Jump to content

Plåt!


Speed

Recommended Posts

Hejsan!

Har lite planer på att i nästa vecka sticka iväg och inhandla mig en svets då jag länge viljat lära mig svetsa. En Mig.

Det handlar först och främst och bilplåt jag kommer svetsa, vad jag förstått 0.8mm? :)

Vad är detta för slags metall på vanliga bilar, vanlig plåt helt enkelt men finns det olika sorter?

Och till frågan som jag igentligen startade ämnet för-

Var hittar jag plåt att leka med? Har i tidigare dagar då jag skulle ha lite saker till bilen traskat in hos en smed/plåtslagare här i byn och frågat om ett och annat men aldrig riktigt fått nått rakt svar var jag kan få tag i plåt och metaller. Kan tänka mig att det kostar extremt mkt om man ska ha ny plåt mm?

Funderar även på att införskaffa mig lite grövre plåt material likt klenare metalreglar och lära mig svetsa det med.

Frågan är bara var jag hittar detta i skåne. :racesmile:

För övrigt min första tråd på forumet och det verkar helt klart vara en trevlig stämmning här. :)

Endel frågor kanske låter lite konstiga men detta är första klivet in i hela hobbyn nu så är vad man säger nybörjare. :515:

Trevlig kväll!

/Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Frågar man inte så får man inga svar. Det får du inte av mej heller för jag vet inte var man köper plåt i Skåne, men däremot så vill jag varna dig för att springa och köpa första bästa "billigaste" miggen. Kolla lite här i forumet och akta dig för dom så kallade gasfria svetsarna. Skyddsgas och helst trefas så blir allt så mycket enklare.

Link to comment
Share on other sites

Frågar man inte så får man inga svar. Det får du inte av mej heller för jag vet inte var man köper plåt i Skåne, men däremot så vill jag varna dig för att springa och köpa första bästa "billigaste" miggen. Kolla lite här i forumet och akta dig för dom så kallade gasfria svetsarna. Skyddsgas och helst trefas så blir allt så mycket enklare.

Ja så sant så. :)

Det jag söker efter är ju en svets jag ska kunna svetsa mestadels bilplåt med, kanske lite grövre saker också men inte upp mot tex bärande balkar i bilar osv. Så köpte mig en svets bok för nybörjare och Mig/Mag verkade vara vettigt alternativ. Skyddsgas är ett måste! Efter lite sökande på nätet fick jag fram att svetsa utan gas med Mig/Mag med sådan tråd som var anpassad till det var ju tydligen inte den bästa och andas in och resultatet på svetsningen verkade inte vara att jämnföra med gas.

Tänkte dock inte köpa på mig en riktig "värsting" svets då jag mest vill lära mig och inte ska använda den dagligen, känns som att lägga mkt pengar på nått som kanske blir stående en hel del. Kollat lite på bland annat biltemas svetsar då dom fått rätt bra betyg (på andra forum) för hobbybruk. Sen att där verkar vara 1 års garanti är ju inte fel.

Kollat en aning på denna-

MIG/MAG-svets 150E

1-fas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. Tillverkad av stabil stålplåt. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål. Avsedd för mindre verkstäder och kräsna "hemmamekare". Försedd med effektiv kylfläkt och termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Med individuella vred/knappar för inställning av trådmatningshastighet resp. strömstyrka. Levereras komplett med svetstråd, gasanslutningsslang, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol.

Tekniska data:

Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz.

Nätspänning, V: 230

Säkring, A: 16

Inställningsområde, A: 35–145

Tomgångsspänning, V: 30

Spänningssteg: 4.

Intermittensfaktor, A: 115–15 %

Svetstråd, Ø mm: 0,6–0,9

Mått, mm: 290 x 375 x 550

Vikt, kg: 30

Låter inte den vettig? Men det är ju 1 fas. Varför bör jag ha 3 fas?

Många frågor blir det. :)

//Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Nästan allt har garantitid på minst ett år. Hittar du en svets med mindre garatitid ska du nog hänvisa till konsumentköplagen.

Tunnplåt brukar gå att hitta hos plåtslagarna för rimliga pengar, ofta måste man komma tidigt som fan eller också strax innan stängningsdags. Plåtnissarna är ofta ute på jobb, å då hinner dom inte hjälpa till.

