Fredrik i Trollhättan Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Köpte huvudcylindrar och en bromsvåg från RallyDesign och fick grejorna förra veckan. Sitter nu och försöker få ihop mekanot. Är det tänkt att lagret ska löpa lätt i rörstumpen? Som jag fattar funktionen så är det lagrets position inne i röret som till stor del bestämmer vågens fördelning av bromskraften... :unsure: Det här lagret kommer inte krypa in om jag inte pressar in det. Så här ser det ut... Ska det in där? Hjälp. Quote
Michael Th Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 (edited) haru köpt billligt skit.. tja lagret skall in där..lätt.. Edited April 10, 2007 by Michael Th Quote
heralue Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Kanske är det lite grader. Putsa lite så bör det funka. Jag köpte "billig skit" på Dalhems och det funkar kanon ! Quote
blackbirdseven Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 Har också köpt några bromsvågar från Rallydesign tidigare, en del fick jag putsa ur invändigt för att få i lagret (ojämn kvalite). Lagret ska gå lätt i röret, så man kan ändra längden mellan cylinder och lager genom att skruva på den gängade stången, även med hjälp av en vajer fäst i ena änden av stången och upp till förarplatsen. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Då fungerar det som jag trodde. Inte så farligt egentligen eftersom jag ändå tänkt kasta röret och använda ett i aluminium som blir integrerat i pedalen. Således behöver jag hitta 1" alu-rör... Quote
Borken Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Man får väl i princip brotcha rent hylsan efter fastsvetsning ändå. /Janne Quote
blackbirdseven Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Ja, hylsan krymper vanligvis en del vid svetsningen. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Skulle ju kunna limma dit röret istället. Då kan jag svarva det till perfekt innan... Quote
Megablade Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Är det inte risk att röret blir slitet om du använder aluminium? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Kanske. Jag tänkte visserligen inte justera det ofta utan det justeras väl in en gång för alla. Har lagret en fin passning borde det inte slita så mycket på röret. Själva röret får ju bra stabilitet eftersom det går igenom pedalen. Ska jag limma skulle jag i.o.f.s. lika gärna kunna limma ett stålrör... Quote
blackbirdseven Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Tittar man på t.ex. Willwood så finns det ingen stålhylsa, där sitter lagret direkt mot alugodset (gjuten aluminium). Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 9, 2007 Author Posted September 9, 2007 Jaha. Ska det vara så här? När jag trampar på pedalen blir det ibland så här: Det blir ju inget bra. Beror det på att jag inte har tryck i systemet eller har jag skruvat fel? Det kan också bli så här: eller så här: Hela bromsvågen tycker jag känns lite vinglig och kolvarna går ju att vicka på lite hur som helst... Hjälp. Det hela har en baksida också.... Quote
2fast4u Posted September 9, 2007 Posted September 9, 2007 På Wilwoods hemsida finns tech pagar med info om bla justering av bromsvåg. http://www.wilwood.com/Products/005-PedalA...p/pedaltech.asp Quote
heralue Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Du skall ha litet spel mellan hylsa och "mutter" som sitter på kolvstängerna. Fördelningen i vågen bygger på de olika hävstångslängderna från lager till kolvstång !! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Är röret som lagret sitter i för kort då? :unsure: Det skulle ju förhindra stången från att röra sig i sidled. "Tvistning" då som på andra bilden? Quote
Borken Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Har du dom 2 brickorna som ska vara på var sin sida om röret? Vad jag fattat så ska du ha precis så mycket spejs mellan bromscylinderlederna och axeln så att inte axeln inte tar i i röret. Samtidigt ska ju kolvstängerna vara paralella. Med tryck i cyllarna så blir det ju också bättre, mer stumt. /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Nej några brickor har jag inte. Det låg inga i lådan från rallydesign.... Hur ser dom ut? Quote
