Micael Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Jag kör med en Escort Mk2 axel och jag har stora problem när jag kör på bana med att innerhjulet bara spinner. För att få bukt med det funderar jag på nån typ av diffbroms. Jag en Sierra 4*4 diffklump med alla atiraljer liggandes och funderar nu på att bygga en de dion axel enligt Rortys ritningar. Tanken är att kunna använda så mycket av den gamla upphängningen som möjligt, parallellstag, panhard, kardan, etc. Det "enda" som behövs göras på chassit är att svetsa dit fästen för diffen. Vad säjer SBP om en sådan ändring? Jag vet inte om jag kommer att ändra spårvidden bak i och med att jag kör med spacers i dag. har dock inte mätt än. Är det nån som vet? Quote
Jörgen Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Titta du över dina fjäder och stötdämparinställningar före du byter axel, för 98% av dom som har dina "problem" så ligger det i inställningarna och inte i om man har stel eller delad axel ;) Caper Quote
Micael Posted July 13, 2007 Author Posted July 13, 2007 Nja, det är inte den delade bakaxeln jag är ute efter. det är diffbroms som jag saknar. Till min Escort axel finns det inga diffbromsar (vad jag vet) så jag måste i vilket fall som helst byta axel för att få diffbroms. Nu har jag en sierra diff med broms så jag undersöker möjligheten att köra med den och då verkar De dion vara det enklaste. Quote
Megablade Posted July 13, 2007 Posted July 13, 2007 Vore det inte enklare/billigare att hänga dit en volvo-axel med diffbroms? Quote
Micael Posted July 13, 2007 Author Posted July 13, 2007 vet inte. Byta till en annan axel medför ju byta alt ombyggnad av kardanen, byta bultmönster. Sen är väl inte diffade volvoaxlar direkt billiga, eller? De dion är ju i princip en stel axel förutom att diffen sitter i chassit. Rortys ritningar är rätt utförliga så jag tror inte att det skall vara så krångligt att bygga en sån. Men ska man börja köra SFRO/SBP resan igen så är det nog lättare att byta till en annan stel axel. Quote
Michael Th Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 (edited) i princip byter du ju ut en stel axel mot en annan stel axel... sen att diffenhuset behöver fixeras...prata med din Sfro man ... skall man hårddra har du ju ändrat bilens uppbyggnad... men (host host ) det syns ju inte utifrån...och frågan är om en besiktningsman vet/ ser skillnaden om han inte sett bilen nyligen.. jag vill inte inbjuda till olagligheter...men.. Edited July 14, 2007 by Michael Th Quote
Sonett7 Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 Jag hade nog också valt att tolka "Stel axel" på det sättet som Michael Th gör... ;) Quote
therealpinto Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 Ska man vara petig ska bilen reggas om med nytt körprov hos SFRO. Du ändrar konstruktionen väsentligt... Vad har du för axel idag, MkII Köln (lock bakpå)? Den är det svårt med diffbroms till men om du istället byter till en "engelsk" axel (inget lock, tar ur banjon framåt) är diffbroms (Quaife) ganska billigt. /Gustaf Quote
Micael Posted July 14, 2007 Author Posted July 14, 2007 Japp jag har en köln axel. Jag har kollat runt lite på engelska axlar och om man hittar en så är den inte billig och om den har diffbroms så blir det ännu dyrare. En volvo axel kanske inte är så dumt ändå. Hur och var hittar man en sådan. finns det olika diffbromsar på dom? Quote
Megablade Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 Volvoaxlar är nog inte så svårt att få tag på på tex http://www.resultatservice.com/annons2/annons_bottom.html Skulle tro att det är billigare än en engelsk axel med quife-diff(skit enligt min mening), och då är det i regel en riktig lamelldiff i volvoaxlarna också. Quote
Micael Posted July 14, 2007 Author Posted July 14, 2007 En Volvo 1030/31 med en såndäringa truetrac(torsen typ) diff i. Kan det vara nåt tro? Det verkar vara svårt att få tag på lamelldiffade bakaxlar för ett vettigt pris. Dom som finns verkar vara i renoveringsbehov. Quote
Megablade Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 (edited) Vad är ett vettigt pris? Vad är det som behöver renoveras? Vi se7enåkare ska nog inte ha så mycket förspänning som en rallygubbe vill ha då våra bilar är så mycket lättare, och vill man ha mer förspänning så är det en baggis att lägga i schims. Edited July 14, 2007 by Megablade Quote
Micael Posted July 14, 2007 Author Posted July 14, 2007 På Resultatservice så fanns det en axel och den ville dom ha 14' för. Sen hittade jag nån annan för 6', men den verkade ha gått hårt. Det i jämförelse med en truetrac från USa som kostar 300$ (plus frakt,moms,tull). Jag bygger ju lo(w)cost och 6-14' för en axel existerar inte i min värld. Men en truetrac kan jag kanske sträcka mig till. Det är liksom diffbromsen jag vill åt. Så det inte spelar så stor roll om det är stel axel eller de dion. Jag jämför kostnaderna mot att använda den diff (sierra viskodiff) som jag redan har plus lite material i form av stål (till de dionen) samt ev omreggning. Quote
Megablade Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 jaså, dom är såpass dyra...väldigt vad priserna har gått upp sedan man själv höll på... :unsure: Quote
Arrowsmith Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 nejdå, man ska inte behöva ge så mycket för en volvoaxel om det inte är något extraordinärt innehåll. Och de riktiga "state of the art" prylarna är inte vad du letar efter om jag fattat rätt Micael. Skulle det vara så du hittar ett "volvo objekt" för rätt pengar så har jag kontakterna du behöver. Och skulle det vara så du inte hittar något alls på ett tag så kan jag alltid försöka kolla lite på ett par ställen....... Quote
Acke Posted July 14, 2007 Posted July 14, 2007 Jo, så dyrt skall det inte behöva bli.. jag gav 2500:- för min lamelldiff ny i kartong å jag köpte en aluminiumaxel för 1500:- så man kan komma betydligt billigare undan.. :) btw Håkan.. har du fått tag i killen me 1031 locken ?? :) Quote
Micael Posted July 15, 2007 Author Posted July 15, 2007 Det låter bra. det är mer i min prisklass. då är det bara att snoka upp en axel då. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.