Jump to content

Bränsletryck?


Recommended Posts

Tjena!!!

Förra årets sista tur avslutades med en helt död motor klockan 21.15 en fredagkväll i oktober strax utanför Karlskoga. Då jag haft ganska bråttom att få bilen genom besiktning så har jag helt struntat i att den bränslepump jag monterat gav klart högre tryck än vad min stackars Weber klarade.

Så nu när vårsolen börjar värma och alla utom jag verkar ha varit ute och rastat bilarna börjar det bli dags att fixa detta problem.

Så till frågan. Hur reglerar man enklast och bäst bränsletrycket?

Jag har kollat på lite olika bränsletrycksregulatorer men vad ska man välja och vad fungerar?

Tycker att de flesta verkar vara av typen "smäck som ser ballt ut"?

Erfarenheter mottages gärna.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har använt en regulator från KL racing som jag tror är rätt ok.

post-601-1174391258_thumb.jpg

Pris: 675 kr Art.Nr:

--------------------------------------------------------------------------------

Bränsletrycksregulator med manometer:

Färg: Blå Eloxering

Linjär bränsletrycksregulator av lite bättre kvalité

Enkel justering med en skruv på ovansidan

Tillverkad i aluminium

"Billet" -Svarvad ur ett stycke- (Gamla är gjutet hus)

Justerbar från 1-6 kg

(17-85psi)

Mätargradering: 0-10kg

(0-140psi)

Inkoppling:ingång är på sidan och returen är under uttaget för laddtryck

OBS: Skillnaden mellan nya och gamla modellen är att den gamla modellen har ett stort membran som pressas ihop av själva husen på regulatorn , man ser då att membranet sticker ut lite på sidorna.

Detta membran går ofta sönder

(var uppmärksamma på att denna modellen fortfarande säljs)

Bilden vi har på regulatorn är den gamla modellen för att visa hur det ser ut

Den nya modellen syns ej membranen utifrån

+ Nya modellen är "Billet"

Dvs svarvad ur ett stycke

- gamla modellen har gjutna hus

Lars Holmqvist

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite mycket tryck(1-10 kg) för ett par webrar? 0.25 bar borde väl räcka.

En filterking från misab känns spontant som en bättre ide. Helst en med metallskål.

http://www.misab.se/

/Janne

Ändrade lite för tydlighetens skull, jag skulle ha citerat men man vågar ju inte citera längre :)

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Den gamla välbeprövade filterking som misab

säljer har ju varit mer eller mindre standard

i rallysvängen sedan stenåldern och är väl inte

känd för att strula. Så det måste vara väl spenderade

pengar att investera i en sådan.

http://www.kgtrimning.com/tryckreg.htm

565:- på KG är även svårslaget pris för en regulator.

se till att få den med rätt fjäder bara....

Link to comment
Share on other sites

Tjenahej!!!

Jaha så har helgen gått och jag har nu monterat min nya Filter King 5.

Kanon!!! Allt började superbra och bilen startade finfint efter att stått ensam i ett kallt garage över vintern.

Den gick ifs inte kanonbra på låga varv och responsen var inte den bästa men vad gör det när man har vinden i håret och motorn vrålar? :lol: :lol:

Så jag beslutade att köra hem de 10 milen från världsmetropolen Pålsboda till Eskilstuna trots 4 grader och lätt dimma.

Efter bara ett par mil (typiskt :mad: ) så började motorn att hacka och gå orent. Jag stannade och tog en liten paus och efteråt gick bilen ännu sämre.

Efter jag kom hem (och det var knappt) så gjorde jag en snabb felsökning och jag fann att 4:ans stift var blött och svart. De övriga var torra och fina.

Ett snabbt komp-prov visade inga tecken på problem vilket får mig att direkt anta att tändningen inte lirar 100%.

Men hur kan en bil gå relativt bra först och sedan bara balla ur helt :wacko: :wacko: ?????

Jag kan inte se att det är något direkt fel med förgasaren då de övriga cylindrarna verkar gå som de ska?!

Hur yttrar sig fel i tändmodulen? Eller är det kanske bara en tändkabel som är defekt (helt nya)?

Tips någon??

Det går fanemej troll i min Pintomotor!!!!

Link to comment
Share on other sites

kanske motorn gick lite snålt på en cyl. och du brände en ventil...?? komptest??

fy så trög jag är...läste ditt svar nogrannare nu...

testa med andra stift..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog spontant säga prova med nya stift och mär upp tändkabeln och "tändhatten". många är avstörda med 5K-ohm och kan få avbrott likaså avstörda tändlablar med kol i. man måste vara försiktig när man lossar dessa och icke dra i kabeln utan i hatten helst då med ett speciellt verktyg för ändamålet :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Monterade min FilterKing igår, den har legat till sig i sin kartong sedan förra säsongen!

Allt gick bra ända till att vi skulle justera in rätt tryck :mad:

Visade sig att vi endast kom upp i ca 0,17.

Det är ju iallafall inte för mycket för mina Weber förgasare.

(Skickar med en suddig mobil kamera bild så Michael Th blir nöjd)

post-533-1176120043_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hur långt är den graderad? om du ska ställa så små tryck så bör du ha en mätare som maxar 1,5 kg. om du inte får upp mer tryck så kan det vara pumpen som inte ger mer i tryck. vad har du för pump.

Link to comment
Share on other sites

Mätaren går upp till 1,0 bar.

Tror att det är pumpen som inge ger mer tryck, vet dock inte exakt vad det är för märke på

bränsle pumpen.

Tror dock att det är en Facet Red Top pump(om man går efter formen) från mitten av 90-talet.

Har funderat på att byta pumpen då den fick ett litet fri spel förra sommaren!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...