Fredrik i Trollhättan Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Hjälp. Jag skulle behöva se på lite bilder på grenrör för inspiration. Sitter och cadar på ett och behöver få uppslag. Fyrcylindrigt och svetsade böjar. Michael Th, vad har du i arkivet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 hmm tänker... får återkomma...är inte så säker att så mycket finns... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 :thumbsup: :hypocrite: FÖRE & EFTER MUMIFIERINGEN....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 original Abarth original Mikey7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Hej! Bifogar ritningar i pdf-format på mina headers ritade i ProE av Leto. 3D bilden kommer också från ProE. Fler bilder från bygget av avgassystemet finns på http://groups.msn.com/super7karlstad Hälsningar, Bengt Header.pdf BeLo___106.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 Tack ska ni ha. Alla systemen på bilderna (med undantag från Arrowsmiths turbofierade) verkar vara gjorda av dragna rör. Jag tänkte bygga ett av rostfria rörböjar vilket ger möjlighet till lite mer ormbosutseende. Jag funderar t.o.m. på att förlägga all rörakrobatik innanför sidoväggen och bara gå ut med et lite grövre i bakre, nedre hörnet. Ormbosliknande 4-cylindriga grenrör alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 (edited) hemgjord byggsats för volvo motor.vatten skurna flänsar kollektorn underifrån kladdigt svetsad med mig.. tigsvetsen gick sönder.. skall slipas på insidan kollektorn mig svetsad.. suck inte snyggt men håller nog... komplett ihop svetsat.. Anledningen till att jag inte posta detta innan.. volvo motor i Triumph schassie.. jag har Cad filen för avgasflänsarna.. kopia på volvo original avgaspackning... och ja jag vet rören är alldeles för grova... hade dom liggande och en ledig söndag på jobbet.. blir en ny uppsättning med klenare rör.. sen... tyvärr gick ``litsan´´ i slangpaketet sönder när jag skulle svetsa ihop rören med kollektorn så jag fick använda en mig svets.. :angry: dan efter kom en reparatör, och bytte slangpaket.. men då vattenkylningen satt monterad på fel håll slapp jag betala paketet.. :lol: lycka till med smidet... :racesmile: Edited February 18, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 Det där såg intressant ut. Med tanke på att jag arbetar med sugrör (38x2) så får jag nog plats med något liknande innanför sidopanelen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 berätta hur det går.. dvs BILDER.. jag behöver fler :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 Här får du en bild... :lol: Jag tror jag ska dra ihop 1 & 4 på mitten och sedan rakt ut. 2 & 3 får runda de andra på utsidan, gå bak och komma ut under 1 & 4. Borde bli ungefär samma längd... Nu går jag och lägger mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Prata gärna med en motortrimmare om längden på primärrören. Brukar löna sig att ha en längd på kanske 6-7dm (om man inte har turbo) innan de går samman i collektorn som också bör ha en viss volym. Därför har jag bytt mina rör så här (rören är nästan lika långa även om det inte ser ut så på bilden). Om man tänker ha 4-2-1 så skall det stämma med tändföljen (detta har jag dock frångått eftersom jag har en V-motor och inte vill dra rör till andra sidan motorrummet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Jepp. Det är ju viktigt att längderna blir ungefär som det är tänkt. Jag har hittat en hel del nyttig information på den här sidan och ser det numera som facit. Där rekomenderas även längder och rördiametrar... http://www.auiu24.dsl.pipex.com/exhaust.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Kolla här oxå: http://www.bgsoflex.com/bestheader.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Här blev det ett ormbo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Vi har en Ford V6-2,9 och ska också bygga grenrör. Avgasrören kommer att gå på båda sidor utan förbindelse mellan vänster och höger sida. Bör vi bygga med vanliga stålrör eller rostfria s.k. mejerirör? Hur bör utformningen vara,dimensioner,materialtjocklek? Tacksam för alla råd och dåd. I söndags inträffade en katastrof,svetstråden tog slut! Antas&Ola i Luleå (-13,3 grader) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Läste i nån av David Vizards trimböcker att han gjort en massa motorbromsningar där han testade headers med olika långa rör.