Jump to content

Våvlo C75 På G!


Recommended Posts

:icon_oops: Jag kom på att det kanske är på tiden att göra som resten av er här och dra igång en liten byggtråd...

Ska vi kanske börja med att dra bakgrunden? :checkeredflag:

Jag har sedan länge haft många drömmar om att bygga bil själv, men det har bara stannat i drömstadiet tills i vintras. Det hela började med nått som nog kan räknas som olycksfall i arbetet, då jag egentligen bara skulle rensa ur garaget från div. överblivna saker. Jag satte ut en annons på blocket på en motor och helt plötsligt hade jag bytt bort den mot en halvfärdig sådäärbra ram till en superseven. Det enda jag visste var det jag hade sett på Discovery och hade inte en aning om att det tydligen byggs bilar i var å varannat garage runt om i landet till jag blev tipsad om detta eminenta forum. Tack för det Cealm!

Ramen jag helt plötsligt hade i mitt garage var i ungefär det skick jag gissade på, så den ställdes undan för att bara ha som inspirationskälla och istället laddade jag ner ett par ritningar, köpte hem ett femtiotal meter fyrkantsrör och började bränna ihop en egen ram.

Lite snabbfakta:

Ram: McSorley 7+442, aningen moddad

Morot: Volvo 850GLE 10V (men det är ju lätt gjort att "råka" blanda ihop den toppen med en portad glt framöver... :whistling: )

Sprut: Jag köpte hem ett Megasquirt och lödde ihop (hoppas allt funkar...)

V-låda: Volvo M47, kopplingsarmen ersatt med slavcylinder från v70n = lådan ca 1dm längre bak...

Bakaxel: 740

Framspindlar: 140

post-1171-1178319479_thumb.jpg

Eftesom jag inte hade "the book" tillgänglig, byggde jag enligt ritningarna i den ordning som kändes mest vettig. Har faktiskt funkat hittills...

post-1171-1178319657_thumb.jpg

Jag har i.o.f. haft kvalificerad hjälp av med mätning och torrkörning... ;)

Läget just nu då?

Jag är klar med ramen om man bortser ifrån några trianguleringar och bärarmsinfästningar. Bakpartiet lämnar jag tills allt bakvagnen är klar, -tycker inte om att ha en massa rör å skrot i vägen när jag grejjar...

post-1171-1178320648_thumb.jpg

Kardantunneln blev en dyr historia! Jag blev tvungen att köpa ett par nya stolar direkt för att vara säker på hur allt skulle få plats. Jag tänkte egentligen köpa ett par Cobra clubman, men hör å häpna: Jag som jämt blir "mobbad" för att jag är så mager, fick INTE plats med arslet i de stolarna! :lol: Det blev två st FIA-godkända Sparco istället, så nu sitter man riiiktigt bra! :D Väl spenderade slantar trots att det nog är en liten stund kvar till de verkligen kan användas...

post-1171-1178320677_thumb.jpg

Jo, jag vet att det inte är exakt efter ritningen... Bl.a. så lyckades jag vända LC uppåner och O3 hamnade för lågt ner i förhållande till 740'ns bakaxel, så den fick jag kapa och göra en liten kickup på. Så går det när man har båttom med svetsen... :icon_blink:

post-1171-1178320701_thumb.jpg

Jag har försökt att få alla rör att hålla en sammanhängande linje i så stor utsträckning som möjligt och efter lite pusslande och inprovning av motor å låda blev det till att stämma. Volvos 850-snurra och M47-låda får plats riktigt bra nu.

post-1171-1178320726_thumb.jpg

Av en ren slump hamnade ett två tvärstag från sidorna in till kardantunneln så att underredet från en 240-stol passar bolt-on! Bara att skruva fast och vips! så har man justerbar stol. Ibland ska man ha tur... :D

Räcker det med bilder snart Micke Th..? ;)

Jag klämmer väl in ett par till när jag ändå är igång! :whistling:

post-1171-1178322578_thumb.jpg

En stycken B5252S på plats för första gången...

post-1171-1178322667_thumb.jpg

Framspindel på plats "i luften" där den ska vara när allt är klart. Nu saknas bara ett par rörstumpar emellan den å ramen... ;)

Mer info å bilder kommer...

Link to comment
Share on other sites

Man brukar ju säga att EN bild säger mer än tusen ord...

så med dessa bilder och din text :thumbup:

jag gillar skarpt ditt ``svetsbord/fixtur´´.. mycket smidigt..

framvagnen är den vetenskapligt beräknad :unsure: eller efter ``det blir nog bra här´´ ??

Ja jag vet jag är frågvis.. bara jobba på det blir säkert jättebra.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jo, svetsfixturen uppskattas av byggaren med...;)

Framvagnen ja... *suck* Snart börjar mina frågor troligen hagla här inne! I.o.m. att jag bygger med 740axel bak och satsar på typ samma spårvidd fram, kommer mina bärarmar inte direkt att hålla bokmåtten om man säger. Spårvidd (offset=0) är satt till 1560 fram för att jag ska kunna besikta med A:lika hjul runt om, eller B: Fetingar bak med mer bredd utåt och A/B) med eller utan diff. De undre bärarmarna kommer att bli ganska precis 500mm c/c ramfäste/spindelled! Lååångt! :blink: En kombination av "det blir nog bra så här" och lite vetenskap m.a.o. post-1171-1178358574_thumb.jpg

Är det fler här inne som bygger 7+442 med 740axel och liknande bredd på framvagnen? Hur långa bärarmar har ni där fram?

Link to comment
Share on other sites

Jahaja... Då har man skaffat sig lite mer huvudbry då! :huh: -närmare bestämt en TIG-svets!

Samtliga hylsor svarvade och gängade jag här om dan (jeeesiken va drygt det var att gänga M20x1.5! Skulle ha nöjt mig med den lite klenare M18-leden istället...)

post-1171-1178565090_thumb.jpg

Nu är bara frågan om jag ska lyckas lära mig svetsa med nyförvärvet..? Trådspruta har jag svetsat med sen jag var 15år och pinne sen jag var 10, men TIG har jag faktiskt aldrig provat! :wacko: Jag köpte en 1800kronors + en inverter, -borde väl duga till att köra svart med i.a.f.?

Hjäääälp!! :surrender: Är det nån här inne som har några tips om i.a.f. grundinställningar för att svetsa 2-3mm's stål? :surrender: Jag HAR försökt med både den ena och andra inställningen, vändit polerna fram och åter ett antal gånger, utan att komma fram till hur det borde funka bäst! *suck* Det verkar som att elektroden som var med i satsen (från "Clas i sjön") är avsedd för alu och inte stål?!? De har grå/grön markering och inte röd som jag har ett svagt minne av att det ska vara och vad jag vet ska väl inte elektroden brinna upp snabbare än materialet?!?. Jag köpte ett par röda när jag var in till Locosttemplet [biltema] igår, ska nog ut å prova om barna behagar somna nån gång... D e väl lika bra att erkänna att jag började med att snåla på dyrbar Argon och tänkte att det skulle kunna funka med Mison18 som jag har till MAG'en :icon_oops: Det kanske har nått att göra med att det inte funkar nått vidare? Jag hämtade en flaska Mison Ar (ren Argon) idag på väg från jobbet, så nu kanske man har lite bättre förutsättningar?

Det jag skulle vilja veta för att kunna ta mig vidare är: Ska TIGen vara plus eller minuskopplad när man kör svart? Det jag har hört är att det ska vara "tvärt emot" när man kör aluminium, men det hjälper ju inte mycket... :banghead: En "lagom" strömstyrka är ca 30Amp/mm läste jag i nån tråd? Rätt, eller har nån något bättre att komma med?

Mycket tacksam för svar! :)

Kanoonform det här förresten!! :wub: Utan all info som finns här hade jag aldrig tänkt tanken på att börja bygga på egen hand...

