Jump to content

Bilder På Grenrör


Recommended Posts

Tack ska ni ha.

Alla systemen på bilderna (med undantag från Arrowsmiths turbofierade) verkar vara gjorda av dragna rör. Jag tänkte bygga ett av rostfria rörböjar vilket ger möjlighet till lite mer ormbosutseende. Jag funderar t.o.m. på att förlägga all rörakrobatik innanför sidoväggen och bara gå ut med et lite grövre i bakre, nedre hörnet.

Ormbosliknande 4-cylindriga grenrör alltså.

Link to comment
Share on other sites

23389.jpg

hemgjord byggsats för volvo motor.vatten skurna flänsar

23390.jpg

kollektorn underifrån kladdigt svetsad med mig.. tigsvetsen gick sönder.. skall slipas på insidan

23391.jpg

kollektorn mig svetsad.. suck inte snyggt men håller nog...

23392.jpg

komplett ihop svetsat..

Anledningen till att jag inte posta detta innan.. volvo motor i Triumph schassie..

jag har Cad filen för avgasflänsarna.. kopia på volvo original avgaspackning...

och ja jag vet rören är alldeles för grova... hade dom liggande och en ledig söndag på jobbet..

blir en ny uppsättning med klenare rör.. sen...

tyvärr gick ``litsan´´ i slangpaketet sönder när jag skulle svetsa ihop rören med kollektorn så jag fick använda en mig svets.. :angry:

dan efter kom en reparatör, och bytte slangpaket.. men då vattenkylningen satt monterad på fel håll slapp jag betala paketet.. :lol:

lycka till med smidet...

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Prata gärna med en motortrimmare om längden på primärrören.

Brukar löna sig att ha en längd på kanske 6-7dm (om man inte har turbo) innan de går samman i collektorn som också bör ha en viss volym.

Därför har jag bytt mina rör så här (rören är nästan lika långa även om det inte ser ut så på bilden).

Om man tänker ha 4-2-1 så skall det stämma med tändföljen (detta har jag dock frångått eftersom jag har en V-motor och inte vill dra rör till andra sidan motorrummet)

post-407-1171869503_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Det är ju viktigt att längderna blir ungefär som det är tänkt.

Jag har hittat en hel del nyttig information på den här sidan och ser det numera som facit. Där rekomenderas även längder och rördiametrar...

http://www.auiu24.dsl.pipex.com/exhaust.html

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Ford V6-2,9 och ska också bygga grenrör.

Avgasrören kommer att gå på båda sidor utan förbindelse mellan vänster och höger sida.

Bör vi bygga med vanliga stålrör eller rostfria s.k. mejerirör? Hur bör utformningen vara,dimensioner,materialtjocklek?

Tacksam för alla råd och dåd.

I söndags inträffade en katastrof,svetstråden tog slut!

Antas&Ola i Luleå (-13,3 grader)

Link to comment
Share on other sites

Läste i nån av David Vizards trimböcker att han gjort en massa motorbromsningar där han testade headers med olika långa rör.(mellan de olika cylindrarna alltså) Det visade sig att det inte spelade nån större roll även om rören skiljde en hel del i längd!

Däremot så är ju naturligtvis HELA längden på grenröret viktigt om man vill stämma hela systemet. Men då ska man nog ha en ganska vass kam och exprimentera en hel del med insuget oxå. Det som däremot visade sig viktigt var HUR böjarna var konstruerade. Byggdes lätt upp ett mottryck ju fler och snävare böjar man använde. Han menar även att man behöver en anslutning mellan varje sida, åtminstone på en V8 annars tappar en massa bottenvrid. Kan klart rekommendera hans böcker. Tror den jag menar hette "How to make horsepower on a budget, part one" Finns en hel del knep och knåp där som jag ska testa så snart jag har besiktigat.

Link to comment
Share on other sites

Det här med grenrör är en hel vetenskap, tanken är iallafall att knallen som bildas när avgasventilen öppnar ska ge en ljudpuls som vandrar fram och tillbaka i grenröret och som man använder att suga ut avgaserna ur röret med (bildas ett sug bakom ljudpulsen).

Längden på primärröret (ex. 4-1 system) avgör sedan vilket varvtal som avgaserna sugs ut bäst vid (högst effekt), långt rör = lågt varv, kort rör = högt varv. Registret brukar bli ca 3000 varv.

Har man olika längder på rören stämmer man av vid olika varv och cylindrarna kommer få olika varv för sin toppeffekt.

Vad gäller böjar så har det mindre roll så länge man inte har en massa veck, men får man plats med raka så är ju det att föredra. :racesmile:

Här är en länk där man kan räkna ut en ungefärlig längd på sina rör http://www.sorman-racing.com/vedboden.html

Här är en färdig ritning på ett grenrör till en F1:a (V10)

post-213-1171995614_thumb.jpg

Här är Toyotas ormbo, dom kör med "stepped headers" som ökar i diameter i stegvis

post-213-1171995951_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så här kanske?

6617052463.jpg

6617052697.jpg

6617052498.jpg

Jag vill gärna ha ormboet innanför plasten och det ger lite märkliga lösningar.

Rörens längder stämmer nu med de som angavs på denna sidan: http://www.auiu24.dsl.pipex.com/exhaust.html

Han bygger ju också med R1 och verkar ha räknat lite på det...

Mina kunskaper i grenrörskonstruktion är något begränsade. Någon som ser något galet kan ni vill säga till.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att mitt ormbo hamnade under huven är för att få plats med en ljuddämpare som är lång, och lång är den för att inte tappa effekt men ändå få ner ljudet någolunda (det hade nog funkat men blivit på håret). Alternativet var liten ljuddämpare och minus 5-10 hk.

post-213-1173464329_thumb.jpg

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Är ett 4-2-1 system. Primärrörets totala längd från ventiltallrik och till första Y-röret är 650 mm och har en innerdiameter på 43 mm. Och ett sekundärrör på 250 mm som har en innerdiameter på 55 mm. Detta system är dock avstämmt för rätt höga varv.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att tillverka ett 4-1 system till min SAAB 2.0 Sugmotor.

Hittade en del nyttig info om beräkningar till avgassystem och använde mig av detta.

Innerdiametern på min motor ska vara 35 mm och rören ifrån ventil till kollektorns början

ska vara :

Om jag varvar max 6000rpm så lägger jag det vid 5000rpm och får då en längd på 1,25m

Lägger jag det på 6000rpm då blir det 1,05m.

Räknade även ut mitt egengjorda plenum/insug och då längden är ifrån ventil och ut till ände

på tratt : 32 cm, då är det avstämt till 7000rpm :prop: , lite högt men det beror mest på platsbrist

under huven annars så hade det blitt lite längre.

Orginalinsuget på min motor är ca: 65 cm.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...