Tommy Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Då är det dags att försöka modifiera Pintons originalsprut. Efi plenumet kommer att kapas kortas och vändas. Vad måste vara kvar.... Vad kan tas bort när det gäller slangar, givare mm? Några här på forumet har redan gjort denna modifiering. Lånar här bilder från Jontes sida Hoppas det är ok Jonas? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 ...och när ni sågat fel så har jag ett extra. :lol: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4904 Quote
Tommy Posted February 11, 2007 Author Posted February 11, 2007 Den chansen är ju stor med tanke på att jag får använda vanlig rondell! :biglaugh2: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Varför det? Finns det inga mekaniska verkstäder i Filipstad? Verkstadstekniska gymnasium? Quote
Michael Th Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 när jag skulle bygga insug till min triumph så sågade jag av Vofflo original insuget med bandsågen på jobbet...gjorde bara en träplatta med en kloss som var vinklad i rätt vinkel som jag bultade fast insuget på... sedan susade jag på... sprutar man på t sprit så sågar den genom som smör i solsken.. sedan sågade jag av ett alfa insug och tigade ihop bitarna.. med en roterande fil t sprit och en rolig halvtimme såg allt mycket trevligt ut... lycka till... ps bandsågen som jag avvände vid det tillfället hade ett trä blad monterat.. sågblad är inte så dyra men snittet blev bra.ds. :racesmile: Quote
Tommy Posted February 11, 2007 Author Posted February 11, 2007 Har pratat med yrkesskolan i Filipstad... De kan inte ta något extra jobb nu för att eleverna ligger efter pga, en vattenskada som påverkat skolarbetet! :( Det får ta lite tid! Såga för hand kanske funkar det med! Kul ide detta med att ta delar från olika sprut! :prop: Quote
Sören Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Jag har samma problem med EFI:n, och ibland blir jag litet avundsjuk på er verkstadskunniga! Det låter så lätt, bara ta en bandsåg för trä(!), lite T-röd, tigga lite, putsa, allt klart! Skulle jag komma på tanken att använda en bandsåg för trä att kapa aluminium med, skulle projektet i alla fall ta minst en vecka, varav 90% funderande. Och tig-svetsen klarar jag inte själv ändå. Jag får väl trösta mig med att jag kan något som ni inte kan (fast det vete f-n vad det är). :unsure: Quote
Jonte Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 De första bilderna är från mitt första försök som blev fel :unsure: Man ser när motor + insug är monterat i bilen att det sticker ut lite för mycket. Sen fick jag hjälp av en lärare på ett tekniskt Gymnasium här i stan *sista bilden* på försök nr2. Det gick bättre däremot.... Quote
Jante Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Är man desperat så är man! :wacko: Sören, hur desperat är du ??? :icon_bach: Fixar du en TIG svets åt mig så fixar jag ditt insug :hypocrite: He he he, men har du hört med yrkes akademin ute vid Östansbo, bara en tanke för oss i Ludvika med omnejd. Mvh Jante Quote
vedde Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Hej Tommy och ni andra Kolla denna Brittiska sida - http://www.promec-services.co.uk/Hood1/Inj...n/injection.htm Jag ställde lite frågor på Robin Hood sidan och fick massor med svar. Denna kille uppdaterade sin hemsida med hans upptäkter om hur man skall göra eller inte göra för att få plats under huven bara för att jag frågade honom. :notworthy: Jag tror han tar upp det mesta när det gäller modifiering och vad man skall göra. /Fredrik Quote
Jocke E Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Wow, den sidan var inte dum :wub: kanske man skall spola Webrarna trots allt? Quote
rallyelwood Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Ett annat sätt man kan modda insuget på: http://web.telia.com/~u66022896/insuget.htm Quote
Eddy Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 Snyggt jobbat :notworthy: Jag är verkligen imponerad :racesmile: Eddy Quote
vedde Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Den var grymt snygg och man slipper vinkeln som blir av den andra metoden. Förlorar man påtagligt med kraft p g a de kortare insugsrören Det var en motorkunnig kompis som påtalade detta att kortare rör innebär mindre kraft i motorn! Tacksam för synpunkter från er kunniga. /fredrik Quote