Link to comment
Share on other sites

Här är en bra länk: http://www.millerwelds.com/education/library.html

Jag är också ny på det här med TIG, men har fått rådet att köra med 1,6 mm elektrod (röd) och munstycke 6 till 3 mm stål.

Jag ligger på ca 6-8 liter argon/minut och en strömstyrka på ca. 85-95 amp. Normal polaritet så elektronerna går från elektroden till svetsen annars smälter spetsen.

Det är viktigt att slipa spetsen rätt, alltså som en blyertspenna ungefär och med slipreporna längs med spetsen.

Problemet med en skraptig är att spetsen slits och förorenas fort. Jag köpte en Scandtig 160 med HF-start och den kan inte jämföras med min gamla skraptig som jag höll på att bli tokig på.

Det jag fortfarande tycker är svårt är att få dit tillräckligt med tillsats material så svetsarna ser insjunkna ut.

Hoppas verkligen mina svetsar blir godkända!!! :unsure:

Alu tror jag man behöver en AC-Tig för att få bra resultat med men tydligen så går det att svetsa grövre alu med omvänd polaritet och en elektrod för alu (högre smältpunkt)

Kolla även på bryggforum. Där svetsar dom en del roliga projekt!

http://www.bryggforum.com/modules.php?name...wforum&f=25

Link to comment
Share on other sites

Tack tack TACK för det svaret och länktipset! Det var precis de uppgifterna som saknades!

Millers sida var ju kanon och nu förstår jag varför min ljusbåge dansade electric boogie över hela arbetsstycket... :wacko: Många nyttiga tips verkar det finnas där!

Jag hade tänkt lära mig (och försöka stå ut..) med en billig skrapTIG, för att lite senare köpa en ordentlig HF AC/DC maskin. Kan man svetsa bra med billigt skräp borde det ju bli kanon med riktiga grejjer...

Dina svetsar tycker jag ser helt ok ut! Ska nog mycket till för att de inte ska bli godkännda.

Imorgon SKA jag provsvetsa lite mer och se om det kanske kan funka lite bättre! Nu kan jag sova gott i natt å drömma om snygga svetsar! :P

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänkte nästan detta att TIGen är känsligare för föroreningar. Den egentligen enda anledningen jag har till att svetsa svart stål med TIG är att... ..öööh?!? Nu kommer jag faktiskt inte på nått överhuvudtaget! :blink: Bärarmarna kommer jag nog ändå bränna ihop med MIG'en (om jag nu mot förmodan inte lyckas få till svetsningen med nyförvärvet). Då vet jag att det blir bra! :D

(..och NEJ! Vi snackar inte om nån enfas-svets med flusstråd...)

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jo, svetsfixturen uppskattas av byggaren med...;)

Framvagnen ja... *suck* Snart börjar mina frågor troligen hagla här inne! I.o.m. att jag bygger med 740axel bak och satsar på typ samma spårvidd fram, kommer mina bärarmar inte direkt att hålla bokmåtten om man säger. Spårvidd (offset=0) är satt till 1560 fram för att jag ska kunna besikta med A:lika hjul runt om, eller B: Fetingar bak med mer bredd utåt och A/B) med eller utan diff. De undre bärarmarna kommer att bli ganska precis 500mm c/c ramfäste/spindelled! Lååångt! :blink: En kombination av "det blir nog bra så här" och lite vetenskap m.a.o. post-1171-1178358574_thumb.jpg

Är det fler här inne som bygger 7+442 med 740axel och liknande bredd på framvagnen? Hur långa bärarmar har ni där fram?

Nämen ? Jag fick mina undre bärarmar till 420mm, har dock inte svetsat ihop dem än som kanske tur är ??? Bakaxeln mätte ju nästan exakt 1520mm mellan anläggningsytorna på skivorna. Fram blev det 115mm (ifrån anlägget mot hjulena till rotationscentrum på spindeln) + 420 (bärarm) + 400 (cc på bockarna i ramen) + 420 (bärarm igen) + 115 (spindel) = 1470, tänkte ha 5cm smalare fram än bak. Är jag ute och cyklar nu eller ? :wacko: Dina ramfästen borde väl hamna ungefär på samma ställe som mina va ? Då blir ju din bil 1630 fram å 1520 bak ??

Börjar nästan fundera på om jag ska åka ut till garret å mäta om lite, hehe. :wacko:

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Då stämmer nog dina mått rätt bra! (..om jag nu tänker rätt?!)

Jag har ju tänkt köra tvärt om med ca 5cm bredare mellan skivorna fram än bak, så mina armar borde rimligtvis bli 5cm längre än dina? De resterande centimetrarna verkar bero på att jag av nån anledning bara har 360mm mellan de nedre fästena. Vi kör väl med samma ram?!? Hursom..:det borde vara 7cm i skillnad mellan oss. :icon_smartass1:

(om det inte stämmer kanske det ska tilläggas att jag bara hade en två i matte... :prop:)

Måste nog ut å måtta lite på ramen igen!! Får ändå en känsla av att det är nått som inte stämmer här... *suck*

Link to comment
Share on other sites

Rost och fett gillar inte tiggen men annars så är det inte så farligt tycker jag.

Samma sak som för MIG med andra ord... Skillnaden är väl att miggen är lite mer förlåtande då man "slätar över" evetuella defekter med lite mer tillsatsmaterial. Skräpet blir ju som lite mer utspätt, om man säger... :zipped:

Link to comment
Share on other sites

Har presis byggt främre undre bärarmar (Tigade) med 140 spindlar och 140 undre leder. Dock så baserar jag mitt bygge på en bokram och då blev mina bärarmar 435 mm . Mätt CC på alla ställen :hypocrite: . Så in ligger nog inte fel. Skall köra med 740 /940 bakaxel på mitt bygge.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa... Eftersom jag jobbar under cover som halvtidspappa B) , har det varit fullt upp med det uppdraget hela veckan. Nu har jag lämnat över dem till Ms M, så ikväll ska det bli svetsa av! :wohow:

Ska börja med att värma upp mina stelnande fingrar med ett litet svetsjobb på en Harley i halvmiljonsklassen som en kompis kommer förbi med om en stund... SEN blir det allvar!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Alverby:

Har du alltså byggt "ordentligt på en gång" med 140-spindlar? Du råkar inte ha några bilder på skapelsen till allmän beskådan... :rolleyes:

Skönt att höra att du oxå har måtten i samma härad i.a.f.!

Link to comment
Share on other sites

Jupp! Amerikanst skräp duger allt bara till att ha som övningsobjekt... Den här gången var det en SuperTrap dämpare som hade småsmå pluttesöta muttrar pressade i plåtinsatsen när den lämnade fabrik. När man skruvade ihop å isär dämparn ett par ggr i samband med besiktning av bågen höll det inte längre... Öööhhh, Konstigt..? :blink: Det fick bli fastsvetade "rejäla" M5or istället, borde hålla lite längre i.a.f.!

Känsliga svetsare varnas för nedanstående bilder!

Nu börjar det i.a.f. lossna lite med tiggandet här... Jag har nog brännt ett halvkilo tillsats, närmare en halv tub gas och alla fingrarna i helgen, så nu ikväll gjorde jag ett försök att svetsa bärarm...

post-1171-1179089232_thumb.jpg

Det skulle jag ha låtit bli!! ÄNNU mer övning krävdes tydligen... *suck*

Det jag lärde mig på det här försöket är att en skraptig tydligen är väldigt känslig för spetsens skick. Det funkade inte att först svetsa lite div. skrotbitar tills man var nöjd med inställningarna och sen gå över till skapt läge. Ett par decimeters svetsande gjorde spetsen slö/rund/oxiderad(?) och sen funkade det inte lika bra som biten innan...

