Ingenjören Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Tjena!!! Förra årets sista tur avslutades med en helt död motor klockan 21.15 en fredagkväll i oktober strax utanför Karlskoga. Då jag haft ganska bråttom att få bilen genom besiktning så har jag helt struntat i att den bränslepump jag monterat gav klart högre tryck än vad min stackars Weber klarade. Så nu när vårsolen börjar värma och alla utom jag verkar ha varit ute och rastat bilarna börjar det bli dags att fixa detta problem. Så till frågan. Hur reglerar man enklast och bäst bränsletrycket? Jag har kollat på lite olika bränsletrycksregulatorer men vad ska man välja och vad fungerar? Tycker att de flesta verkar vara av typen "smäck som ser ballt ut"? Erfarenheter mottages gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Hej Jag har använt en regulator från KL racing som jag tror är rätt ok. Pris: 675 kr Art.Nr: -------------------------------------------------------------------------------- Bränsletrycksregulator med manometer: Färg: Blå Eloxering Linjär bränsletrycksregulator av lite bättre kvalité Enkel justering med en skruv på ovansidan Tillverkad i aluminium "Billet" -Svarvad ur ett stycke- (Gamla är gjutet hus) Justerbar från 1-6 kg (17-85psi) Mätargradering: 0-10kg (0-140psi) Inkoppling:ingång är på sidan och returen är under uttaget för laddtryck OBS: Skillnaden mellan nya och gamla modellen är att den gamla modellen har ett stort membran som pressas ihop av själva husen på regulatorn , man ser då att membranet sticker ut lite på sidorna. Detta membran går ofta sönder (var uppmärksamma på att denna modellen fortfarande säljs) Bilden vi har på regulatorn är den gamla modellen för att visa hur det ser ut Den nya modellen syns ej membranen utifrån + Nya modellen är "Billet" Dvs svarvad ur ett stycke - gamla modellen har gjutna hus Lars Holmqvist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 (edited) Ser ut som ett bra pris. För liknade hos roadster (FSE) får man betala 1000 (700 för btr och 300 för manometer). Denna är det http://www.fuelsystem.co.uk/pbv.htm Edited March 20, 2007 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Tänk bara på att förgasare (Weber och Dellorto) normalt sett ska ha ett tryck på 0,35-0,45 bar. Många insprutningsregulatorer klarar inte att reglera så låga tryck säkert. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 (edited) Är det inte lite mycket tryck(1-10 kg) för ett par webrar? 0.25 bar borde väl räcka. En filterking från misab känns spontant som en bättre ide. Helst en med metallskål. http://www.misab.se/ /Janne Ändrade lite för tydlighetens skull, jag skulle ha citerat men man vågar ju inte citera längre :) Edited March 20, 2007 by Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Den gamla välbeprövade filterking som misab säljer har ju varit mer eller mindre standard i rallysvängen sedan stenåldern och är väl inte känd för att strula. Så det måste vara väl spenderade pengar att investera i en sådan. http://www.kgtrimning.com/tryckreg.htm 565:- på KG är även svårslaget pris för en regulator. se till att få den med rätt fjäder bara.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 0,25 ska det vara till webrar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted March 21, 2007 Author Share Posted March 21, 2007 Beställde en Filter King-5 idag med en extra fjäder för lägre tryck. Får se hur det fungerar till helgen. Tack för tipsen!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted March 25, 2007 Author Share Posted March 25, 2007 Tjenahej!!! Jaha så har helgen gått och jag har nu monterat min nya Filter King 5. Kanon!!! Allt började superbra och bilen startade finfint efter att stått ensam i ett kallt garage över vintern. Den gick ifs inte kanonbra på låga varv och responsen var inte den bästa men vad gör det när man har vinden i håret och motorn vrålar? :lol: :lol: Så jag beslutade att köra hem de 10 milen från världsmetropolen Pålsboda till Eskilstuna trots 4 grader och lätt dimma. Efter bara ett par mil (typiskt :mad: ) så började motorn att hacka och gå orent. Jag stannade och tog en liten paus och efteråt gick bilen ännu sämre. Efter jag kom hem (och det var knappt) så gjorde jag en snabb felsökning och jag fann att 4:ans stift var blött och svart. De övriga var torra och fina. Ett snabbt komp-prov visade inga tecken på problem vilket får mig att direkt anta att tändningen inte lirar 100%. Men hur kan en bil gå relativt bra först och sedan bara balla ur helt :wacko: :wacko: ????? Jag kan inte se att det är något direkt fel med förgasaren då de övriga cylindrarna verkar gå som de ska?! Hur yttrar sig fel i tändmodulen? Eller är det kanske bara en tändkabel som är defekt (helt nya)? Tips någon?? Det går fanemej troll i min Pintomotor!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 (edited) kanske motorn gick lite snålt på en cyl. och du brände en ventil...?? komptest?? fy så trög jag är...läste ditt svar nogrannare nu... testa med andra stift.. Edited March 25, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Jag tippar på fuggen. Inget munstycke som lossnat? Är den servad på sistonde? Står spjällen lika(kan ju ha baktänt rejält nån gång)? /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 jag skulle nog spontant säga prova med nya stift och mär upp tändkabeln och "tändhatten". många är avstörda med 5K-ohm och kan få avbrott likaså avstörda tändlablar med kol i. man måste vara försiktig när man lossar dessa och icke dra i kabeln utan i hatten helst då med ett speciellt verktyg för ändamålet :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted March 28, 2007 Author Share Posted March 28, 2007 Så efter att ha bytt stift så går den gött igen!!!!!! 14 grader och solsken+motorvål och vinden i håret :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jävlar va gött!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 gott med enkla fel.. :thumbup: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 Monterade min FilterKing igår, den har legat till sig i sin kartong sedan förra säsongen! Allt gick bra ända till att vi skulle justera in rätt tryck :mad: Visade sig att vi endast kom upp i ca 0,17. Det är ju iallafall inte för mycket för mina Weber förgasare. (Skickar med en suddig mobil kamera bild så Michael Th blir nöjd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 hur långt är den graderad? om du ska ställa så små tryck så bör du ha en mätare som maxar 1,5 kg. om du inte får upp mer tryck så kan det vara pumpen som inte ger mer i tryck. vad har du för pump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 Mätaren går upp till 1,0 bar. Tror att det är pumpen som inge ger mer tryck, vet dock inte exakt vad det är för märke på bränsle pumpen. Tror dock att det är en Facet Red Top pump(om man går efter formen) från mitten av 90-talet. Har funderat på att byta pumpen då den fick ett litet fri spel förra sommaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 tack för bilden...iofs vet jag sedan länge hur en FK ser ut ,då jag kört Alfa sedan tidigt -80 tal... så några har jag sett.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 har du bild på pumpen? det finns flera varianter av den Red top Blue top silver top etc. färgen avser olika tryck/flöden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 Ska krypa under/lyfta upp bilen i veckan för att kolla om det finns någon beteckning på den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 i de här "top" pumparna sitter filter i botten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.