AlfaRonny Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 En tumregel är ju att man får något mer kraft på höga varvtal fast lite sämre i dom lägre registren, med korta rör alltså, men jag tror inte skillnaderna är överdrivet stora. Jag märkte ivarjefall ingen skillnad på gången i min gamla motor. Men i en bromsbänk hade man ju säkert sett skillnad. Quote
rallyelwood Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Jo, jag hade också tänkt göra något liknande, det är bara det där med att svetsa i aluminium... Man kan säkert hitta någon som kan hjälpa en. Quote
apex Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Mitt eget försök att få till långa insugningsrör, fast på min Opel Speedster. Dessa är 350 mm och det sitter Webertrattar i "lådan". Quote
Rikard Larsson Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Vad gör gosedjuret? Höjer vridmomentet? :515: Quote
Tommy Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Då är jag färdig med provmonteringen, nu återstår det att se om det funkar! Allt får nu plats under huven! :racesmile: Jag är lite osäker på "klockan" Den del som sitter lite vriden på 1:a bilden där bränslet kommer in. Funkar den ( vad den nu gör ) i vridet läge? Nu går jag vidare med oljepåfyllningen, den skall flyttas bakåt. Så här blev vintilkåpan: Quote
Thomas Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 "klockan" du menar bränsletrycksregulatorn? den funkar i alla lägen och håller bränsletrycket på förinställt värde. ifrån den går retur till tanken. Quote
Tommy Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Ok! :thumbsup: Detta är 1:a gången för mig med insprutning, har lite svårt att förstå var, hur och varför prylarna funkar! :wacko: men, men, någon gång skall alltid vara den 1:a..... Då går alltså den smala övre (A) i toppen på regulatorn till retur.... Edit: Rättelse... Smala ( A ) till plenumet efter spjällhus för undertryck! Sedan har vi från... Tank-pump,filter till ( C ) :unsure: Men vart går jag med ( B ) ? :unsure: Edit: B går till Retur/Tank. Var tvungen att flytta ( C ) lite för att få plats med spjällhuset! Tack för hjälpen Thomas och alla andra ! Quote
Thomas Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 stopp där Tommy. inne i fuelrisen går det bränsle som går in i bränsletr.reg. sedan i retur till tank VIA DEN GROVA ca 8mm ansl. den lilla är till insuget och gör så att bränsletrycket sjunker vid motorbroms annars så surar motorn ner sig. ingången för bränslet bör ligga i andra änden av fuelrisen vid 4 ans cylinder, Alltså vid 4:ans cylle. in med bränsle från pumpen. retur till tank via den grova i botten på bränsletr.reg (BTR) den smala till insuget (plenumet) nånstans där du får undertryck. efter spjällhus. jag har inte heller hållt på så mycket med sprut förrän de sista åren men var ju tokig i Webrar. Tänk på att vid insprutning så behöver du en tank som inte är känslig för skvalp. suger bränslpumpen luft stannar motorn direkt för trycket sjunker. jag gjorde en catchtank av en gammal torrfilter till en AC-anläggning från Volvo 740. sågade isär o plockade ur allt o svetsade ihop igen med slanganslutningar. den matar jag via en lågtryckspump så den alltid är fylld och ifrån den till insprutningspumpen. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 Bra idé det där med torkfiltret... :thumbsup: Quote
Borken Posted March 4, 2007 Posted March 4, 2007 (edited) Det var visst svarat på redan :) /Janne Edited March 4, 2007 by Borken Quote
sorin Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Ett annat sätt man kan modda insuget på: http://web.telia.com/~u66022896/insuget.htm Är det nån som vet vem konstnären är ? :notworthy: En sån vill jag också ha Quote
Bondborn 007 Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Tack tack TACK för de tipsen!! :notworthy: Jag var ute å provmonterade vovvlofemman nu ikväll och det insuget är då inte att leka med... *suck* Säkert ½m långa kanaler och (självklart) sitter spjällhuset åt fel håll, d.v.s. rakt bakåt. Det blir till att köpa sig en tigsvets trots allt å börja slöjda... ..men NU har jag i.a.f. fått lite inspiration! :wohow: Quote
Tommy Posted January 2, 2008 Author Posted January 2, 2008 Är det någon som vet om man måste montera luftmassamätaren ("burken") på samma sätt som i originalbilen? Den skulle i vårt fall med modifierat insug passa bättre om jag fick rotera den horisontalt 90 grader. Alla delar från Sierra 2L EFI Pinto Quote
