Jump to content

Drivaxlar Sierra Samma För Skivor/trummor?


pelle17B

Recommended Posts

Jag kommer att använda Sierra 7" diff med bultade drivaxlar. Diffen kommer från en Sierra med trummor bak.

Planerar att använda Saab 900OG 81-87 spindlar med saab drivknut bak. Splinesen på Sierrans drivaxlar från Sierror med skivor bak lär passa direkt i 900ans drivknut och ge lagom spårvidd enligt info i ett antal bra trådar här på forumet.

Någon som vet om det är samma längd och yttre splines på drivaxlarna på Sierror med trummor som med skivor?

Vore trevligt om man bara behöver leta efter en Sierra med bultade drivaxlar och slipper bekymra sig om att försöka hitta en som också har skivor. De med skivor verkar inte växa på träd direkt.

Har sökt en hel del här på forumet , men denna info har jag inte lyckats hitta.

Link to comment
Share on other sites

Skruvade drivaxlar kommer från bilar med skivor bak. Bilar med trummor har drivaxlar som sticks in i diffen.

Drivaxlarna från en bil med skivor bak har således inga splines alls. Yttre splinsen sitter i navet...

Skruvade drivaxlar

33917371145.jpg

Navet som yttre drivknut är skruvad i

32815322746.jpg

Diff för skruvade drivaxlar

4515231880.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar. Jättebra med bilder! Blir lätt förvirrad dock.

Har reserverat diffen på en bil på skroten. det är en Sierra 4x4 93a diffen är en 3.92 LSD Part no: 86GG AAA. Byggd november 92 enligt märkbrickan på diffen.

Kröp under bilen häromdan och är helt säker på att den har trummor bak. Dock hade den drivaxlarna bultade i diffen. En drivaxel var borttagen och

där satt en plan fläns med bulthål i. Tittade man på drivaxeln på andra sidan så satt där ett antal bultar som höll den mot diffen.

Osäker på hur det såg ut mot navet kollade inte där.

Likt bilden här

Är diffarna olika beroende på bultad eller icke bultad drivaxel eller går vilken drivaxel som att montera?

Är drivaxlar med splines bara instuckna i diffen eller sitter de med någon form av bultar så att jag kan ha tagit miste på det?

Någon som kan sprida lite ljus över förvirringen?

Hittade för övrigt detta när jag jagade info om drivaxlar. Bra att ha om någon skulle få för sig att mecka isär sin diff (scorpio iofs, men är kanske ganska lika.)

/Peter

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt snabba svar!

Kunde svurit på att den hade trummor, men kommer nog ihåg fel.

Någon som vet om det är drivaxeln som bultas mot 900 drivknut, eller om det är navhubbens splines som skall in i 900 drivknuten?

Link to comment
Share on other sites

Det finns faktiskt 4x4 2.0 med trummor bak...ovanliga men det finns, som sagt. Vilka drivaxlar de har vet jag inte men jag skulle inte bli förvånad om det är skruvade drivaxlar eftersom man troligen har samma diff som 4x4 med skivor (med diffbroms).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...