johanwez Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 riktigt snyggt bygge :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Tackar! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 (edited) Kan bli tight med tid annars... :)/>/>/>/> Detta uttalade skulle visa sig stämma bättre än man kan ana... :)/>/>/> När jag räknar ihop tillgänglig tid fram "säsongsstart" inser jag att jag inte kommer att hinna med motorbytet. :(/>/>/> Jag kommer att rikta in mig på att förbättra vissa bitar på kärran som jag kommer att ha nytta av när motorn åker i under nästa vinter. Jag har också haft en gnagande känsla av att jag inte är klar med förgasar R1:an ännu. Jag har ju en teoretisk bästa tid på 58:48 på Kullen (mina absolut snabbaste sektortider från alla varv jag kört) men "bara" lyckats med 58:99 i "verkligheten". Så gamla Bettan får hänga med en säsong till!! :thumbsup:/>/>/> Man vill ju inte riskera att stå utan bil när det är jubileumsår och allt! Edited January 15, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 15, 2014 Author Share Posted January 15, 2014 Då var nya sulor på G. Det blir AVON ZZR denna säsong. Spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 27, 2014 Author Share Posted January 27, 2014 Då var sulorna på plats. Blir nog spännande om man drar i en vattenpöl med dem... :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Dim fram/bak och är de gatlegala? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 27, 2014 Author Share Posted January 27, 2014 (edited) Ja, de skall vara gatlegala. AVON ZZR 185/55-13 fram och 215/55-13 bak. Edited January 27, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Bakfläsk! Hårdhet? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 27, 2014 Author Share Posted January 27, 2014 De finns i två hårdheter och jag har den hårdare av dem. Blandningen heter inget speciellt i prislistorna men den mjukare blandningen heter Soft. Denna funkar dock bara till backtävlingar enligt britterna, på bana överhettar de efter några varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Ganska säker på att hårdheten heter A60. Det står det på mina i alla fall. Ska prova med 215/55-13 runt om på min tungviktare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 (edited) Detta kan nog stämma. Sökte lite på nätet och de verkar finnas i blandning A60 och A24 där A60 är den hårdare varianten. Edited January 28, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Hur är de i pris jämfört med Toyo Proxes R888? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Har inte koll på Toyo priserna nu men här är prislistan från Avon renndienst. De går att köpa från Caterham eller Gunnars garage (och andra ställen också). Gunnar rekommenderade dock att Renndienst då han tar hem däck när ha är över i England och inte hade i lager. Renndienst var hea på gröten för jag skickade en förfrågan och samma dag ficka jag ett svar samt meddelande från fraktbolaget om att de var på väg... http://www.avon-renndienst.de/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Det var ju inte allra värst. Vad tar de för frakten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Tyvärr var frakten lite sådär kände jag rent spontant. 25 Euro per däck då de skickar som separata kollin... Nu tog ju Renndienst min förfrågan som en order och skickade på studs så jag hann inte kolla andra alternativ men det var inget fel på servicen så det var ok ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Ja det var rätt dyrt med 25 Euro/däck kan jag känna. Har för mig att camskills låg på ~halva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Tror jag betalade strax över €10/däck i frakt när jag tog hem mina (men det var 2012) Men däcken funkar helt klart bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 30, 2014 Author Share Posted January 30, 2014 Men däcken funkar helt klart bra. Gott att höra! Några generella tips på camber, varmtryck ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted January 30, 2014 Share Posted January 30, 2014 Tyvärr inte exakt. Jag åkte inget i somras, så minnet sviker mig just nu. Skall kolla mera exakt sen, men camber fram ca 3.5 och bak ca 2 Varmtryck låg runt 1.5-1.6 (har jag för mig). Här åker jag med dessa däck mot 2st slicksförsedda bilar, Mickes däck var tydligen välanvända (enligt honom själv :prop:/> ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Hördes orden backelitpuckar? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Libell: Tack för informationen! Kör idag med 2 grader bak och 2 grader plus moms fram så jag kanske skall börja där och se hur det verkar. vedde: Micke har väl alltid backelitpuckarna på eller?!?!?!?! :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Tja Fege Hur har du med kardaner? Är någon av dem fasta? Kom de fråm mnr eller köpte du dem löst? /Vedde Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Här hittar du en bild på stödlagret till kardan http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4951&view=findpost&p=118107 pch här är liteinfo óm var de kom ifrån http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4951&view=findpost&p=118147 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Tackar Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Aha, det är bara 1 med stödlager och knutkors i mitten, en medbringare fram och en bak. Ingen möjlighet för rörelse i längsled? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Jo den kan röra sig lite i längsled om det skulle behövas. Stödlagringen innehåller en "gummiupphängning" så den kan röra sig lite där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Från Dunning& Fairbanks den med? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Japp! Den följde med, monterad på kardan. Bara att skruva dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Var sitter längsledsrörelsen, mellan motor och stödlager? Och är det av typen rör med invändig splines till axel med utvändig splines? Har du någon bild på hela kardan, syns inte riktigt hur den främre ser ut. Bakre ser stel ut fram till knutkotset. / Vedde Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Jag har tyvärr ingen bild på hela kardan men om vi börjar längs bak så är där en medbringare med knut. Därefter kommer kardan (den långa) med ryckutjämnare och den avslutas med stödlagret och knuten du ser på bilden. Från denna knut går den korta kardan upp mot motorn och den avslutas med splines axel/rör som du beskriver ovan och med en knut och medbringare som är bultad i växellådans utgående axel. Hoppas denna beskrivning funkar. Annars får vi se om jag kan plocka dän lite delar och få en bild på skapelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Nä nu.e ja med. Trodde nämligen att den var solid utan ryckutjämnare och splines. Tack Fredrik. / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Så fick hon då äntligen komma ut i vårsolen. Urspolning av kylsystemet stod på programmet för dagen. En vända med maskindiskmedel och några varmkörningar med vatten senare så var det fixat och rent vart det! :thumbsup:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Hej Vart la du tabletten? Eller körde du pulver? Påverkar det inte Aluminiumet i motorn? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 (edited) Jag löste upp den i en flaska med varmt vatten och fyllde på. Därefter fyllde jag på med rent vatten tills systemet var fullt. Varmkörning och avtappning. Därefter körde jag samma procedur tre gånger med enbart rent vatten. Detta följdes av urspolning med slangen för säkerhets skull. Jag tror jag fick ur allt diskmedel.... :)/> Edited April 3, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Följde upp med spolglans? / vedde Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Självklart!! Följt av tre lager vax! :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Ett av de pågående projekten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 En ovanligt kantig noskon? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 En luftkanal mellan noskon och kylare så att inte all luft smiter förbi iställer för igenom kylet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 24, 2014 Author Share Posted April 24, 2014 (edited) Depåmuren är hård på Falkenberg...... :)/>/> Turligt nog är skadorna begränsade till vänster bak (tror jag i alla fall). Bärarmarna, stötdämparen och ett par bitar av ramen behöver bytas. Fälgen fick lite skrap, en baklampa försvann och skärmen är inte lika fin som den var innan. Har man inte nog att pilla med kan man ju alltid skaffa sig nya projekt. :prop:/>/> Edited April 24, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Ajdå, det svider....tråkigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 ajajaj.. den fina lilla pärlan, allt gick bra med dig hoppas jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Ajaj... Var det blött eller gick du får långt ut i utgången innan rakan? Huvudsaken är att det gick bra med dig!! En vän till mig satte sin Caterham i däcksvallen i slutet på rakan under SPVM tävlingen i Falkenberg i höstas. Det svider i själen att se det hända i backspeglarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Usch! Det var ingen rolig nyhet. Säg till om jag kan hjälpa till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Tack skall ni ha! Allt är väl med mig och jag är bara lite stel i nacken idag. Får väl kolla med någon läkare/försäkringsbolag utifall det problem i framtiden. Det som hände var att det var blött på banan och precis innan sista knäcken ut på rakan fick jag ett litet släpp. Inget konstigt med det och det gick att parera. Tyvärr gjorde detta lilla släpp att höger fram gick på curbsen och efter det vart det 180 graders vändning och baklängesåkning utmed rakan. Fick rattat till det så jag gick baklänges i svag vinkel in i muren så det är bara vänster bak som gått i. Bärarmar, dämpare en, en bärarmsinfästning och bakskärm tog smällen. Dessutom lite skönhetsskavanker (krigsskador) på ett par ställen på karossen men inget allvarligt. Ett par bitar av ramrören behöver också bytas ut. Hoppas inte det dyker upp något mer när man börjar riva i det. Under bygget valde jag att montera bakskärmarna med Biltemas skruvkit för kåpglas (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ovrigt/Skruvkit-kapglas-82487/). Detta har nu sparat karossen då skärmen ryckts ur utan att skada hålen den var monterad i. Kul när teori och praktik stämmer! Tyvärr blir det ingen körning på Rudskogen eller 60 min race med SVKG. Får sikta på Locostkörningen i augusti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Då var nattpasset till ända! Det här kommer bli bra!!! Toppfarten kommer öka med säkert 50% och jag kommer kunna köra i taket på tunnlar i 100 km/h... :)/>/> Eller så blir det ingen skillnad förutom att lådbilen blir tyngre... :icon_oops:/>/> Den som lever får se! Hur som helst, nu är jag trött. GOD NATT!!! Är det glasfiber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Jobbigt men nyttigt att ha upplevt det. Ser jag rätt eller har bärarmen gått tvärt av? ska väl inte bli så med normaliserat? kolla ramen noga, Donkervoort Stefan gick ju av på Kinnekulle med bromshaveri och stötte i med vänster fram i räcket och han fick rikta ramen trots att bärarmarna inte gick av. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Japp, glasfiber från Playskool http://www.plays-kool.co.uk/acatalog/Composite_Part.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Jobbigt men nyttigt att ha upplevt det. Ser jag rätt eller har bärarmen gått tvärt av? ska väl inte bli så med normaliserat? kolla ramen noga, Donkervoort Stefan gick ju av på Kinnekulle med bromshaveri och stötte i med vänster fram i räcket och han fick rikta ramen trots att bärarmarna inte gick av. /Fredrik Den främre infästningspunkten på nedre bärarmen har först vikt sig och sedan spruckit och gått delvis av. Nu var det ju bakhjulet som tog hela smällen då jag gick snett bakåt in i muren så jag är nöjd med att det inte blev värre. Skall kolla mer noggrant när jag börjar riva i skiten men hoppas ramen är ok. Vet att jag behöver byta två stumpar på ramen där bärarmarna klappat i röret som går från över dämparfästet ner till golvet precis framför bakvagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.