Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

Kan bli tight med tid annars... :)/>/>/>/>

Detta uttalade skulle visa sig stämma bättre än man kan ana... :)/>/>/> När jag räknar ihop tillgänglig tid fram "säsongsstart" inser jag att jag inte kommer att hinna med motorbytet. :(/>/>/>

Jag kommer att rikta in mig på att förbättra vissa bitar på kärran som jag kommer att ha nytta av när motorn åker i under nästa vinter.

Jag har också haft en gnagande känsla av att jag inte är klar med förgasar R1:an ännu. Jag har ju en teoretisk bästa tid på 58:48 på Kullen (mina absolut snabbaste sektortider från alla varv jag kört) men "bara" lyckats med 58:99 i "verkligheten". Så gamla Bettan får hänga med en säsong till!! :thumbsup:/>/>/>

Man vill ju inte riskera att stå utan bil när det är jubileumsår och allt!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De finns i två hårdheter och jag har den hårdare av dem. Blandningen heter inget speciellt i prislistorna men den mjukare blandningen heter Soft. Denna funkar dock bara till backtävlingar enligt britterna, på bana överhettar de efter några varv.

Link to comment
Share on other sites

Har inte koll på Toyo priserna nu men här är prislistan från Avon renndienst. De går att köpa från Caterham eller Gunnars garage (och andra ställen också). Gunnar rekommenderade dock att Renndienst då han tar hem däck när ha är över i England och inte hade i lager. Renndienst var hea på gröten för jag skickade en förfrågan och samma dag ficka jag ett svar samt meddelande från fraktbolaget om att de var på väg...

http://www.avon-renndienst.de/

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr var frakten lite sådär kände jag rent spontant. 25 Euro per däck då de skickar som separata kollin... Nu tog ju Renndienst min förfrågan som en order och skickade på studs så jag hann inte kolla andra alternativ men det var inget fel på servicen så det var ok ändå.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte exakt. Jag åkte inget i somras, så minnet sviker mig just nu.

Skall kolla mera exakt sen, men camber fram ca 3.5 och bak ca 2

Varmtryck låg runt 1.5-1.6 (har jag för mig).

Här åker jag med dessa däck mot 2st slicksförsedda bilar, Mickes däck var tydligen välanvända (enligt honom själv :prop:/> )

Link to comment
Share on other sites

Libell: Tack för informationen! Kör idag med 2 grader bak och 2 grader plus moms fram så jag kanske skall börja där och se hur det verkar.

vedde: Micke har väl alltid backelitpuckarna på eller?!?!?!?! :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Aha, det är bara 1 med stödlager och knutkors i mitten, en medbringare fram och en bak. Ingen möjlighet för rörelse i längsled?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var sitter längsledsrörelsen, mellan motor och stödlager? Och är det av typen rör med invändig splines till axel med

utvändig splines?

Har du någon bild på hela kardan, syns inte riktigt hur den främre ser ut.

Bakre ser stel ut fram till knutkotset.

/ Vedde

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr ingen bild på hela kardan men om vi börjar längs bak så är där en medbringare med knut. Därefter kommer kardan (den långa) med ryckutjämnare och den avslutas med stödlagret och knuten du ser på bilden. Från denna knut går den korta kardan upp mot motorn och den avslutas med splines axel/rör som du beskriver ovan och med en knut och medbringare som är bultad i växellådans utgående axel.

Hoppas denna beskrivning funkar. Annars får vi se om jag kan plocka dän lite delar och få en bild på skapelsen.

