Jump to content

Pinto-insprutning


Recommended Posts

Vem har en uppfattning om hur långt Pinto-orginalinsprutningen räcker?

Ligger begränsningarna för att trimma, med "vassa" kammar, mer i orginal elektronikens begränsningar? Det finns ju bara 2-3 stycken kammar rekommenderade till orginal insprut och elektronik.

Vad har ni för erfarenheter?

Mina orginalkusar räckte väl hyfsat på gatan men inte på start och målrakan!

Link to comment
Share on other sites

ha inte för "vassa" kamaxlar med sprutet för du kan få problem på låga varvtal och tomgång.

lufter pulsar fram ocg tillbaks i insuget och lmm och den ger bränsle efter luften som passerar igenom, och går då luften fram och tillbaka i pulser så tror den att luft bara går en riktning ocg berikar därefter.

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag har faktiskt hört något liknande (kortfattat). Skulle ett större plenum och /eller en långt ut placerad luftmängdmätare förbättra situationen måntro?

Räcker insprutmunstyckena till eller finns det andra som är bättre?

Link to comment
Share on other sites

visst jämnar det ut litegrand. vad det gäller insprutarna så vet jag inte vad du har för några, men original brukar stoppa vid ca. 200hkr med höjt bränsletryck. jag vet inte hur mycket du tänkt ta ut.

Link to comment
Share on other sites

Original spridare flödar 167 cc/min vid 2,5 bar så de räcker inte särskilt långt.

Ska man trimma Pinto med sprut är det värt att kika på att gå över till ett programmerbart sprut, Megasquirt är prisvärt. Det är inte bara soppan utan framförallt tändningen man måste kunna anpassa för att få ut effekten som trimdelarna kan ge, och då blir Megasquirt faktiskt en förhållandevis enkel och bra lösning som kan använd amånga av originalbitarna från EEC-IV. Dessutom slipper man mängdmätaren som ju tar en del plats.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2,5 bar är standard tryck, ja. Mer fås enklast genom en justerbar soppatrycksregulator eller byte till 2.8 eller 3 bars fast regulator (man kan hitta på andra bilar som passar). Men bara mer tryck brukar göra att det går för fett på tomgång...

Priser på MS beror på var man handlar. Byggsats till ett V2.2 från USA brukar kunna landa på 1600-2000kr nånstans beroende på hur man får hem det, V3.0 brukar handla om kanske 2300-3000kr.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...