soppa och tändning helt rätt. /Gustaf Quote
Megablade Posted September 5, 2007 Posted September 5, 2007 Hästkrafter är vanskligt att prata om. Det finns nog inga bromsbänkar som går lika etc. Pinton jag hade i min rallybil var fullrace, A8 kam, stora ventiler, portad av motortrimmare(inget hemmapul) inställd geometri i toppen(rätt längd på ventilerna) av elwamotors(viktigt på en pinto)riktig underdel med saabstakar, deckat block, dellorto 45'or mm mm. Den bromsade 142(drygt 180 i motorn) på hjulen hos trollspeed efter att tommy lagt sina vårdande händer vid den. Med andra ord, att få 100 literhästar ur en åttaventils gammal gjutjärnsklump är inte gjort i en handvändning. Quote
Thomas Posted September 5, 2007 Posted September 5, 2007 David Wizard har skrivit en bok ang. trimning av pinton där de t.o.m. gjorde mindre kanaler och fick högre effekt. Quote
therealpinto Posted September 5, 2007 Posted September 5, 2007 (edited) Vizards bok är bra, rekommenderas till alla som vill trimma Pinto. Just insugskanalerna är speciella, original är de gränsfall på stora och flödet i botten av kanalen är nära noll. Portar man "fel" kan man sabba gashastigheten helt och då får man inte mer effekt. Beroende på ventilstorlek och annat kan det som Thomas skriver vara bra att fylla igen en del av kanalen för att få bättre gashastighet och flöde. Men det är inte trivialt... Man ska samtidigt inte stirra sig blind på effektsiffran. Om det är 120, 140 eller 200 hk spelar mindre roll, det viktiga är ju hur kul bilen är att köra (eller hur snabb den är kanske). En Pinto med lagom vass kam och dubbla Webrar som är hyfsat inställd har oftast en karaktär som är helt rätt för en sjua. /Gustaf Edited September 5, 2007 by therealpinto Quote
per fogelberg Posted September 5, 2007 Posted September 5, 2007 Det ligger mycket i vad Gustaf skriver ! Jag kan avsöja att jag har 150 hk i min Modsport seven (Zetec 1800) standard typ 9 låda och otan diffbroms kör Gelleråsen 1:13 hög som visslingen skall förbättras. På Anderstorp race festeval så blev det pallem med GT 40 och viper mm bakom mig. Quote
Sören Posted September 11, 2007 Posted September 11, 2007 "How to modify Ford S.O.H.C. engines" by David Vizard. ISBN 0863430856. Mycket läsvärd! Jag köpte min av Amazon på Internet. Fanns ett lätt begagnat ex i England till bra pris, kom i brevlådan inom 3 dagar. Boken kom ut 1984, mitt ex är 4:e nytryckningen från 1999. Jag tror innehållet är detsamma som 1984, så årgång spelar nog ingen roll. Quote
Jarl Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Burton i England beskriver i sin katalog i korta men tydliga ordalag historik om Pinton och vad du kan göra med din Pinto 2 lit. för att få ut ungefärlig effekt. Kolla på motorblockets högersida vilken typ av block du har. Block märkt 205 i gjutningen är bäst, men jag är osäker på om du har detta eftersom din motor i grunden är en förgasarvariant. Beställ Burtons Ford-katalog ( dom skickar den utan kostnad ) på www.burtonpower.se Hälsn. Jarl. Quote
Jarl Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 Ursäkta Ihlberg, katalogen från Burton finns naturligtvis att beställa via www.burtonpower.com ( !!! ) Hälsn. Jarl Quote
_coffe_ Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 (edited) Jag har också lite frågor om pintomotorn, eftersom det är just en sådan jag hade tänkt att använda (eller, som står i mitt garage iaf :P) Är det roligare/bättre att ha förknasare på motorn, jag har elektronik och funderar på ett megasquirt... Är det någon som kört med ett ms på pinton, funkar det bra? Jag hade tänkt att renovera motorn helt och hållet, alltså plocka ner den i småbitar och byta alla lager, kolvringar, packningar o.dyl... När jag har den nerplockad, är det något jag ska ändra på/byta ut? T.ex. kolvarna som det diskuterats tidigare till några med lite högra komp? Är det billiga delar till denna motorn och vart är det bäst att beställa förslitningsdelarna ifrån så som vev- och ramlager, kolvringar, toppackning?? En massa frågor på en och samma gång, jag vet... Men ni på det här forumet fungerar ju lite som mina motorgudar :notworthy: :notworthy: Tänkte på en grej till, växellådan... Finns det något att göra med den också, eller blir det bara en tvätt och oljebyte?! Edited September 22, 2007 by _coffe_ Quote
Thomas Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 du kan byta packningar och packboxar på lådan så du vet att den är tät. Quote
stigge Posted September 25, 2007 Posted September 25, 2007 Jag kör MS med separata spjällhus på min Pinto och det funkar. Det är nog svårt att misslyckas med MS oavsett motorkonfiguration under förutsättning att det finns ett grundkunnande i vilka parametrar som påverkar vad i en förbränningsmotor. Plus allmän händighet förstås, typ lödkolvshantering och förmågan att klia sig i huvudet utan att det går hål i kraniet - för jag lovar att det kan bli en del elektroniska tankenötter i början. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.