Jump to content

Vad ska ma plocka?


Micael

Recommended Posts

Tjenare

Har hittat en escort -95:a (Zetec 1.8) på skroten. Skrotkillen har lovat att plocka ur motorn men jag måste plocka bort allt annat själv. Vad bör jag ta och var sitter det?

Detta är det jag tror:

luftmängdmätare

insug

lamba

grenrör

generator

styrbox (sitter väl inne i kuppen)

kabelhärva

tändningsprylar

Är det nåt mer, är det nåt annat jag bör tänka på

Micke

Link to comment
Share on other sites

lite grand beroende på vilken bestyckning du vill ha sedan...

Enklast är att behålla den som den är och ta de delar du räknat upp plus nyckeln och startmotorn..

Annars sätter du förgasare på och skippar elektroniken, insuget samt luftmängdsmätaren.

Ta mig inte på orden utan ta så mycket du kan och sen kan du ju bara låta bli att använda det...

Link to comment
Share on other sites

Tjenare

Har hittat en escort -95:a (Zetec 1.8) på skroten. Skrotkillen har lovat att plocka ur motorn men jag måste plocka bort allt annat själv. Vad bör jag ta och var sitter det?

Detta är det jag tror:

luftmängdmätare

insug

lamba

grenrör

generator

styrbox (sitter väl inne i kuppen)

kabelhärva

tändningsprylar

Är det nåt mer, är det nåt annat jag bör tänka på

Micke

Det mesta av det du räknar upp sitter på motorn, och kommer antagligen att sitta kvar även efter att motorn är urplockad. Men som du sa, glöm inte boxen och kablaget dit.

Sedan beror det ju på hur mycket du tänker använda till bilen. Är väl framhjulsdrift på den bilen förmodar jag, så växellåda, kardan och bakaxel är bara att glömma. Andra saker som kanske är bra är pedalställ, ratt med fästen, kyl, motorkuddar, handbromsmekanism osv.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för svaren.

Min tanke är att använda insprutet tillsammans med en kat för att slippa miljöavgiften.

Startmotorn går tydligen inte att använda utan jag måste använda en från en Sierra eller dyl.

Gustaf: Är tändningen helt separerad från insprutningen på denna motor och har den startspärr??

Hur se EDIS-4 modulen ut?

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tändningen är inte riktigt helt separerad, EDIS-modulen styrs av databoxen men kan köras isolerad i limp-homeläge (fast tändning, 10 grader föd). Bild på modulen finns här: http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasquirtn...hatyouneed.html

Startspärr tror jag inte att den har.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Visst kan du ta katten, om du vet att den förra ägaren inte har kört ex länge med trasig topplockspackning tex, (vilket min kompis gjorde och knäckte katten)

Det visar sig vid besiktningen ;)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hämtat motorn. Den ser ganska fin ut. Inga olje läckage och sånt.

Tyvärr kunde jag inte hitta tändmodulen och och inga kablar till den hellar. Allt verkar gå direkt till Ecu:n. Det verkar nästan som att det aldrig har funnits nån.

Det jag tog var:

Motor

kaberhärva

luftmängdmätare

insprut

grenrör

generator

soppapump

2 fördelare med tillbehör (den som sitter på var trasig)

koppling

Ecu

Det jag inte fick med:

lambda, kat någon hade tjyvat hela avgassystemet

röret mellan luftmängdmätaren och trottelhuset

tändmodueln

Micke

Link to comment
Share on other sites

Ang tändmodueln så verkar den integrerad med Ecu:n. Den finns inte med på kopplingsschemat för 95:an, men väl på schemat för pre

-95.

Det stämmer att det inte är en fördelare, men den ser ju ut som en sån, fast ändå inte :)

Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...