1mm - 0.8 mm svartplåt är det du skall ha till bil. Plåtslagarna brukar bara ha upp till 2mm. Sen blir det att leta efter mekanikska verkstäder eller varv. Järnhandlare (om sånna finns längre) brukar också ha plåt, fast då är det snordyrt. Mekonomen likaså....

En trefassvets går mycket jämnare än en enfas, men visst finns det kvalitétssvetsar som går bra på en fas också (ESAB Kemppi miller migatronic).

Kolsyra kan du ha som skyddsgas till bilplåt (billigt som fan), atal eller mison till lite mer krävande grejjor. Tyvärr kostar flaskorna en del.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

mitt råd.. hellre en beg kvalitets 3 fas svets än en ny billig 1 fas...

om man är nybörjare är det lättare att svetsa med 3 fas..

när man svetsar i ny plåt går det lättare än när plåten har rester av rost färg underreds massa..då uppskattar man en bättre svets..3 fas tänder lättare vilket innebär att man kan svetsa med mindre ampere vilket innebär att man inte bränner hål lika lätt..

om man köper en beg märkes svets så är det troligare att man hittar ev. reservdelar om några år + att den lättare går att sälja för rimliga pengar längre fram om man behöver eller vill

..

jag har haft flertalet billiga 1 fas svetsar.. sen såg jag ljuset på jobbet.. slängde den senaste 1 fasaren och köpte en beg

220 amp ESAB 3 fas svets...himmelriket öppnade sig med denna svetsen kan jag svetsa det mesta utom riktigt tjockt typ över 10 mm...

om jag tyckte att svetsarna såg okey ut innan...glöm det...

bra om någon som är van visar lite hur det skall se ut..annars står man där och tycker att denna ``högen´´ såg ju bra ut..

testa att bryta isär bitarna skära upp och kolla efter porer osv..

men som sagt kan någon, som kan svetsa bra dvs gör detta hela dagarna kolla lite så har man en bra start..sen är det bara att öva...

jag började rostlaga min 2 bil när jag var 16...( den första fick jag till min 7 års dag) e nu 44 så det har blivit några meter svets ...

lycka till ..

ps köpte min svets på en svetsfirma..en inbytes svets som varit på en firma innan, jag fick oxå 1 års garanti..firman servar våra svetsar på jobbet så dom har inte råd att sälja skit.. ds.

Link to comment
Share on other sites

plåt kan du alltid hitta. har du inte någon "skrotad" bildel? t.ex. huv skärm dörr etc. eller en skrot som har. klipp ut bitar ur denna.

Link to comment
Share on other sites

Efter att varigt en runda på Biltema för att checka in dom billiga svetsarna tke jag visst, klart dom inte är lika kraftiga som en dyrare kvalitets svets men såg ändå OK ut i kvalitet, dock kunde man ju inte prov svetsa. Men efter att ha pratat med en kille som jobbar på verkstad och svetsade dagligen avrådde han en kraftigt precis som ni från biltemas svetsar. Så begav mig ut på begagnat marknaden och kom hem till en som hade en svets stående och inte visste så mkt om den, hade nästan aldrig svetsat med den heller. Han hade köpt ett större antal maskiner tillsammans och fått den med. Var en Mig svets vid namn Kemppi Bimatic 163S. Svetsen var i nästintill NYSKICK, såg mkt bra ut, lite använd och mkt tillbehör till. Svetsade lite med den på plats och allt fungerade felfritt. Kom över den för 3700;- utan tub, vilket jag redan har. Så nu blir det att hämta den imorgon. Fick klockorna till ändå. 3 fas, gas och 160 amp (har jag för mig) + tråd, munstycke mm till att svetsa mig trött.

Hoppas nu det var ett bra köp!

:)

Link to comment
Share on other sites

Grattis, en Kemppi ska vara riktigt bra kvalité.

Vad fick du med för tråd? 0.8 Antar jag?

Ska du svetsa mycket bilplåt brukar det vara enklare med 0.6 tråd, fast då kanske du behöver investera i en ny trådledare å lite munstycken.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...