_coffe_ Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Nä, det ska nog inte ha någon betydelse... Den mäter ju enbart luftflödet och det blir ju ingen skillnad på det hur man än sätter den... förutom bakåfram då kanske!? Quote
_coffe_ Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Jag tänkte på en annan grej med insuget... Skulle man inte kunna kapa bort rören mellan flänser och själva "burken" eller vad man nu ska kalla den, andra änden på insugsrören... Sen skulle man bara kunna svetsa fast lika långa rör i flänsen och sen i burken?? Eller?? Quote
Thomas Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 jodå. och korta gärna ner rörlängden så får du mer effekt ur motorn på högre varv. ju längre ett rör är ju mer är luftmotståndet i det. p.g.a. turbolenser. Quote
vedde Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Coffe + andra Jag är med dig där - måste man ha böjen eller kan man ta av röret bakom fuelrailsen och sätta burken rakt på i höjd med insugsrören? På så sätt slipper man ju höjden men blir rören för korta? Går den uselt på låga varv då eller? Märker en lekman skillnad? Kan man göra kurvade rör som går ner och sedan upp i burken? Spelar det någon roll om burken vrids 90 grader(liggande på sidan)? Dert är väl ändå bara luft i den? Soppan kommer ju i själva insugsröret efter burken? Kanske var precis det du frågade Coffe men jag var tvungen att få det ur mig så jag själv förstod. Lite frågor som uppkom i sökandet efter en bra lösning. /Fredrik Quote
_coffe_ Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Ja, vi är nog några stycken som funderar på samma sak som du Fredrik... Iaf jag... Det jag undrar mest är hur korta rören får vara utan att motorn blir helknasig... Jag har läst lite om det där och det är som Thomas säger att ju kortare rör man har desto högra upp på varvtalskurvan lägger man toppeffekten... Frågan är bara vad som händer om man har riktigt korta rör med låga varvtal och tomgången... Vad händer om man sätter olika längder på rören så att man sprider ut effekten över ett längre varvtal, eller blir det för stor obalans på något vis mellan kolvarna?? Det är riktigt svårt det där med geometrin... Nästa grej jag tänkte på med är vad händer med plenumet när man kortar ner rören avsevärt jämfört med original... Plenumets volym är säkert uträknat för en viss mängd luft vid den rörlängdes som är original på insugsrören.... Eller det kanske inte spelar någon roll det heller?! Det här med att vrida "bruken" - plenumet 90 grader borde ju inte spela någon roll... Iaf inte när det gäller plenumets storlek och luftväg... Det enda man får göra är att antingen sätta trattar på rörbitarna som man svetsar dit eller så fasar man av kanterna, rundar dom in i rören... Detta är för att man inte ska få den turbulens i luften som det kan bli vid en skarp kan som det kommer att bli annars.... Soppan spelar ju ingen roll när det gäller själva plenumets utformande, bara man får plats med fuelrailsen vid insuget... Men det går ju alltid att anpassa efteråt om det vore så... Som sagt, massa knepiga grejer det där! Quote
Arrowsmith Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Jag antar att vi inte pratar överladdade motorer och lägger då in ett resonemang här om insug baserat på Helmholtz resonator princip. Luften i ett plenum kommer att oscillera med en viss frekvens beroende på ett flertal faktorer. Motorn kommer också vid ett visst varvtal med ett visst antal cylindrar att ha en viss frekvens. Så vad man försöker göra är att få dessa två frekvenser att stämma överens vid ett önskat varvtal. För att beräkna frekvensen, n i plenumet: n = c / (2Pi) roten ur (A/(LV)) där c återigen är ljudets hastighet i luft, A är tvärsnittsarean av röret som går till plenumkammaren i m^2, L är tidigare nämt rörs längd i m och V är volymen på plenum + insugstrattar fram till insugsventilerna i m^3. Problemen dyker upp då dessa pulser sedan ska passas in vid rätt tillfälle och även inte ska störa andra pulser som tex naturliga "inertial ram" vilka uppkommer pga luftens tröghetsmoment. Likaså kan det vara en hel del problem med flercylindriga motorer om dessa har överlappande tider för insugsventilerna. Tex så brukar man dela upp i två avskilda plenum för 6 cylindriga motorer så att 1,2,3 och 4,5,6 får en varsitt plenum. Så det jag skulle komma tillbaka till, ljudets hastighet i luft. Ljudets hastighet kan förenklat