Jump to content

Bosse Bildoktor Har Också Börjat Bygga


Liftarn

Recommended Posts

Fel i artikeln: Det står att moderna motorer saknar fördelare. Det är visserligen sant, men det där är en M20-motor, och den hade fördelare. Dock inte en sådan där, utan den plattare typen med alla utgångar åt samma håll. Varför han har bytt till en annan fördelare kan man fråga sig

Link to comment
Share on other sites

Kanske för att få en tändkurva?

Den M20 fördelaren som sitter på kammen är väl stelopererad?

Kunde han inte satt en på sidan, fanns inte dom med tändförställning?

/janne

Link to comment
Share on other sites

Du har helt säkert rätt Borken.

M20 med L-jetronic, det vill säga M20B20 och M20B23 fanns mycket riktigt med fördelaren nere på blocket samt tändförställning. Men M20B25 som det är tal om här hade alltid motronic insprutning, och därmed stelopererad tändning. Det naturliga vore förstås att ta fördelare från någon av de andra maskinerna, men jag tror inte blockena vara bearbetade för den andra fördelaren, det vill säga det var bara slät yta där fördelaren skulle kunna sitta. Sett ur den synvinkeln är det logiskt att han har gjort som har gjort.

Link to comment
Share on other sites

min son har en nyare motor BMW och där är bara ett lock på blocket och under den är det färdigt för fördelare.

jag bad honom nämligen kolla det för han skulle ha cranktrigger för MS-box och jag fick iden att det borde vara bättre att ta en gammal fördelare än att ha å veven för det är mer skyddat i fördelaren.sedan om det är så på alla det kan jag inte svara på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...