Lars H Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Hej... Har nu efter lite funderand börjat att titta på olika eftermarknads sprut. Dels har jag pratat med Sten Parner om Pro Feul + ign som han marknadsför. Jag tycker att det ser bra ut men det är inte locost. Efter lite mer letande fann jag en del info om VEMS som tycks vara ok. Finns det någon här på forummet som har någon erfarenhet av det ?. Lars H. Quote
Magoo Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 erfarenhet och erfarenhet... jag köpte ett VEMS i byggsats och satte ihop det men 7:an måste ju bli körbar innan man kan testa det lixom.. :P Om du skall köpa ett så rekommenderar jag dig att köpa ett färdigbyggt för wiki:n är inte ett under av smidighet att hitta i ( iaf inte när jag lödde ihop mitt). Quote
Skoterjocke Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Jag har beställt ett Vems, boxen kommer om en vecka ungefär. Kabelhärvan har jag använt från donatormotorn, och modifierat. Fick kontakterna i helgen, så härvan är i princip klar. Skulle gissa på uppstart inom en månad. Ett stort + är att det är inbyggd bredbandslambda och avgastemp. Att köpa ett sprut utan det är bara dumt och dyrt. Quote
Skoterjocke Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Med bredbandssonden och en avgastempgivare, så ligger det på ca 7000:-. Mer info finns på VEMS Quote
Lars H Posted February 22, 2007 Author Posted February 22, 2007 Det som jag är lite fundersam över är hur man mappar motorn. jag har ingen erfarenhet om styrsystem för motorer så det här kommer att bli det första försöket. kan men ta grund data från någon annan och starta motorn på och från det sedan fin fixa så det blir bra ????. Lars H. :racesmile: :racesmile: Quote
Rikard Larsson Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 VEMS och Megasquirt använder sig av samma mjukvara för att mappa; Megatune. Kolla här LÄNK. Mycket att läsa genom men mycket lärorikt. I alla fall till Megasquirt matar man in cylindervolym, max HK, max vrid mm för att få en grundmapp som tydligen nästan alltid ska gå att starta på. Quote
Tobbe Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 (edited) Det du måste lära dig är hur motorn fungerar i olika förhållanden... med cylindertryck, vridmoment, maxeffekt, tändning mm. Finns mängder att läsa på olika forum. Tyvärr är det rätt många som gör fel och åker runt med skyhöga avgastemper, eller spikar sönder motorerna... Om du ska mappa själv för att få fram bästa effekt måste du ha något verktyg för att kolla när motorn har som bäst med vrid.. jag har inte hittat något som verkar fungera helt optimalt med vems:en tyvärr, men det kanske finns!? AFR runt lätt körning kan ligga runt 14.7, och ca 12 eller fetare vid fullgas för bäst effekt. behövs mer soppa pga spikning eller värme drar man på. tändningen anpassar man som sagt för bästa vrid....(men med hänsyn till spikning såklart) Edited February 22, 2007 by Jocke E Quote
Lars H Posted February 25, 2007 Author Posted February 25, 2007 Nu var det slut funderat........... Har nu beställt ett VEMS sprut med LCD panel och lite små godis. Ska få kontakter redan i början av veckan så det är bara att börja löda och dra kabel. Styrboxen ska komma om 2-3 veckor så då ska jag försöka att ha resten färdigt. Nu är det bara att hoppas att man får till mappningen så att motorn går. Lars H. :blink: :blink: Quote
kler Posted July 29, 2007 Posted July 29, 2007 Lars H: får man fråga vad du fick ge för ditt VEMS.. köpte du det av Jörgen eller Emil. Eller köpte du från VEMS.hu? Quote
Lars H Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Hej....... Jag köpte det av Jörgen i Göteborg, 7200kr med allt vad jag behövde,. Det är lite billigare att köpa på nätet från VEMS men den suport som jag fgick av Jörgen var guld värd. Han tog sig tid att mappa min bil undr en dag när jag besökte Göteborg utan något extra. Jag kan rekomendera att köpa via Jörgen och nämn att du bygger sjua så kanske han jälper dig med mappning. Lars H. :racesmile: :racesmile: Quote
Acke Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Jörgen är en bra snubbe som.. ( som de flesta andra Göteborgare.. :P ) :) Quote
kler Posted August 12, 2007 Posted August 12, 2007 gav du 7200 inkl eller exkl? Jag fick ett pris på 8150 exkl. då var det följande saker: 1 VEMS v3 med 300kPa MAP, 8 tändsteg, 8 spridarsteg, stöd för bredbandslambda, stöd för avgastempmätning men utan stöd för LCD och tangentbord. 1 EC36 kontakt 1 EC18 kontakt 1 Bredbandslambdakontakt med kablar 1 Bredbandslambdasensor Bosch 1 Lufttempsensor (250) 1 Avgastempsensor för turbo, inklusive monteringsmateriel och kontakter (800) man undrar ju lite vad du fick med, var det utan avgastempsond och utan bredbandslambda? annars har ju priserna gått upp en HEL del..? :unsure: Quote
Challe Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Hej.......Jag köpte det av Jörgen i Göteborg, 7200kr med allt vad jag behövde,. Det är lite billigare att köpa på nätet från VEMS men den suport som jag fgick av Jörgen var guld värd. Han tog sig tid att mappa min bil undr en dag när jag besökte Göteborg utan något extra. Jag kan rekomendera att köpa via Jörgen och nämn att du bygger sjua så kanske han jälper dig med mappning. Lars H. :racesmile: :racesmile: Fråga bara? Är också intresserad av ett eftermarknadssprut hur kommer man i kontakt med den här Jörgen som verkar så trevlig och hjälpsam . Är inte heller någon mappare . MVH Challe från kristianstad Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.