kumlan Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Vem har en uppfattning om hur långt Pinto-orginalinsprutningen räcker? Ligger begränsningarna för att trimma, med "vassa" kammar, mer i orginal elektronikens begränsningar? Det finns ju bara 2-3 stycken kammar rekommenderade till orginal insprut och elektronik. Vad har ni för erfarenheter? Mina orginalkusar räckte väl hyfsat på gatan men inte på start och målrakan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 ha inte för "vassa" kamaxlar med sprutet för du kan få problem på låga varvtal och tomgång. lufter pulsar fram ocg tillbaks i insuget och lmm och den ger bränsle efter luften som passerar igenom, och går då luften fram och tillbaka i pulser så tror den att luft bara går en riktning ocg berikar därefter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted March 18, 2007 Author Share Posted March 18, 2007 Tack, jag har faktiskt hört något liknande (kortfattat). Skulle ett större plenum och /eller en långt ut placerad luftmängdmätare förbättra situationen måntro? Räcker insprutmunstyckena till eller finns det andra som är bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 visst jämnar det ut litegrand. vad det gäller insprutarna så vet jag inte vad du har för några, men original brukar stoppa vid ca. 200hkr med höjt bränsletryck. jag vet inte hur mycket du tänkt ta ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Original spridare flödar 167 cc/min vid 2,5 bar så de räcker inte särskilt långt. Ska man trimma Pinto med sprut är det värt att kika på att gå över till ett programmerbart sprut, Megasquirt är prisvärt. Det är inte bara soppan utan framförallt tändningen man måste kunna anpassa för att få ut effekten som trimdelarna kan ge, och då blir Megasquirt faktiskt en förhållandevis enkel och bra lösning som kan använd amånga av originalbitarna från EEC-IV. Dessutom slipper man mängdmätaren som ju tar en del plats. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted March 19, 2007 Author Share Posted March 19, 2007 Tack morronpigga Gustav! 2,5 bar - är det orginaltryck? Hur ställer man på trycket om man behåller org.pumpen? Har du koll på dagspris ung. för ett Megasquirt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 2,5 bar är standard tryck, ja. Mer fås enklast genom en justerbar soppatrycksregulator eller byte till 2.8 eller 3 bars fast regulator (man kan hitta på andra bilar som passar). Men bara mer tryck brukar göra att det går för fett på tomgång... Priser på MS beror på var man handlar. Byggsats till ett V2.2 från USA brukar kunna landa på 1600-2000kr nånstans beroende på hur man får hem det, V3.0 brukar handla om kanske 2300-3000kr. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 jag kör just nu min opelmotor med 3,5 bar bränsletryck utan att den går fett på tomgång. lambdan styr det. o det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.