apex Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 Finns det bra eftermarknads hastighetsmätare? Var sätter man en givare, på en drivaxel (min kardan roterar med motorvarvet.....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 Jag funderar på att bygga en själv, en rejsig med bara en 3x7-segmentsdiplay typ denna (eller röd): I så fall ska jag sätta en sensor på ena framhjulet som känner av skallen på hjulbultarna (inne i navet liksom) så man får korrekt hastighet även med hjulspinn :D En sån här sensor, som känner av närheten till metall LÄNK. Bara göra något fäste från bromsoksbultarna. Visst kan man ta signalen från en drivaxel också, men det blir nog klyddigare. En annan idé jag har är att göra en pulsomvandlare så man kan använda en varvräknare (med utbytt mätartavla) som hastighetsmätare. De är väldigt mycket billigare än hastighetsmätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 Cykeldator från biltema..... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 Jag har en cykeldator men reultatet som visas är inte pålitligt. Vid acceleration hinner den inte med etc. Nu har magneten lossnat o datorn har slocknat helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 Apex, då kanske du vill vara testrigg för min mätare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 Jaaaa, du köper prylarna och jag monterar dem på min bil!! :biglaugh2: Iden med induktiv givare och konverterad varvräknare låter ju suverän!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 Eller så köper du en sån här: http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm "Medan ingen fara finns nära, kan du välja att displayen visar: Släckt, displayen tänder sig så snart en fara närmar sig. (en punkt lyser nere i högra hörnet) Bilens hastighet i km/t eller miles/hour :racesmile: Kompass, visar din färdriktning i grader 0=Norr, 90=Öster, 180=Syd och 270=Väster Antalet satelliter som enheten får signal från Altitud. Visas i meter eller kilometer över havet. " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 (edited) Godkänner SBP "radarvarnaren" som hastighetsmätare? Säkert? :D ....fast vad kan de egentligen ha för synpunkter? De ser väl inte ens vad det är? Edited February 8, 2007 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 du måste ändå har en "riktig" hastighetsmätare då GPS inte är godkännt som hastighetsmätare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 den var ju kanon. kul att ha med sig och kolla hur bra sin egna mätare visar. och för fartkamerorna. man kan ju åka med hjälm också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 9, 2007 Share Posted February 9, 2007 Funderade lite på "Rikards" Display här ovan! Någon som vet hur man skulle kunna göra en Växel indikator med en lite större singel display? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 9, 2007 Share Posted February 9, 2007 Håller på att bygger en sådan med 57 mm hög display till XTR här på forumet... Han har sekventiell låda (blackbird) så en brytare räknar upp och en ner plus att den nollställs när neutrallampan tänds. Får se hur det går... Har en tanke på att göra en till mig med, fast eftersom hag har vanlig H-låda hade jag tänkt jämföra hastighet och varvtal för att räkna fram vilken växel man ligger i. Visar ju fel om man frikopplar men om man bara uppdaterar 1-2 ggr i sekunden eller nått så hinner man i alla fall växla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 10, 2007 Share Posted February 10, 2007 va skulle en sådan för en H-låda kosta isf ?? om du vill göra fler villsäga.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 10, 2007 Share Posted February 10, 2007 Och vad skulle en sån för sekvensiell kosta? Om du gjorde flera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted February 11, 2007 Share Posted February 11, 2007 Finns färdiga lösningar att köpa, kolla in följande länk. Kanonsnygga växelspaksknoppar. www.indy-cator.de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 11, 2007 Share Posted February 11, 2007 Måste vara idealet att sitta och glo på växelspaksknoppen när man rattar runt på bana eller i trafiken....... I övrigt så var de snygga. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 11, 2007 Share Posted February 11, 2007 Instämmer om det var ironiskt. Jag vill ha min indikator uppe i siktfältet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted February 11, 2007 Share Posted February 11, 2007 Sitter o letar mätare till bilen och skulle vilja ha något som detta men med km/t.. var hittar man ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 11, 2007 Share Posted February 11, 2007 Instämmer om det var ironiskt. Jag vill ha min indikator uppe i siktfältet... Lite ironiskt var det allt.... Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 11, 2007 Share Posted February 11, 2007 (edited) Tror dom flesta tillverkare kan göra km-mätare, brukar inte stå i utländska kataloger bara. Edited February 11, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 11, 2007 Share Posted February 11, 2007 Autometer kan iallafall... De gjorde metriska åt mej innan det fanns någonstans att se. Det tog ett tag att få dom så leveranstiden var inte så kul men det var värt väntan. Numera så är det metriska sortiment på deras hemsida och katalog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 12, 2007 Author Share Posted February 12, 2007 Tillbaks till Topic! Funkar det fortfarande att besa med cykeldator? Då kan jag behålla min för SBP åsså mäta hastigheten med en "radarvarnare"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2007 Share Posted February 12, 2007 sålänge den har konstant belysning skall det inte vara något problem... (vilket de flesta inte har... :( ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 13, 2007 Author Share Posted February 13, 2007 Hum...kanske kan borra ett hål o sätta i en lysdiod. Med LED ska väl vara bakgrundsbelyst... Jösses, nu funkar bilen men jag får inte köra med den!! :angry: :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 se om du kan hitta bilder på Antons förra sjua med mc-motor.. han ( eller förre ägaren ) hade lagt en cykelmätare i ett vanligt 52mm mätarhus med belysning + att glaset var förstorningsglas så det var enklare att se siffrorna.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted March 8, 2007 Author Share Posted March 8, 2007 Ska finnas mätare för t ex choppers som jobbar som en cykeldator, men är snygga och belysta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Du tänker säkert på Acewell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts