Micael Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Tjenare Har hittat en escort -95:a (Zetec 1.8) på skroten. Skrotkillen har lovat att plocka ur motorn men jag måste plocka bort allt annat själv. Vad bör jag ta och var sitter det? Detta är det jag tror: luftmängdmätare insug lamba grenrör generator styrbox (sitter väl inne i kuppen) kabelhärva tändningsprylar Är det nåt mer, är det nåt annat jag bör tänka på Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 lite grand beroende på vilken bestyckning du vill ha sedan... Enklast är att behålla den som den är och ta de delar du räknat upp plus nyckeln och startmotorn.. Annars sätter du förgasare på och skippar elektroniken, insuget samt luftmängdsmätaren. Ta mig inte på orden utan ta så mycket du kan och sen kan du ju bara låta bli att använda det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 TjenareHar hittat en escort -95:a (Zetec 1.8) på skroten. Skrotkillen har lovat att plocka ur motorn men jag måste plocka bort allt annat själv. Vad bör jag ta och var sitter det? Detta är det jag tror: luftmängdmätare insug lamba grenrör generator styrbox (sitter väl inne i kuppen) kabelhärva tändningsprylar Är det nåt mer, är det nåt annat jag bör tänka på Micke Det mesta av det du räknar upp sitter på motorn, och kommer antagligen att sitta kvar även efter att motorn är urplockad. Men som du sa, glöm inte boxen och kablaget dit. Sedan beror det ju på hur mycket du tänker använda till bilen. Är väl framhjulsdrift på den bilen förmodar jag, så växellåda, kardan och bakaxel är bara att glömma. Andra saker som kanske är bra är pedalställ, ratt med fästen, kyl, motorkuddar, handbromsmekanism osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 en grej till.... bränslepumpen... den glömde jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Hej Tänk på att ta EDIS4-modulen (tändmodulen) och kabelhärvan mellan den och tändspolen samt till vevaxelgivaren. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Katten också :D Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Och kolkanistern, när du ändå är igång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 24, 2004 Author Share Posted February 24, 2004 Man tackar för svaren. Min tanke är att använda insprutet tillsammans med en kat för att slippa miljöavgiften. Startmotorn går tydligen inte att använda utan jag måste använda en från en Sierra eller dyl. Gustaf: Är tändningen helt separerad från insprutningen på denna motor och har den startspärr?? Hur se EDIS-4 modulen ut? Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Hej Tändningen är inte riktigt helt separerad, EDIS-modulen styrs av databoxen men kan köras isolerad i limp-homeläge (fast tändning, 10 grader föd). Bild på modulen finns här: http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasquirtn...hatyouneed.html Startspärr tror jag inte att den har. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 25, 2004 Author Share Posted February 25, 2004 OK. Då vet jag. Har köpt en haynesbok på bilen så det ska nog ordna sig. Är det nån idé att ta caten? Eller ska man satsa på en eftermarknads? Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Visst kan du ta katten, om du vet att den förra ägaren inte har kört ex länge med trasig topplockspackning tex, (vilket min kompis gjorde och knäckte katten) Det visar sig vid besiktningen ;) Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted February 26, 2004 Share Posted February 26, 2004 Tänk på att få med kabelhärvan, den är bra att ha. Och ta tank amaturen med när du ändå är igång. Sen kan ju kanske styrstång, bromsar och dyl. kan vara nåt att tänka på?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Nu har jag hämtat motorn. Den ser ganska fin ut. Inga olje läckage och sånt. Tyvärr kunde jag inte hitta tändmodulen och och inga kablar till den hellar. Allt verkar gå direkt till Ecu:n. Det verkar nästan som att det aldrig har funnits nån. Det jag tog var: Motor kaberhärva luftmängdmätare insprut grenrör generator soppapump 2 fördelare med tillbehör (den som sitter på var trasig) koppling Ecu Det jag inte fick med: lambda, kat någon hade tjyvat hela avgassystemet röret mellan luftmängdmätaren och trottelhuset tändmodueln Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Hej 1995 kan ev. ha tändmodulen integrerad i boxen (men jag trodde inte det). Fördelare, förresten, är det en Zetec ska den ha fördelarlös tändning... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Ang tändmodueln så verkar den integrerad med Ecu:n. Den finns inte med på kopplingsschemat för 95:an, men väl på schemat för pre -95. Det stämmer att det inte är en fördelare, men den ser ju ut som en sån, fast ändå inte :) Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.