Jump to content

Ford Sierra 4x4?


vedde

Recommended Posts

Hej

Har köpt en Sierra 2.8i 4x4-87 :wub: och tänkte ta bakaxel från den till mitt bygge som annars kommer från en Sierra 2.0i -88. Vilka delar kan man vara betjänt av att ta förutom bakaxel? Motorn är för övrigt sprängd(Vet ej hur illa) så den skall jag inte ha.( Behöver Antas något???)

Kardan?

Vxl låda?

Fram diff?

drivaxlar fram?

Fram spindlar?

Bensinpump?

Bromscylinder? - min nuvarande är från en Sierra med trummor bak( skillnad när jag får skivor bak?)

Styrled kommer jag ta för jag behöver 2.

Om inte annat för att sälja för att finansiera köp och trailer hyra.

Om någon vill köpa något, hör av er till mig eller i denna tråd så kan vi talas vid.

Tacksam för svar och kommentarer.

Jag hämtar den nästa helg.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Spindlar fram, främre diff med drivaxlar, främre kardan och växellåda har du bara nytta av om du ska bygga 4x4.

Bakre kardan kan vara bra att ha, soppapumpen är rätt bra.

Huvudbromscylinder och främre bromsok kan du använda men de flesta XR4x4 har ABS, den huvudcylindern har elservo som är smidigt men kräver lite eftertanke för att kopplas in elektriskt - det går, utan att man behöver använda själva ABS-funktionen...

Växellåda kan jag vara intresserad av kanske om den är billig, jag bruksar ju XR4x4...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Fredrik & Gustaf

Då var det det som jag hade tagit upp ungefär och delar till främre drivning samt vxl låda hade jag tänkt att ta då de delarna verkar vara tunnsådda på skroten och efterfrågan på delar kanske finns ändå till en billigare penning än skroten.

Vi får kolla vad som kommer ur den så kan vi diskutera lådan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Spara spjällhuset med länkage osv. Lambdasonder och kolkanister kanske...?

Bakdiffen behöver du väl inte, men den kan jag ta... (d*host*iffbroms) ;)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla fina förslag, jag har nu tagit det jag behöver + vxllåda och spindlar fram + drv axlar och framdiff + tråget som huserade halva vä drivaxel.

Rattstång, handbroms och sådant har jag lämnat kvar eftersom jag inte behöver dubbla uppsättningar.

Är det någon som behöver något säg till nu! Så fort jag får papper från VV så åker den till skroten. Jag är mycket billig och skall till Elmia med bil på långfredagen så en överlämning kan ske om så önskas.

Skriv vad ni vill ha och vad ni önskar betala så återkommer jag.

Sista chansen!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...