Magoo Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hur är reglerna med amatörbyggt fordon och tankpåfyllning i "bagaget" på en 7:a är det godkänt? jag tänker på följande: 4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum. Jag har tankar på att sätta tanklocket på tanken hur är detta i besiktningshänseende? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Jag har min tankpåfyllning i "bagagets" ovankant bakom bågen precis. Det är ingen som anmärkt på varken hos SFRO eller SBP. jag har påfyllningen från en SAAB 2-takt (ej V4) och den är klockren. Till o med så bra så att jag nyligen var på veteranmarknad och köpte en extra påfyllning + ett splitternytt tanklock, varför vet jag knappt själv egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Tolkningarna kan säkert se lite olika ut men "nere" i bagagelådan, direkt på tanken, bör man inte ha påfyllningen om man ska vara säker på att klara sig. Sedan kan man säkert diskutera om utrymmet verkligen är ett bagageutrymme eller inte, det beror kanske på om det är inklätt som en låda eller inte. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 17, 2007 Author Share Posted June 17, 2007 Jag tänkte inte ha påfyllningen direkt på tanken (blir krångligt att tanka då ;) ) utan något liknande arrowsmith dvs en bit upp men fortfarande innuti "bagaget" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Hittade ingen bättre bild så här på morgonen, men min sitter innanför kanten mitt på bilen. Det var inga problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 så här har jag, ligger under "kapellet" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 På sådana här hemmabyggda tankar, fungerar överfyllnadsskyddet på mackpumparna då eller blir det som när man fyller på en reservdunk (spill, spill...)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Det är samma som att tanka Trabanten..... (fast den är mer spännande med tanken ovanför motorn :lol: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Jag har inga problem med överfyllnad. Sticker bara ner handtaget och tankar tills det tar stopp. Min tank är en hembyggd i plåt och jag har en liten slangstump med ett tanklock på. Funkar faktiskt utmärkt (tänk om resten av bilen kunde göra det) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts