Jump to content

Bromsvåg. Får Inte Ihop Grejorna...


Recommended Posts

Köpte huvudcylindrar och en bromsvåg från RallyDesign och fick grejorna förra veckan. Sitter nu och försöker få ihop mekanot. Är det tänkt att lagret ska löpa lätt i rörstumpen? Som jag fattar funktionen så är det lagrets position inne i röret som till stor del bestämmer vågens fördelning av bromskraften... :unsure:

Det här lagret kommer inte krypa in om jag inte pressar in det.

Så här ser det ut...

9916254150.jpg

Ska det in där? Hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Har också köpt några bromsvågar från Rallydesign tidigare, en del fick jag putsa ur invändigt för att få i lagret (ojämn kvalite). Lagret ska gå lätt i röret, så man kan ändra längden mellan cylinder och lager genom att skruva på den gängade stången, även med hjälp av en vajer fäst i ena änden av stången och upp till förarplatsen.

Link to comment
Share on other sites

Kanske. Jag tänkte visserligen inte justera det ofta utan det justeras väl in en gång för alla. Har lagret en fin passning borde det inte slita så mycket på röret. Själva röret får ju bra stabilitet eftersom det går igenom pedalen. Ska jag limma skulle jag i.o.f.s. lika gärna kunna limma ett stålrör...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jaha. Ska det vara så här?

25116245684.jpg

När jag trampar på pedalen blir det ibland så här:

25116245656.jpg

Det blir ju inget bra. Beror det på att jag inte har tryck i systemet eller har jag skruvat fel?

Det kan också bli så här:

25116245752.jpg

eller så här:

25116245753.jpg

Hela bromsvågen tycker jag känns lite vinglig och kolvarna går ju att vicka på lite hur som helst...

Hjälp.

Det hela har en baksida också....

25116245784.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du dom 2 brickorna som ska vara på var sin sida om röret?

Vad jag fattat så ska du ha precis så mycket spejs mellan bromscylinderlederna och axeln så att inte axeln inte tar i i röret.

Samtidigt ska ju kolvstängerna vara paralella. Med tryck i cyllarna så blir det ju också bättre, mer stumt.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är bara vanliga platta brickor som är tillräckligt stora för att täcka röret i pedalen med råge och tillåta viss snedställning av den gängade axeln utan att flytta den i sidled. Gafflarna till bromscylindrarna ligger mot dessa brickor och glider... Kolla bilden näst längst ner på denna sidan så ser du vad jag menar: http://www.wilwood.com/Products/005-PedalA...p/pedaltech.asp

Link to comment
Share on other sites

Hm. Om jag gör ett längre rör då som räcker ända fram till gafflarna så kan inte vågen röra sig i sidled längre. Ska brickorna sen förhindra vågen stång att ställa sig som i bild 2. Hur ska du vågen kunna ställa sig snett i andra ledden (villkor för att få vågfunktion)?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med samma bromsvåg som du och jag har fått det att lira (besiktigat och kört en del). Det ser på bilderna ut som om "stötstängerna" pekar isär, jag har mina paralella och ett spel på ca 2-3mm mellan rörsnutt och aluminiumgaffel.

Jag har inga brickor mellan men har den lilla optionen "safety side spacer", RD3633, som är tänkt att säkra att man fortfarande har bromsverkan på en krets om den andra av någon anledning skulle tappa trycket (gå i botten). Tror dock inte att dessa två svarvade mässingsdistanser gör något för det valiga fallet eller när du ställer in vågen inledningsvis.

(Röret är originallängd men fick brotchas upp efter svetsning)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Nej, "stötstängerna" pekar inte isär. Det är telefonkameran som spelar oss ett spratt. Dessa är helt parallella.

Har du inte problem med att det hela ställer sig som på bild 2?

Mitt rör är av aluminium och ipressat i pedalen som även den är i aluminium. Jag får helt enkelt såga bort det gamla och pressa i ett nytt, längre...

Link to comment
Share on other sites

Denna tråden vaknade i rätt tid. Hade tänkt att börja med mitt pedalställ idag efter jobbet och då hade jag varit i samma sits som du Fredrik.

Vilket CC mått har du mellan huvudcylindrarna? Jag hade tänkt ha 75mm, men nu ska jag ta och mäta på ett annat sätt.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hämtat bromsvågen i garaget och mätt. Om man ska "lyssna" på vad Rallydesign skriver och använder deras delar så ska CC mått mellan cylindrarna bli 65mm (hylsa+0,20"+centermått Clevis)= (38 + 5 + 11*2=65mm).

Det blir att ändra på ritningen.....

Förresten kan det jag skriver stämma????

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har 75mm mellan cylindrarna men jag vet inte varför. Tyckte det kändes lagom. Som tur var har jag inte svetsat fast röret i pedalen och inte heller lackat densamma. Tänkte vänta till efter SFRO1 om Uno vill granska svetsarna på denna för säkerheten ganska viktiga komponent. Det blir relativt enkelt att göra ett nytt rör...

Link to comment
Share on other sites

Jag kom fram till 75mm genom att ha "clevisen" i mitten på den korta gängan och lika långt ut på den andra.

Om du förlänger röret, kommer då inte det bli problem med att gängstången lätt tar i röret (diagonalt)? Är det inte "lättare" att flytta huvudcylindrarna med hjälp av frästa långhål och riktiga brickor alt. svetsa igen hålen och fräsa upp nya?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nja. Lättare skulle jag nog inte välja som uttryck. Jag tror nog det ska ordna sig. Jag har en stor och en liten cylinder vilket i sin tur ger att jag förväntar mig en inte så snedställd gängstång. Kanske kan jag fila ett spår i röret för gängstången att röra sig i.

Vi får se...

Ett nytt rör är relativt lätt gjort...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...