sägas bero på luftens temperatur. Därför kan man enkelt räkna ut ljudets hastighet om man utgår från 331 m/s vid 0 grader C genom att ställa upp detta: C / 331= roten ur ((273+T) / 273) där C är ljudets hastighet i m/s vid temperaturen T grader C. Tänk på vad insugen är konstruerade för. Göra egna beräkningar, men inte för noggrannt då det ändå inte kommer bli så noggrannt i verkligheten. Att göra stora trattar i olika längder eller kanske med någon form av infästning så att längderna på trattarna kan justeras och på så sätt ändra pulsernas tid för inverkan kan också vara en god idé. En grov tumregel är att luften då den passerar genom gasspjället/ena inte ska överskrida 90 m/s då detta kan leda till tryckförlust. Pleniumet kan du bygga av 3-4tums rör. Trattarna ska sitta ca 2cm upp eller in pleniumet och insugsrören. Luft gillar inte 90graders L-böjar. Därimot kan den gör 120grader om den får svänga åt motsatt håll först. Det är därför man ska sätta trattarna en bit upp i pleniumet. Det är som en bil som driftar runt en kurva. Han gör inte bara en L sväng utan ställer först upp med en knyck åt fel håll ett "S". Då går bilen brett som fan och in i kurvan. Samma med luft. Man måste ställa upp den lite för att få den runt kanten på trattarna. Det svåraste är att trimma luftens S-kurva, altså hur långt upp i pleniumet som trattarna ska sitta. Om du kan så ska du göra så du kan reglera höjden och prova lite olika. men runt 2-4cm brukar vara bra. Ett insugsrör skall hålla samma ID area som insugskanalen har om man nu inte satsar på koniska rör. Vid koniska rör så bör koniciteten ligga mellan 3-5 grader och detta bör fortsätta in i insugskanalen. Längden på insuget beror på om man vill ha en avstämning eller ej. Vid beräkning av avstämning så används Helmholz resonasformel. En följd av denna formel är korta och tjocka rör eller långa och smala med andra ord vid en given "volym" så kan man välja att ha rören enligt ovan. Insugsrören skall alltid ha tratt, ju bättre form desto mindre förlust på insugsgaserna. Avstämningen styrs av durationen på kammen samt motorn vartal. Plenumets funktion är att dämpa ut de pulser som genereras av insugsventilens öppning. Allmänt så säger man att volymen på plenumet bör ligga över 1,5 gånger motorn volym, dvs. en 2 liters motor bör ha ett plenum på 3 liter. Jag har åkt med motorer som har haft både större och mindre volym utan att märka något speciellt. Det som oftast bestämmer volymen är vad som får plats. Bäst respons i maskinen får man om man håller ner primärrörens diameter. Quote
_coffe_ Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 (edited) Här är en riktigt bra sida som förklarar och har med lite mer matematiska formler och tekniska benämningar: Insug- och avgasteknik Då har jag lite tekniska frågor om pinton... Hur stort är plenumet i kubik? Hur stort är innerdiametern på insugsrören och hur stor är diametern på själva insugskanalen?? Jag har räknat lite och använt Smith & Morrisons metod för att räkna ut längden, formeln ser ut som så: L=(Vljud/(r/s))x(90grader/720grader) där L = Inloppets längd i meter från ventilens centrum till ytterkanten på insugsröret. Vljud = Ljudhastigheten vid 20graderC som är 340m/s. r/s = Motorns varvtal i varv per sekund (där man vill placera toppen på effektkurvan) 90 grader = Övertryckets längd i vevaxelgrader. 720 grader = Motorns rotation i vevaxelgrader för de fyra takterna. Jag räknade då på att lägga effekten vid 6000 rpm, alltså blir r/s = 6000/60 = 100.... Med denna metoden får man anta att rörets innerdiameter är lika stor som inloppets diameter och man tar ingen hänsyns till slagvolym eller kompressionsförhållanden... Den enda skillnaden när man inte gör det är att man får lite fler decimaler i svaret, det är förvånansvärt lika och i mitt fall där jag inte bygger en riktig sportbil på flera hundra hästar så känns det som om det spelar mindre roll om det blir 1 cm kortare/längre... Iaf, resultatet jag får fram är iaf att jag kommer att ha en längd på ca. 46 cm... Jag vet inte riktigt exakt hur lång själva insugskanalen är men låt oss anta att den är 4 cm... Då har vi 42 centimeter kvar, från det kan vi också stryka flänsens tjocklek på 1-2 centimeter och vi har då ca. 40 centimeter långa insugsrör kvar... Detta är väldigt långt för att få plats i en sjua, tyvärr... Nackdelen är att man får placera effekttoppen så högt