Drake Posted March 11, 2007 Share Posted March 11, 2007 Vet inte, men tror att jag kanske gjort bort mej lite. :unsure: Jag kortade min styrväxel igår (Escort) genom att ta bort 58 mm av röret och sedan kapade jag lika mycket mitt på stången och sedan tiggade jag ihop den igen och slipade den jämn. Har läst att alla verkar kapa den i ena änden och sedan svarva ny gänga, men jag var så less på skiten att kapen bara gick av sig själv. :prop: Så frågan är nu om man får göra så eller? Det är ju inget som nån kommer att se men man vill ju gärna veta att det håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 Det är nog upp till din besiktningsman. Bland det sista man vill är att tappa styrförmågan på ena hjulet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 Skaffa en ny stång... varför chansa? Säger inte att svetarbetet är dåligt, jag vet om drivaxlar som är kapade / svetsade och håller! Men som Rickard säger: Bland det sista man vill är att tappa styrförmågan ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 12, 2007 Share Posted March 12, 2007 Mycket tveksamt...vet du om materialet är svetsbart, och i så fall vilket tillsatsmaterial som ska användas? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 9, 2007 Author Share Posted April 9, 2007 Men om man borrar ur styrstången och sätter i en bit gängad stång M14 8.8 då? och bara punktar ihop stången igen så den inte kan gänga upp sig? Styrstagen är ju M14 så jag kan inte se att det inte skulle hålla. Då slipper man ju slå den där konstiga gängan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 (edited) Om man låter röntga svetsarna och det ser bra ut, är det godkännt då? Och gäller samma sak kardanaxlar? Edited April 9, 2007 by Baalzamon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 10, 2007 Share Posted April 10, 2007 Har du redan svetsat i materialet är det stor risk att det har fått värmeförändringar som gör att du ändå behöver en helt ny kuggstång. Visst måste det vara enklare att göra som "alla andra" gjort då? För att svetsning av kritiska förband ska godtas kan röntgning hjälpa men man måste också veta att man använt rätt svetsmetod i förhållande till materialet, med rätt tillsatsmaterial. Det kan vara svårare att kolla i efterhand. Kardanaxel är inte i närheten av att vara lika kritisk som styrväxeln så där är kraven lägre. Drake, prata med "din" SFRO-besiktningsman om hur ni löser situationen. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 10, 2007 Author Share Posted April 10, 2007 Ok, det får väl bli en ny kuggstång då! Nån som har en till salu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2007 Share Posted April 10, 2007 om du menar att du svetsat inne på själva kuggstången så kan du kasta den bara att skaffa ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted September 3, 2007 Share Posted September 3, 2007 Är i gasen att skaffa ny styrväxel inför Cobrabygget (precis som Drake) och har Scorpionav fram. Styrväxeln till Scorpion går ju inte använda/korta (servo) så jag undrar vilka styrväxlar ni rekomenderar? Är det Escort Mk2 som gäller eller finns det andra? Ngn Volvo som fungerar eller liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.