Jump to content

Tankpåfyllningsfråga


Recommended Posts

Hur är reglerna med amatörbyggt fordon och tankpåfyllning i "bagaget" på en 7:a är det godkänt?

jag tänker på följande:

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.

Jag har tankar på att sätta tanklocket på tanken hur är detta i besiktningshänseende?

Link to comment
Share on other sites

Jag har min tankpåfyllning i "bagagets" ovankant bakom bågen precis.

Det är ingen som anmärkt på varken hos SFRO eller SBP.

jag har påfyllningen från en SAAB 2-takt (ej V4) och den är klockren.

Till o med så bra så att jag nyligen var på veteranmarknad och köpte en extra

påfyllning + ett splitternytt tanklock, varför vet jag knappt själv egentligen.

56098.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tolkningarna kan säkert se lite olika ut men "nere" i bagagelådan, direkt på tanken, bör man inte ha påfyllningen om man ska vara säker på att klara sig. Sedan kan man säkert diskutera om utrymmet verkligen är ett bagageutrymme eller inte, det beror kanske på om det är inklätt som en låda eller inte.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte inte ha påfyllningen direkt på tanken (blir krångligt att tanka då ;) ) utan något liknande arrowsmith dvs en bit upp men fortfarande innuti "bagaget"

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga problem med överfyllnad. Sticker bara ner handtaget och tankar tills det tar stopp. Min tank är en hembyggd i plåt och jag har en liten slangstump med ett tanklock på. Funkar faktiskt utmärkt (tänk om resten av bilen kunde göra det)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...