Jump to content

Kabelhärva


Marcus a

Recommended Posts

Har frågat för men har inte fått något bra svar.

Vad finns det för olika alternativ som man kan linda runt kabelhärvan?

Skulle vilja ha något som ser som avgasbandage, Finns det något sånt?

Link to comment
Share on other sites

hej.

det finns en speciell tygtape för kablar,

vi använder den på jobbet och köper den från Berner.

det är samma typ som andvänds av biltilverkare för att dra ihop kabelstammarna med.

ser ut som en rulle el tape fast mjuk och tygig.

mvh stefan

Link to comment
Share on other sites

Skaffa en vän som jobbar på saab i linköping. Där kan dom stålomspinna och tygomspinna alla sorts kablar, och fort går det :)

Ne lite skämt. Men borde ju finnas nått företag som gör tygomspundna kablar, det är ju inte dyrt att göra men maskinen lär ju kosta endel i inköp.

Link to comment
Share on other sites

vi använder mängder med ``väv tejp´´ till våra kabelstammar på jobbet, vi bygger div olika bruksfordon polis ,brandkår ,ambulanser ,bussar och där skall det va bra skit, som används...om jag kommer ihåg skall jag kolla i morgon vilken leverantör vi använder...

har för mig att 3M har sådan vävtejp oxå... innan vi använde denna tejpen hade vi klibbig plast tejp=skit.. detta blir ``factory look´´ för utsatta kablar hellindar vi med ca 19 mm bred tejp och för att hålla ihop stammar med hälften så bred tejp som vi gles lindar.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

tejpen vi använder är tesa bredd 9 mm eller 19mm

vi köper den genom vår lokala Järnia affär...iofs köper vi flertalet stockar i veckan...

så här ser etiketterna ut på stockarna... ta kontakt med tesa så kan dom säkert säga vem som är närmaste försäljare..

57997.jpg

lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

vet ej om jag går in på rätt tråd?

men nu skall jag börja med el på mitt bygge och har funderingar på att använda krympslang på de elkablar/stammar som skall göras - är det rätt väg eller är det bättre att linda?

har även en tanke på att dra en extra fristående jordkabel bak och jorda den i ramen - utifrån denna anslutningspunkt tänker jag sedan använda denna punkt till gemensam jord för all el bak -är det realistiskt eller....

kengren

Link to comment
Share on other sites

Finns många sätt. Jag valde att ha all kabel i flexrör som används vid eldragning i hus mm. 16 och 20mm flexrör. I dessa rör valde jag att dra 7 ledarkabel motsvarande den som används när man drar el till släpvagnskontakter.

Fram har jag en främre kopplingsdosa, bak har jag en bakre kopplingsdosa och båda dessa gick till den centrala kopplingsdosan ovanför rattstången. Från centraldosan gick allt till relän och säkringar. Fördelen med metoden är att det går lätt att dra in en extra ny kabel speciellt som jag har lagt i "draglinor" utifall. Lätt att klamma, lätt att komma åt.

Som sagt det här är bara en av många metoder. För mig är den så bra så så jag kommer fortsätta med den på kommande bilar tills jag kanske hittar något annat som är ändå bättre..

Finns beskrivet med text och bilder i min CealmSeven V8 tråd. Kolla på Inlägg # 921 och framåt

Edit: Tillägg: Såg att det var "lösvirkes-kabel" framåt. Bra med bilder, hade för mig att det var både och dvs även en 7-ledare så var det visst inte.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

på jobbet när vi gör kabelstammar till polis och räddningstjänsten...

vi lindar med 3M vävtejp. men dår kabelhärvan utsätts för väder och vind skydds slang antingen slät "systoflex" slang eller korugerad slang.. vill man lyxa till det sätt krympslang över ändarna över kabelskorna som brytskydd..

obs rekomenderar att använda sk rullpressade oisolerade kabelskor jämfört med isolerade från macken..

om man nu endå vill använda isolerade köp en bra tång. Man kan doppa kardelerna i batterifett innan man stoppar in dom i kabelskon, sen pressa, då ärgar dom inte lika fort.. liksom lite fett i alla skarvar .

men som sagt rullpressade kabelskor det e grejer de..

köps från tex Elfa.

Link to comment
Share on other sites

Kengren, Istället för en separat jordkabel bak, varför inte använda ramen som jord? Jag har svetsat fast några bult/skruv och fästöron på de ställen jag ska jorda, vid batteriet, motorn, framtill för lysen, tuta och fläkt osv. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...