upp i registret... Vid 7000 rpm så blir rören, enligt ovan nämnda grova räkneexempel, ca 30 centimeter.... Ni förstår ju själva nu att effekten hamnar högt upp... Det är väl därför rören redan är böjda från början på dessa insug... Räknar man även med trattarna i insuget så kan man ju korta ner rörens längd med 2-3 centimeter till... Men det är fortfarande väldigt långt... Med en rörlängd på ca. 20 centimeter har vi lagt effekttoppen på 9000rpm... Om jag varvar så mycket med pinton får jag nog kolvarna i knät :P Däremot så vet jag inte hur effektkurvan ser ut rent allmänt över varvtalsregistret... Det kan ju vara så att man fortfarande har hyffsat hög effekt även vid lägre varvtal, även om toppen ligger på 9000 rpm... Edited January 4, 2008 by _coffe_ Quote
vedde Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Shit Det blev för tekniskt för mig. Verkar som jag får göra en bula på huven istället. 30-40 cm blir en rejäl bula i sidan om man skall ha dem rakt ut. /Fredrik Quote
_coffe_ Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Eller så gör man kanske bara så att man vänder på plenumet, kapar bort rören från flänsen och kortar av den raka delen lite grann och svetsar dit allt igen... Det är väl kanske enklast... Det blir en jäkla massa räknande det här med insugsrören... Hur stora böjar kan man ha?? Om man tänker lite om det som man har läst så är det väl inte jättebra att ha en 90graders böj?! Eller den kanske inte stör luften så mycket när den väl har gått in i rören från plenumet!? Det borde den ju iof göra då luften kommer att "studsa" mot böjen då luftens enklaste väg är att gå rakt... Det kommer ju i sin tur att skapa turbulens... Knepigt värre det här... Är alla fyra rör lika långa på originalinsuget?? Ögat kanske bara luras när plenumet lutar så som det gör.... Quote
Thomas Posted January 6, 2008 Posted January 6, 2008 tänk på att rörlängden är från ventilen, via insugskanalen genom insuget ut till ev. tratt. så det blir längre än man tror. bara i toppen kan det gå ca 10cm. Quote
Tommy Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 (edited) Så här blev det! Vi får prova och se hur det funkar.... Återstår att se om alla slangar blev rätt.... tror det efter tidigare hjälp här i tråden. All el ser ut som ett "råttbo" :-( men skall snart städas upp, När säkring, relä och elmatningen till sprutet samt mating till bränslepumpen är klart skall vi börja "klä bilen" Edited January 7, 2008 by Tommy Quote
AlfaRonny Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 (edited) Tjena Tommy! Jag kan ha fel men det ser ut på bilden som om LMM sitter uppochner mot donatorn. Har du kännt på spjället så att det inte skrapar i någonstans? Jag ser att du bara har någon vecka kvar på bygget :thumbup: ;) Då kanske man får se den på Kjula :) //R Edited January 7, 2008 by AlfaRonny Quote
Tommy Posted January 7, 2008 Author Posted January 7, 2008 Tror den sitter rätt! :unsure: Körklar om någon vecka???? NÄÄÄÄÄ tror inte det :biglaugh2: Jag brottas fortfarande med att få till matningen till spruthärvan..... Tacka vet jag Förgasare! :notworthy: Quote
_coffe_ Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 Det där ser ju riktigt bra ut Tommy!! På tal om inget, jag kunde inte skicka något PM till dig trots att jag försökte tre gånger... Så jag hoppas att dem inte kommer fram alla tre :P Jag och farsan är i Vansbro och jobbar dom närmaste veckorna... Kan det vara så lägligt att ett litet garagebesök hade varit möjligt?! :D Quote
Tommy Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 (edited) Inga problem Coffe, fick ditt PM ! Ring före.... skickar mina tel, nr! Edited January 8, 2008 by Tommy Quote
_coffe_ Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Jag tar upp den här tråden igen en liten snabbis... Hur brett är insuget till pinton från fläns till bredaste ställe och således hur mycket är det man behöver korta av det? Quote
Tommy Posted January 21, 2008 Author Posted January 21, 2008 Det är lite svårt att säga... Det löser sig lämpligast när scutle och noskon är på plats. Då drar du en tejp mellan dessa som visar huvens linje och sedan kan du anpassa hur mycket du bör korta av. Quote
_coffe_ Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Du kommer inte ihåg hur brett insuget är original? Eller hur brett erat är nu + det nu kapade bort?? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.