Fredo Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 (edited) Okej, det kan eventuellt gå att pressa in original pedalstället i kärran trots allt. Men helst skule jag då vilja ha kvar vaccumburken då det finns så lite att spela på för att ändra momentet genom flytt i höjdled (av tryckstången). Men om jag kör som tänkt med mikunibrygga och hemmabyggt insug så försvinner min källa till vaccum. Hur gör man då? Kan man sätta en vaccumbehållare som sköts elektroniskt? Finns det sådana? Eller plockar man vaccum ngn annanstans? Utnyttja fartvinden? Sugrör? Är det någon som vet vilka vacumkrafter det rör sig om? Kan ju inte vara särskilt mycket. kanske man kan använda en vaccumkälla för centrallås??? /Den frågvise (borde kanske sluta fråga och börja bygga :lol: ) Edited August 1, 2007 by Fredo Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Många automatväxlade bilar har separat vaccumpump eftersom man generellt motorbromsar mindre med automat. Det är ju vid lite högre varv + stängt spjäll som vaccum uppstår. Exempelvis har Saab 9-5 en sån elektrisk pump. Ganska lite och smidig... Quote
Thomas Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 pumpen måste i så fall kunna bygga upp vacuum rel. snabbt. kan du inte sätta små nipplar på insuget? annars så är det en saabpump som gäller Quote
Fredo Posted August 1, 2007 Author Posted August 1, 2007 Tja, nipplar kanske skulle funka iofs. I och med att det blir ett rör per cylinder och gasare så lär man väl då få sätta en nippel per rör? Är detta relativt oprecist (alltså grad av vaccum)? Eller måste man räkna på nippeldiameter, flöden osv? /? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Sökte lite på bildelsbasen och pumpen till 9-5 är ju apdyr. 3000kr ska man ha för prylar som använts 20000mil. :o http://www.bildelsbasen.se/index.php?index...m&branch_id[]=1&branch_id[]=8&searchmode=1&vc[]=187103100&vc1=187&vc2=103&pc[]=101101108&pc1=101&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=3&id=11215438 Quote
Morty Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Vacumpumparna till 9-5 automat brukar låta rätt illa efter ett tag, så det kan förklara det höga priset på skrotarna. Mercedes använder samma teknik på flera bilmodeller så jag hade letat efter en sådan istället. Annars kanske du kan anlsluta slangen till bankkontot, där är det konstant vacum.... Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Då blir det ju ännu svårare att förstå fantasipriser för delar som gått 20000mil. Om pumparna ofta går sönder menar jag... Quote
Morty Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Efterfrågan och tillgång styr tyvärr ofta priserna och inte logik. Hoppas att din pump håller länge, för du har väl en 9-5 automat. Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Nej inte sällan är det ologiskt. Till råga på allt verkar det ju finnas en hel del pumpar på hyllorna ute på skrotarna. Det om något bode justera priserna. Tyvärr är det ju så att många skrotar helt enkelt sätter halva nypriset och lägger den på hyllan. Priserna borde sättas mer efter tillgång och efterfrågan... Min pump håller än men o andra sidan så bor jag ju i trollhättan ;) så saabdelar brukar kunna lösa sig bra... Quote
Patrik Rydh Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Jag hade bara en nippel på ena röret på mitt insug (körde med Webrar). Har sett många bilar som haft det så och på min funkade det bra. Det är ju inte så mycket luft det handlar om. Quote
dutch Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Nästan alla dieslar har en vacumpump på baksidan av generatorn. Fast behövs bromsservo? porsche (911) fick det inte förrän -74 och då var vikten uppe i över 1200kg. Quote
Thomas Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 jag kör utan servo. och det brukar gå bra med att ansluta till en cylinder. Quote
Michael Th Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 flertalet av dom weber insug jag använt har bara anslutningen på en cyl... tycker servo är onödig överkurs på en lätt 7 a..... Quote