Link to comment
Share on other sites

Nä nu.e ja med. Trodde nämligen att den var solid utan ryckutjämnare och splines. Tack Fredrik.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så fick hon då äntligen komma ut i vårsolen. Urspolning av kylsystemet stod på programmet för dagen. En vända med maskindiskmedel och några varmkörningar med vatten senare så var det fixat och rent vart det! :thumbsup:/>

post-621-0-19888300-1396250081_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag löste upp den i en flaska med varmt vatten och fyllde på. Därefter fyllde jag på med rent vatten tills systemet var fullt. Varmkörning och avtappning. Därefter körde jag samma procedur tre gånger med enbart rent vatten. Detta följdes av urspolning med slangen för säkerhets skull. Jag tror jag fick ur allt diskmedel.... :)/>

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Depåmuren är hård på Falkenberg...... :)/>/>

Turligt nog är skadorna begränsade till vänster bak (tror jag i alla fall). Bärarmarna, stötdämparen och ett par bitar av ramen behöver bytas. Fälgen fick lite skrap, en baklampa försvann och skärmen är inte lika fin som den var innan.

Har man inte nog att pilla med kan man ju alltid skaffa sig nya projekt. :prop:/>/>

post-621-0-51691900-1398369872_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Ajaj... Var det blött eller gick du får långt ut i utgången innan rakan?

Huvudsaken är att det gick bra med dig!!

En vän till mig satte sin Caterham i däcksvallen i slutet på rakan under SPVM tävlingen i Falkenberg i höstas. Det svider i själen att se det hända i backspeglarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack skall ni ha! Allt är väl med mig och jag är bara lite stel i nacken idag. Får väl kolla med någon läkare/försäkringsbolag utifall det problem i framtiden.

Det som hände var att det var blött på banan och precis innan sista knäcken ut på rakan fick jag ett litet släpp. Inget konstigt med det och det gick att parera. Tyvärr gjorde detta lilla släpp att höger fram gick på curbsen och efter det vart det 180 graders vändning och baklängesåkning utmed rakan. Fick rattat till det så jag gick baklänges i svag vinkel in i muren så det är bara vänster bak som gått i.

Bärarmar, dämpare en, en bärarmsinfästning och bakskärm tog smällen. Dessutom lite skönhetsskavanker (krigsskador) på ett par ställen på karossen men inget allvarligt. Ett par bitar av ramrören behöver också bytas ut. Hoppas inte det dyker upp något mer när man börjar riva i det.

Under bygget valde jag att montera bakskärmarna med Biltemas skruvkit för kåpglas (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ovrigt/Skruvkit-kapglas-82487/). Detta har nu sparat karossen då skärmen ryckts ur utan att skada hålen den var monterad i. Kul när teori och praktik stämmer!

Tyvärr blir det ingen körning på Rudskogen eller 60 min race med SVKG. Får sikta på Locostkörningen i augusti.

Link to comment
Share on other sites

Då var nattpasset till ända! Det här kommer bli bra!!! Toppfarten kommer öka med säkert 50% och jag kommer kunna köra i taket på tunnlar i 100 km/h... :)/>/>

Eller så blir det ingen skillnad förutom att lådbilen blir tyngre... :icon_oops:/>/> Den som lever får se!

Hur som helst, nu är jag trött. GOD NATT!!!

Är det glasfiber?

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt men nyttigt att ha upplevt det.

Ser jag rätt eller har bärarmen gått tvärt av? ska väl inte bli så med normaliserat?

kolla ramen noga, Donkervoort Stefan gick ju av på Kinnekulle med bromshaveri och stötte i med vänster fram i räcket och han fick rikta ramen trots att bärarmarna inte gick av.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt men nyttigt att ha upplevt det.

Ser jag rätt eller har bärarmen gått tvärt av? ska väl inte bli så med normaliserat?

kolla ramen noga, Donkervoort Stefan gick ju av på Kinnekulle med bromshaveri och stötte i med vänster fram i räcket och han fick rikta ramen trots att bärarmarna inte gick av.

/Fredrik

Den främre infästningspunkten på nedre bärarmen har först vikt sig och sedan spruckit och gått delvis av. Nu var det ju bakhjulet som tog hela smällen då jag gick snett bakåt in i muren så jag är nöjd med att det inte blev värre. Skall kolla mer noggrant när jag börjar riva i skiten men hoppas ramen är ok. Vet att jag behöver byta två stumpar på ramen där bärarmarna klappat i röret som går från över dämparfästet ner till golvet precis framför bakvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...