Marcus a Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Har kollat runt lite på nätet men hittar inge bra pris att gå efter. Har fått erbjudande om att köpa en motor från en R1 -02. Fungerande och komplet på allt förutom avgassystemet, vad ligger dom i för pris då? Tacksam för svar :) Marcus Quote
Gerhard Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Brukar ligga mellan10-15k, beroende på vad som ingår och skick. Gerhard\\ Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 22, 2007 Posted August 22, 2007 Jag gav 16000 för ett motorpaket hos BIKEs mc-demontering. Provkörd och komplett inkl. bland annat reglage och mätare. Privat kan man hitta billigare då en del R1-ägare tydligen kör utan helförsäkring och behöver pengar till avbetalningarna på hojen dom smällt. Runt 5000 brukar en grundmotor ligga på. Dock är det lite svårare att få ihop ett komplett paket från en hoj. Demonteringarna kan ju plocka från flera hojar... Quote
Marcus a Posted August 23, 2007 Author Posted August 23, 2007 6000kr är inte helt fel då, om den nu är så komplett som han påstår :) Drar väl iväg rejält om man ska börja köpa lösa saker. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 23, 2007 Posted August 23, 2007 6000 är ett bra pris. Är den från en krockad cykel eller har någon "hittat" den? Quote
Marcus a Posted August 23, 2007 Author Posted August 23, 2007 (edited) Han påstår att den är från en smälld cykel, men det låter ju för billigt för att vara så. Känns ju lite bökigt om det är stulen! Edited August 23, 2007 by Marcus a Quote
2fast4u Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 6000 är väl ett riktigt bra pris om motorn funkar och är ostulen. Skrapskador på sidorna är ju default på dom, det ska det vara. Kolla så att det inte är några sprickor/läckor i blocket. Se till att få med allt som behövs åxå. Skitsaker som startrelä, soppapump och allt annat jox summerar lätt ihop till flera tusen om det saknas. Sen är det bara att skruva i en baffelplåt i tråget, se över kopplingen och köra. Quote
Marcus a Posted August 24, 2007 Author Posted August 24, 2007 Reg nummer kan nog vara mycket bra att ta.. Baffelplåt :) ? vad är det för något? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Baffelplåt sätter man i oljetråget för att förhindra att oljan skvalpar så mycket att pumpen drar luft. Finns att köpa NC-frästa från UK. Många kör utan. Som sagt är väl de flesta krockade motorer skrapade... Utan avgassystem skrev du vilket antagligen betyder att du inte heller får med EXUP-ventilen som sitter efter grenröret. Den behövs inte för att köra motorn men ska du använda orginalklockor så kommer du få felkod utan. EXUP-systemet består av ventiler, vajrar och servomotor. Quote
Marcus a Posted August 24, 2007 Author Posted August 24, 2007 Ja var allså inte krångligar än så:) Ska kolla hur passa komplett den är. Men det verkar inte behövas fattas mycket grejor för att det ska bli dyrt. Quote
2fast4u Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 (edited) Så löjlig sak som startrelät kostar över 700:- hos lokala Yamahahökaren. Det summerar ihop snabbare än man önskar om det saknas småsaker. Jag har profilen till baffelplåt i CADformat som jag tänkte låta vattenskära upp några stycken om intresse finnes. Priset bör hamna runt några hundra antar jag (innan jag ens kollat). Felkoderna som genereras om EXUPen saknas kan man slippa med lite elektronikjoxande. Finns lite olika mer eller mindre avancerade alternativ att göra det på. Edited August 24, 2007 by 2fast4u Quote
Rikard Larsson Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Av rent teknikintresse, vad gör EXUP-systemet för nytta? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 EXUP-ventilen förändrar vilken väg gaserna tar genom främre delen av avgassystemet. Allt för att få ett mer flexibelt register. Det är hårdtrimmade motorer från fabrik det här... Det finns, som sagt, ritningar på hur man på elektronisk väg simulerar styrkretsen för EXUP så att styrdonet tror det finns ombord. Jag tänkte inte använda ventilen på min bil och tänker därför endast montera själva servot på torpeden och låta det vifta i luften.. 2fast4u, Var kommer formen ifrån? D.v.s. är det en kopia av en "vedertagen" design eller har du ritat den själv? Kan man få en kopia? Quote