Thomas Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 det behöver det inte vara. om man vill ha en kortare pedalväg så blir det tungtrampat och då kan en liten typ starlet servo va ok. Quote
Arrowsmith Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Jag körde micra servo med en volvo 240 huvudcylinder och det funkade kanon. tog sedemera bort det när jag byggde om till hydraulisk koppling och gjorde nytt pedalställ. Quote
Michael Th Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 som sagt innan jag tycker en lätt!!! 7a behöver ingen servo.. men på tex min triumph herald sitter ett hjälpservo.. så visst kan man utrusta en lätt bil med det... sen är det ju upp till vem som vill.. men om man försöker hålla ett fordon lätt så borde man ju kolla varge detalj och fundera om det behövs eller inte... men detta är mina tankar... Quote
Fredo Posted August 2, 2007 Author Posted August 2, 2007 Min 7:a blir nog inte lätt, inte alltför tung heller hoppas jag. Men någon banracer blir det inte. Chassiet är breddat och något förlängt och det är en del trianguleringar så lätt är liksom förbi redan. Kruxet är att pedalen har en skålad del där tryckstången sitter. Det finns inget busenkelt sätt att förskjuta stången uppåt för att öka momentet. Om det inte behövs så kastar jag förstås trumman, men om jag behöver välja mellan att öka moment och att ansluta en vaccumslang så kan det bli det sistnämda. sedan förstår jag till fullo Michael Th's resonemang. Det lilla jag har fått gjort hitills har varit enkla saker. Nu är det lite pilligare. Drivlinans placering styr rattstång, pedaler etc... Det har blivit mycket kliande och litet svetsande på sista tiden. Tack för input, jag behöver det. :notworthy: /Fredrik Quote
JonteN Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 Jag klurade också en hel del med mitt pedalställ, särskilt bromsen. Kör med sierra bromsar och huvudcylinder. Efter mkt trixande fick det bli en bromspedla med ungefär samma utväxling fast utan servot. Talade med min besiktningsman om detta och han sa att om det nu inte bromsarna skulle ta tillräckligt så finns det hydraliska servon som drivs med elmotor på vissa bilar som man kan montera på. Dessa tar tydligen inte särskilt stor plats heller. Kan tillägga att med allt klurande så tog det mig säkert en vecka att sy ihop stället... Quote
Michael Th Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 slog ihjäl en bmw 528-84 den hade hydrauliskt broms servo... men då är man ju tvungen att ha en hydraul pump....osv.. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 Hydraulpump? Då kan du ju ha kraftuttag bak på sjuan. Köra kran... Quote
Toffe Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 Min gamla Chrysler Voyager 91 har elhydrauliskt bromsservo (undrar om det kom med nån bild......) Quote
JonteN Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 Fast denna verkade ju vara ihopbyggd med huvudcylindern. Vore skänare om servot kom som en separat enhet. Quote
Toffe Posted August 2, 2007 Posted August 2, 2007 (edited) Det har mindre totalvolym än ett vakumservo utan att ha sprungit ner till bilen och mätt så uppskattningsvis 20 cm brett 25 långt och 20 högt inklusive elmotor och "citroen gasklocka" (åtminstånne jämfört med kompisens -95) Edited August 2, 2007 by Toffe Quote
Morty Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 En del bilmodeller som utvecklades i mitten och slutet på 80-talet har elservo. Tror att det kom i samband med att man började med ABS mer seriemässigt (säkerligen ett utvecklingssteg av Boschs ABS). Bl.a. Saab 9000 och Golf II med ABS har detta och de har inte varit helt felfria genom tiderna och numera ser man det väldigt sällan. Mvh Magnus Quote
Thomas Posted August 3, 2007 Posted August 3, 2007 Audi från -83 100cc och (5cylindriga) 100 2,3 t.ex. har hydraulservo med en "citroenboll" som accumulator. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.