Ascidian Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Jag är lite kär i Subaru och funderar därför att använda en som donatorbil är det galet? Tänkte att detta skulle bli ett projekt för att lära mig grunderna i bilbygge. Jag funderar på att bygga en 7:a med en subaru legacy som donator bil, ev turbo varianten. Jag tror att den har ca. 220bhp, är det ett problem vi registrering om hela drivlinan är från samma bil? Subarun har full fyrljusdrift (50%-50%) ett annat alternativ skulle vara en sierra 4x4 (ev V6) men den har väl 35%-65% förhållande på drivningen mellan fram och bak? Och spelar det någon roll? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Subaru motorn är väl boxer :prop: den blir för bred tror jag till en 7:a :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 För det första kommer du att få problem med effekten eftersom 15kW per 100kg gäller. I övrigt så borde det vara som Ploogen skriver. Boxer motorn som jag har i min Subaru Outback 2005 får precis plats mellan rambenen så jag skulle inte ens drömma om att få ner den i en 7:a. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Vissa skulle man kunna bygga en extra bred ram och låta motorn sticka ut något på sidorna om det kniper. Värre blir det väl med sprängkåpa och liknande. Fyrhjulsdrift låter därimot lite väl avancerat. Ofta går främre drivaxeln ut på sidan av lådan på fyrhjulsdrivna bilar och där har du eller din passagerare sitt lår i en sjua... Har du en bil så är det väl bara att mäta lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 11, 2007 Share Posted August 11, 2007 Subarun har symmetrisk fyrhjulsdrift så alla drivaxlar är lika långa. Däremot så är framhjulsaxlarna bakom motorn vilket blir knas i en 7:a. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ascidian Posted August 12, 2007 Author Share Posted August 12, 2007 Ok, tack för alla synpunkter. Det verkar som det blir för knepigt att bygga så jag får hitta någon annan donator. /jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Eller bygga något annat än en sjua adrenaline med Subarun som donator. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Det bör gå att bygga på en subaru. Skippa 4 hjulsdriften. Och bygg på en 4 cylindrig motor. Sätt en växelåda bak, kanse går med en modifierad subaru låda. Välj en 2 liters med turbo, har 177 hk i Foresten. Bör gå att få besiktigad med. (Minst den dubbla effekten går att plocka ur 2 litaren som sitter i Forestern, utan att öppna motorn och modifiera.) När någon säger att det inte går så skall man inte alltid lite på det! Har lyckats med att få i en volvo B230 med låda och gott om plats för fötterna och stolar i ett bok chassi Fast många säger att det går inte. Volvos V8 har jag också lyckats klämma i ett bok chassi, det blev rtångt och jag vet inte om det kommer att funka (Besiktning kan glömmas på den). Skall försöka att göra lite mätingar på min Forester och kolla lite innan jag sticker ut hakan för långt :doh: !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Alvenby hur gick det med Volvos V8 har jag också lyckats klämma i ett bok chassi bilder???, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Det är klart det går! :-) Inga dimensioner men du bör kunna få en uppfattning från bilderna hur stor en "ren" subbamotor kan se ut i en liten bil. http://www.donsautopages.co.nz/subaruracer.htm (Håller nog med Alverby, klura lite på om du kan bygga med enbart bakhjulsdrift, det blir betydligt enklare mekaniskt och du får en underbar motor i en underbar bil...och lätt bör det kunna bli...) //B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Subarun verkar bra för mittmontage då drivaxlarna kommer ut en bit bakom motorn. Motorn hamnar ju mer närmare mitten av bilen utan att man behöver specialtillverka så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 jag har faktiskt också varit inne på en sådan maskin fast då frontmonterad eller hemska tanke en Alfa!! hu.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted August 27, 2007 Share Posted August 27, 2007 Har fått tummen ur.... och mätt lite på min 2 l motor. Den är ca 75 cm bred mellan ventilkåporna och 43 cm lång mellan remskivorna och anläggningsytan mot sprängkåpan. När jag måttade på min ram och med mindre modifieringar alternativt lite bredare ram så skulle Subaru motorn passa!! Ascidian / Jonas satsa på att bygga med Subaru motor!!!!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Övrigt: Bilder på V8 monteringen finns under Projektarbetes drömmen under våra bilar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 27, 2007 Share Posted August 27, 2007 Bilder på V8 monteringen finns under Projektarbetes drömmen under våra bilar men mr Alverby...det e ju gamla bilder ... har du nyare bilder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted August 27, 2007 Share Posted August 27, 2007 Inga nya bilder, just nu så ligger den motor installationen lite lågt. Satsar mer på mitt egna bygge!! Men jag har massa gamla bider på provmonteringen av V8 i mitt chassi, pm a om du vill ha några! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.