atorp Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Hej Skriv upp mig på tillverkar listan över plåtar. bygger nu i vinter och behöver säkert denna i vår när man skall ut och plåga. Så löjlig sak som startrelät kostar över 700:- hos lokala Yamahahökaren. Det summerar ihop snabbare än man önskar om det saknas småsaker. Jag har profilen till baffelplåt i CADformat som jag tänkte låta vattenskära upp några stycken om intresse finnes. Priset bör hamna runt några hundra antar jag (innan jag ens kollat).Felkoderna som genereras om EXUPen saknas kan man slippa med lite elektronikjoxande. Finns lite olika mer eller mindre avancerade alternativ att göra det på. Quote
2fast4u Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Jag ritade av den jag köpte till min, vilket är en CNCskuren rackare från det ljumma ölets hemland. Tänkte låta vattenskära en och stoppa in i reservmotorn som jag har stående. Är man i farten så kan man skära upp en trave på en gång. Det är en hylsa som ska svarvas till åxå vilken monteras över tryckreducerventilen så att dess utlopp hamnar under plåten istället för ovanför. Även denna ritade jag av och tänkte svarva till en trave såna. Hur många intressenter finns? Jag kan kolla upp lite noggrannare vad det kostar att få vattenskuret, men det brukar vara ganska billigt. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Är det varianten som skruvas i ett hål man gängar i blocket? Quote
2fast4u Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Två hål borras och gängas i blocket. Jag hat kört med den i ett år och med massor av banåka. Oljetryck är en av de storheter som jag loggar i dataloggern och det finns inte en tillstymmelse till drop av oljetryck så det funkar som det ska. Quote
Marcus a Posted August 24, 2007 Author Posted August 24, 2007 Det var tydligen en -99 någon stan mellan 2000- 2500mil har den gått. Så gott som komplett förutom avgassytem (grenrör fanns) och mätarna. Är det fortfarande ett hyfsat köp?? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 24, 2007 Posted August 24, 2007 Jag hat kört med den i ett år och med massor av banåka. Case closed. Jag är på och vill ha en plåt... Quote
Marcus a Posted August 26, 2007 Author Posted August 26, 2007 Vad finns det för plus och minus på förgasar kontra insprut på dom här motorerna? Quote
2fast4u Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Förgasarmotorerna (98-01 var det väl) och den första generationens insprutade hade samma effekt så ur den synpunkten är det ingen större skillnad. Körbarheten lär vara lite bättre på de insprutade. De insprutade är åxå mindre känsliga för luftburkens utformning. CV-förgasarna är lite luriga att lura ut all effekt ur motorn om du ändrar till en annan luftburk. Min motor är ursprungligen en förgasarmotor som har blivit med insprutning. Det blev ett lyft i körbarhet, enkelt att mappa om när man gör ändringar osv. Vad är det mer som skiljer? Nånstans efter 01 så ändrades utväxlingarna, där framförallt ettan blev högre. I en bilinstallation anser inte jag att det är av godo då jag knappast sitter och önskar mig en högre etta vid stads/kökörning. Ändringarna är dock så små att det kanske inte stör. Jag vet inte. Avser du att köra motorn original och har plats för original luftburk så är förgasarmotorn ett bra alternativ då dom brukar vara billigare (LoCost). Ska du trixa och fixa så är insprutning enklare att hålla på med är mitt råd i alla fall. Nån annan som fyller på med åsikter/kommentarer? Quote
fege Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Även jag är intresserad av en baffleplåt till R1:an (-00). Quote
Marcus a Posted August 29, 2007 Author Posted August 29, 2007 Får bli den här motorn fast det är föragasare. Vet ju inte ens vad jag ska göra med den :) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 Lägg den i garaget så kanske jag köper den av dig när jag blåst min nästa sommar... Quote
2fast4u Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 Tillräckligt många har uttryckt intresse för att jag ska göra en batch med baffelplåtar och "struten" till oljereturen. Återkommer inom nån/några veckor med prisbild och så. Quote
Marcus a Posted August 30, 2007 Author Posted August 30, 2007 Lägg den i garaget så kanske jag köper den av dig när jag blåst min nästa sommar... Lägger den på lager så länge :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.