På bärarm nummer två provade jag med att köra med nyvässat, svetsa en hel raka, vässa om spetsen, svetsa nästa... Funkade betydligt mycket bättre i.a.f.!! Frågan är bara om man är tvungen att hållas på det viset när man försöker med en locost-TIG?

post-1171-1179089265_thumb.jpg

Tror att jag skär upp de här och svetsar ordentligt med MIGen imorgon istället... Då BLIR det bra! B)

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att ha gas-efterstömmning tills spetsen slutat glöda, den ska aldrig bli blå utan se blank ut efter att man svetsat.

Ett fel jag gjorde i början. Ca. 10 sekunder verkar lagom till 1,6 mm. elektrod och 6:ans hylsa.

Downslope är också gött att ha, då slipper man sk. pipes när man avslutar en svets. Annars kan man tydligen kunna göra en sk. råttsvans genom att dra ifrån elektroden på slutet av svetsen.

För övrigt ser mina svetsar inte mycket bättre ut en dina, men jag tror att det håller ändå med tanke på hur bra det bränner in jämfört med en mig. Man tillför 6 gånger mer energi än med en mig har jag läst nånstans. Mitt problem är snarare att jag inte hinner tillföra tillsatsmaterial tillräckligt fort så svetsen ser lite insjunken ut. Får väl toppa med en mig om dom inte skulle bli godkända!

Ett tips: Testa inte en tig med HF-start och lite mer finesser.

Du blir ca 6000:- fattigare direkt!!! :515:

Link to comment
Share on other sites

När man svetsar TIG i svartplåt så ska jordledaren vara på + jord och INTE som många tror - Jord,

prova detta så kanske det blir bättre.

När jag såg ditt svtsförsök :hypocrite: så ser det ut som om du har för hög strömstyrka eller svetsar för långsamt

, du bränner sönder matrialet (kolar)

Caper :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag har kommit fram till här med..! *djuup suck*

Felet jag måste ha gjort är att jag har kört alldeles för varmt och sakta. Att jag inte kunde mata på lite snabbare beror troligen på att som Jörgen skriver "det kolar" och detta gör ju att man måste bränna rent ordentligt innan man kan flytta fram bågen. Mer värme = mer oxider = längre tid för att lyfta oxiderna till ytan = ännu långsammare = ännu mer sönderbrännt = Moment 22, typ...

Hängde ens jag med mig själv där?!? :prop:

Felet med polvändningen har jag provat oxå, med samma resultat som Drake... Elektroden smälter nästan snabbare än tillsatsen!! :wild: Tjoff -borta!!

:icon_smartass1: Några iaktagelser efter min svetslaboration igår:

Högerhanden brännskadad trots hyfsade hanskar, elektroden så pass rödglödgad så t.o.m gashylsan var orangelysande, slangpaketet så varmt så det inte gick att hålla i utan handskar...

Tror nog att det där med förmycket ström kan stämma... :thumbup:

Det där Drake skrev lite längre upp ang. gasefterströmning: Hur stoppar man ljusbågen när man bara har en simpel tig-tillsats utan avtryckare? Det enda jag kan göra är att lyfta ifrån stycket så det bryter och då försvinner ju även gasen därifrån... Nån som har nått tips? Funderar nästan på att bygga en fotomkopplare för att bryta spänningen till invertern...

Link to comment
Share on other sites

Gasefterströmmningen är nog mest (men inte enbart) för elektrodens skull. Verkar som den glöder längre än arbetsstycket.

Prova att lyfta så att ljusbågen precis slocknar och håll kvar en stund med gasen på.

Borde inte vara så svårt att montera in en brytare i handtaget annars.

Jag var lite inne på att bygga om en symaskins-gas och koppla den som strömpott. Borde funka!

Vad har du för vinkel på munstycket förresten? Om man lutar det för mycket så "blåser" värmen bort. Ca. 80-90 grader är lagom.

Scandtig´s variant

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Bondborn 007 skrev

Alverby:

Har du alltså byggt "ordentligt på en gång" med 140-spindlar? Du råkar inte ha några bilder på skapelsen till allmän beskådan...

Skönt att höra att du oxå har måtten i samma härad i.a.f.!

Biler kommer på bärarmarna, blev klar med det sista TIGandet av dom i dag.