Sonett7 Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Det är bara vanliga platta brickor som är tillräckligt stora för att täcka röret i pedalen med råge och tillåta viss snedställning av den gängade axeln utan att flytta den i sidled. Gafflarna till bromscylindrarna ligger mot dessa brickor och glider... Kolla bilden näst längst ner på denna sidan så ser du vad jag menar: http://www.wilwood.com/Products/005-PedalA...p/pedaltech.asp Quote
Falcor Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Bra tråd det här...tycker också min våg är lite racklig. Har cylindrar och våg från Rally design och hållare till detsamma från Sellholm. Vi får slå våra okloka huvuden ihop Fredrik.... :stupid: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Hm. Om jag gör ett längre rör då som räcker ända fram till gafflarna så kan inte vågen röra sig i sidled längre. Ska brickorna sen förhindra vågen stång att ställa sig som i bild 2. Hur ska du vågen kunna ställa sig snett i andra ledden (villkor för att få vågfunktion)? Quote
Lozec Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Jag kör med samma bromsvåg som du och jag har fått det att lira (besiktigat och kört en del). Det ser på bilderna ut som om "stötstängerna" pekar isär, jag har mina paralella och ett spel på ca 2-3mm mellan rörsnutt och aluminiumgaffel. Jag har inga brickor mellan men har den lilla optionen "safety side spacer", RD3633, som är tänkt att säkra att man fortfarande har bromsverkan på en krets om den andra av någon anledning skulle tappa trycket (gå i botten). Tror dock inte att dessa två svarvade mässingsdistanser gör något för det valiga fallet eller när du ställer in vågen inledningsvis. (Röret är originallängd men fick brotchas upp efter svetsning) Lycka till! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Nej, "stötstängerna" pekar inte isär. Det är telefonkameran som spelar oss ett spratt. Dessa är helt parallella. Har du inte problem med att det hela ställer sig som på bild 2? Mitt rör är av aluminium och ipressat i pedalen som även den är i aluminium. Jag får helt enkelt såga bort det gamla och pressa i ett nytt, längre... Quote
Morty Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Denna tråden vaknade i rätt tid. Hade tänkt att börja med mitt pedalställ idag efter jobbet och då hade jag varit i samma sits som du Fredrik. Vilket CC mått har du mellan huvudcylindrarna? Jag hade tänkt ha 75mm, men nu ska jag ta och mäta på ett annat sätt. Mvh Magnus Quote
Morty Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Nu har jag hämtat bromsvågen i garaget och mätt. Om man ska "lyssna" på vad Rallydesign skriver och använder deras delar så ska CC mått mellan cylindrarna bli 65mm (hylsa+0,20"+centermått Clevis)= (38 + 5 + 11*2=65mm). Det blir att ändra på ritningen..... Förresten kan det jag skriver stämma???? Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Jag har 75mm mellan cylindrarna men jag vet inte varför. Tyckte det kändes lagom. Som tur var har jag inte svetsat fast röret i pedalen och inte heller lackat densamma. Tänkte vänta till efter SFRO1 om Uno vill granska svetsarna på denna för säkerheten ganska viktiga komponent. Det blir relativt enkelt att göra ett nytt rör... Quote
Morty Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Jag kom fram till 75mm genom att ha "clevisen" i mitten på den korta gängan och lika långt ut på den andra. Om du förlänger röret, kommer då inte det bli problem med att gängstången lätt tar i röret (diagonalt)? Är det inte "lättare" att flytta huvudcylindrarna med hjälp av frästa långhål och riktiga brickor alt. svetsa igen hålen och fräsa upp nya? Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Nja. Lättare skulle jag nog inte välja som uttryck. Jag tror nog det ska ordna sig. Jag har en stor och en liten cylinder vilket i sin tur ger att jag förväntar mig en inte så snedställd gängstång. Kanske kan jag fila ett spår i röret för gängstången att röra sig i. Vi får se... Ett nytt rör är relativt lätt gjort... Quote
Morty Posted September 20, 2007 Posted September 20, 2007 Hur går det med pedalstället. Har du fått ihop bitarna än? Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 24, 2007 Author Posted September 24, 2007 Nä. Jag har varit och jagat älg hela förra veckan men nu ska det bli bygga av... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.