(mellan de olika cylindrarna alltså) Det visade sig att det inte spelade nån större roll även om rören skiljde en hel del i längd! Däremot så är ju naturligtvis HELA längden på grenröret viktigt om man vill stämma hela systemet. Men då ska man nog ha en ganska vass kam och exprimentera en hel del med insuget oxå. Det som däremot visade sig viktigt var HUR böjarna var konstruerade. Byggdes lätt upp ett mottryck ju fler och snävare böjar man använde. Han menar även att man behöver en anslutning mellan varje sida, åtminstone på en V8 annars tappar en massa bottenvrid. Kan klart rekommendera hans böcker. Tror den jag menar hette "How to make horsepower on a budget, part one" Finns en hel del knep och knåp där som jag ska testa så snart jag har besiktigat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Det här med grenrör är en hel vetenskap, tanken är iallafall att knallen som bildas när avgasventilen öppnar ska ge en ljudpuls som vandrar fram och tillbaka i grenröret och som man använder att suga ut avgaserna ur röret med (bildas ett sug bakom ljudpulsen). Längden på primärröret (ex. 4-1 system) avgör sedan vilket varvtal som avgaserna sugs ut bäst vid (högst effekt), långt rör = lågt varv, kort rör = högt varv. Registret brukar bli ca 3000 varv. Har man olika längder på rören stämmer man av vid olika varv och cylindrarna kommer få olika varv för sin toppeffekt. Vad gäller böjar så har det mindre roll så länge man inte har en massa veck, men får man plats med raka så är ju det att föredra. :racesmile: Här är en länk där man kan räkna ut en ungefärlig längd på sina rör http://www.sorman-racing.com/vedboden.html Här är en färdig ritning på ett grenrör till en F1:a (V10) Här är Toyotas ormbo, dom kör med "stepped headers" som ökar i diameter i stegvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 8, 2007 Author Share Posted March 8, 2007 Så här kanske? Jag vill gärna ha ormboet innanför plasten och det ger lite märkliga lösningar. Rörens längder stämmer nu med de som angavs på denna sidan: http://www.auiu24.dsl.pipex.com/exhaust.html Han bygger ju också med R1 och verkar ha räknat lite på det... Mina kunskaper i grenrörskonstruktion är något begränsade. Någon som ser något galet kan ni vill säga till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Jag skulle nog sikta på att försöka få ut ormboet UTANFÖR plasten så snabbt som möjligt istället... Det blir ingen dålig värmeutveckling under huven..... Och det medför många nackdelar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 9, 2007 Author Share Posted March 9, 2007 Mmm...erkänner att fåfängan har spelat in lite. Funderar på att sätta en snygg ventilation på sidorna just för att få ut värmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 (edited) Anledningen att mitt ormbo hamnade under huven är för att få plats med en ljuddämpare som är lång, och lång är den för att inte tappa effekt men ändå få ner ljudet någolunda (det hade nog funkat men blivit på håret). Alternativet var liten ljuddämpare och minus 5-10 hk. Edited March 9, 2007 by kimmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 9, 2007 Author Share Posted March 9, 2007 Har du en bild på ditt grenrör? Vad har du för motor? VW? (avgas på höger sida...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Ligger en bild högre upp på sidan, det är en Honda motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 9, 2007 Author Share Posted March 9, 2007 Jaha, det var ditt.... Riktigt snyggt! Ser ut att vara lite tjockare rör än mina 38mm. Hur tjockt kör du med? Ser ut som 4-1. Vad har du för längder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Är ett 4-2-1 system. Primärrörets totala längd från ventiltallrik och till första Y-röret är 650 mm och har en innerdiameter på 43 mm. Och ett sekundärrör på 250 mm som har en innerdiameter på 55 mm. Detta system är dock avstämmt för rätt höga varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Håller på att tillverka ett 4-1 system till min SAAB 2.0 Sugmotor. Hittade en del nyttig info om beräkningar till avgassystem och använde mig av detta. Innerdiametern på min motor ska vara 35 mm och rören ifrån ventil till kollektorns början ska vara : Om jag varvar max 6000rpm så lägger jag det vid 5000rpm och får då en längd på 1,25m Lägger jag det på 6000rpm då blir det 1,05m. Räknade även ut mitt egengjorda plenum/insug och då längden är ifrån ventil och ut till ände på tratt : 32 cm, då är det avstämt till 7000rpm :prop: , lite högt men det beror mest på platsbrist under huven annars så hade det blitt lite längre. Orginalinsuget på min motor är ca: 65 cm. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.