Första försöket var med 240 spindel, undre bärarm med bokmått och nedre delen av 740 fjäderben. Sittter på projektarbetesbilen. Så jag gjorde i gäntligen inte rätt på första försöket :hypocrite: . Men har tänkt om efter divärse läsande på forumet!

När man tiggar så är en bra tumregel 30 A / mm gots. Kräma även på med lite extra gas, jag kör med 8 - 10 liter / minut (Har för mig att det är liter / minut ), annars så är det 8 - 10 på manometern. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Drake:

En symaskinsgas borde ju helt klart funka att koppla in på svetsen. Bra idé!! Det värsta för min del är bara att jag inte har någon lust att göra ingrepp i en helt ny svets med tanke på garantin... Det sitter ju en pot på svetsen för att ställa strömstyrkan och det är nog just där man måste gå in och fippla för att få det att funka. Att reglera strömmen direkt på matarkabeln med typ 100A tror jag går "sådäär" Kan du prova och meddela hur det gick, så kanske jag gör det samma sen... :whistling:

Alverby:

Färdig med dina armar idag alltså!! Grattis!! :racesmile: Vi väntar med spänning på lite bilder...

Här blir det ett försök med 740-leder för det var absolut enklas att få till. I brist på 140-leder kanske man bör ha en smörgåstårta hemma att bjuda på när det är SFRO-dags..? :whistling:

Nu har jag varit ute i garaget en stund igen och provat lite mer, -faktiskt så blev det ungefär de siffrorna du nämnde ovan för att få det att funka skapligt.

Ett par provbitar gick det åt, men nu börjar det kännas som att jag i.a.f. har lite koll på vad jag håller på med (för en gångs skull..)

post-1171-1179177991_thumb.jpg

Den sämsta bärarmen gjorde jag ett nytt försök med och slipade bort hönsskitarna från igår. Jag provade att pendla upp en svets för att täcka misstagen, men tyvärr resulterade det i ett svetsdike efter hela svetsfogen... Ska nog kolla om jag har rör hemma så det räcker att göra en ny imorgon!

post-1171-1179178176_thumb.jpg

Jag lyckades med konststycket att släcka bågen förresten!! :wohow: Om man helt enkelt kortsluter elektroden mot fogen, stannar sveten helt några sekunder och det var tillräckligt för att man skulle kunna hålla kvar gasen tills det blev lite mer lagom tempererat. Jag var rädd för att spetsen skulle bli förstörd av detta, men det verkar faktiskt som att den i stället klarade sig bättre än när man bara lyfter ifrån (?).

Link to comment
Share on other sites

Lite uppdateringar.

Jag kollade lite på blocket härom dagen och "råkade" springa på en bottendel från en -96 940LTT, d.v.s. en besiktningsbar turbomaskin! Det blev en liten resa till V-ås och 1.000.- mindre i plånboken... Nu blir det alltså turbomatat istället för 5-cylindrigt som det var tänkt. Skoj dom lätt blir ännu skojjsigare! he he he ... :revs:

De undre bärarmarna sitter nu på plats, även om jag inte är helt nöjd med svetsarna än. Jag var ju bara tvungen att få dit dem så det känns att jag kommer nån vart och inte deppar ihop.

post-1171-1179519622_thumb.jpg

För denna provmontrering använder jag mig av en ny typ av biologiskt nedbrytbara bussningar som jag inte hittat nått om här på forumet förut... -Ett avkapat kvastskaft med ett 12mm hål igenom passade direkt utan nån som helst modifiering!! :lol:

post-1171-1179520498_thumb.jpg

Spaxdämparna jag köpte för ett tag sen visar sig nu vara i kortaste (14") laget. :( Om jag sätter fästena där jag vill ha dem borde jag ha i.a.f. 16" för att det ska funka. Nån som vill byta? :rolleyes: En variant kanske är att bygga "ensåndärvaddetnuheterfjädring" med stötstänger och ledvippa som t.ex. SkoterJockes Aero-7 är försedd med. Tål att tänkas på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...