Jump to content

Hur Dåliga Får/kan Bromskolvarna Vara?


Krolleg

Recommended Posts

Då ha jag äntligen fått isär mina bakre bromsok så jag kan stoppa ned dom i elekrtrolyt badet för att få bort rosten.

Men efter mycket 5-56 å endel tålamod fick jag ur kolvarna. Och ytterdelen på dom, iaf ena är ganska rostiga. Räcker det att få bort rosten å polera upp dom eller måste jag skaffa nya?

Bild kan fixas om det hjälps.

Sen en annan sak. Ska jag ta lös fjädrar och sådant som sitter inne i oket/kolvet eller kan det ligga i elektrolytbadet också?

Link to comment
Share on other sites

mina främre kolvar var fula i stil med dina. Jag bytte ut dem. Frågan är väl mest hur du känner för att bygga en helt "ny" bil och sedan stoppa in ett par tveksamma bromskolvar???

Vad som är SFRO rätt/fel vet jag dock inte.

Personligen så tycker jag att du skall byta dem.

(kostade mig 400kr vilket nog var för mycket)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

lite rost/hål = packningen kommer slitas upp och det kommer börja läcka inom snar framtid.

mycke rost = kommer inte ens funka på första trampen

så ja de ska bytas om det inte är ränt där tätningen går

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en locostlösning på mina bromskolvar som liksom dina var rostiga längst upp på toppen. Jag slipade ner, fyllde på med kemisk metall och slipade ner till 1200 papper. Den kemiska metallen utvärderades genom att hela kolven fick stå i bromsvätska ett par veckor. Inget hände. Jag hoppas och tror att det fungerar när jag nu monterat nya packningar. Fungerar det inte blir det utbytesok.

Ett alternativ är att slipa ner bromsklossen så att den skadade delen av kolven inte trycks in i cylindern...

Link to comment
Share on other sites

BYT. köp utbytesok , jag antar när du säger fjädrar m.m. så är det bakok med handbroms i? annars så kan man svarva nya i t.ex. rostfritt. Biltema har ju numera billiga ok.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu ska köpa nya kolvar eller utbytes ok vart köper man detta?

Bromskolv antar jag att man kan få tag hos ford. Hittar nämnligen inget hos varken mekonomen eller biltema.

Fick en tanke att man kanske kan svarva ner kolvarna en 1-2 tiondelar. Fungerar detta eller blir dom för otät då?

Sen en dum fråga. Bör/måste man hålla reda på till vilket ok kolvarna satt i? Jag tycker det borde vara samma mått på alla kolvar men jag vet ju inte :)

Och ja det är bakoken.

Link to comment
Share on other sites

nej svarva inte ner dem det blir för dålig press mot packningen då. ring Malmö bromsservice och hör med dom.

mekonomen brukar kunna ta hem ok till de flesta bilarna ifall du ringer dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag köppte två bakok på skroten till Scorpio, efter att jag demonterat dem åkte jag tillbaks till skroten och bad om ett till ok för att det var delar som var dåliga i dem jag köppte.

Det slutatde med att jag behövde använda delar från fyra ok för att få två bra. Jag bytte naturligtvis alla tätningar/avstrykare mot nya.

Även skrotar har garanti på delarna.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir med största sannorlikhet nya kolvar från malmö bomscervice. 287+moms per sida, inte så farligt.

Pratade med mekonomen men dom kunde inta fixa några. Men när jag snackade med dom i malmö så sa dom att jag beställer genom mekonomen på deras art nummer. :)

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

Sorin

Art nr:714308

Uppge det numret till mekonomen samt att det är från malmö bromscervise så ska det bli bra.

(uppge vad du skall ha åsså om jag mot förmodan skrivit fel nummer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Sorin

Art nr:714308

Uppge det numret till mekonomen samt att det är från malmö bromscervise så ska det bli bra.

(uppge vad du skall ha åsså om jag mot förmodan skrivit fel nummer.

Hej o hå

Har du fått tag i nya kolvar ?

Om inte så snacka med AD center i Halmstad det de inte kan få hem till bromsar finns inte helt enkelt

// Uffe Harplinge :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...