Jump to content

Traila En Sierra Med Subaru Legacy


Krolleg

Recommended Posts

Som topic säger. ska traila upp min donatorbil till veckan.

Fungerar det att dra släpet med en legacy. nu kommer jag inte ihåg vad det är för års-mod på den eftersom det är mina kusiners men det är runt 00 tror jag.

Trailern vet jag inte heller om det är med boggye eller bara en hjulaxel då jag ska hyra den men det går att ta reda på.

jag har BE kort.

Link to comment
Share on other sites

Den får 1600 med BE-kort. Kan bli knappt eftersom en kärra som klarar sierrans vikt väger ett par hundra kilo själv. Tillsammans börjar nog de närma dig maxvikten. Dessutom klarar många av de biltransportkärror man kan hyra bara ca 1000kg.

Link to comment
Share on other sites

De biltransportkärror man kan hyra på mackarna är ofta nerregistrerade för att få dras med B-kort och "vanlig" bil. De tål alltså betydligt mer. En personbil är ju inget problem. Överlastad kärra kanske är ett lindrigare brott än olovlig körning. Sen kör man ju lagligt på vägen till upphämtandet.

Link to comment
Share on other sites

Här i norra stockholm är det tvärt om. Bilkärrorna som går att hyra ligger på totalvikt på 1500-2000. De bilar som får dra 1500 med B-kort är lätt räknade.

Mina saabar får inte dra 1500 med B-kort. Gamla V70 får dock dra 1500.

man undrar ju hur många som kör olovligt med hyrkärror

Link to comment
Share on other sites

Leta efter ett 1300 släp de får lasta ca 1000 kg och det räcker nog bra för bilars tjänstevikt är med förare full tak vektyg reservhjul bateri osv (ca -150 kg)så att få en sierra under tonnet borde inte vara några problem säger jag utan att kolla sierrans tjänstevikt.

Tror

Michael W

Link to comment
Share on other sites

det står i papperen på subarun vad den får dra med B resp BE kort. ,med E-kort så är det den verkliga vikten på släpet vid just detta tillfället som räknas. med B-kort räknas alltid släpen som fullastad. så med E-kort så kan du köra en släp med högre totalvikt t.ex. 2 ton bara du inte överskrider max släpvagnsvikt ifall man väger ekipaget.

Link to comment
Share on other sites

Precis. Förutsatt att du inte hyrt en kärra som inte blivit "nerregistrerad" och som har en tjänstevikt på över 2 ton. Då kan polisen läsa sig till boten...

Perfekt att mackarna gjort så där. Jag har dragit runt på bubblan ett par gånger och det ekipaget blir t.o.m. lagligt då den lilla bilen bara väger 700kg...

Link to comment
Share on other sites

Legacy -07 får dra 1300 kg på B-kort, samma för BE med 2 liters motorn. Dom med större notorer får dra lite mer. (enligt subarus hemsida) Kan vara lite riktärden att gå på!

Ett tips är att låna en Volvo 945, min är en -93 och den får jag dra 1600 kg på B och BE. Kanon att dra ett 1500 släp med, vilket ofta tar 1200 kg.

Ett tips om du skall dra med ett litet släp är att ränsa bilen på onödiga saker, reservhjul, stolar och dylikt. Se bara till så att du inte överlastar dragbilen med dom utrensade delarna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...