Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det bra eftermarknads hastighetsmätare?

Var sätter man en givare, på en drivaxel (min kardan roterar med motorvarvet.....)

Posted

Jag funderar på att bygga en själv, en rejsig med bara en 3x7-segmentsdiplay typ denna (eller röd):

blue3Digit.jpg

I så fall ska jag sätta en sensor på ena framhjulet som känner av skallen på hjulbultarna (inne i navet liksom) så man får korrekt hastighet även med hjulspinn :D

En sån här sensor, som känner av närheten till metall LÄNK. Bara göra något fäste från bromsoksbultarna. Visst kan man ta signalen från en drivaxel också, men det blir nog klyddigare.

En annan idé jag har är att göra en pulsomvandlare så man kan använda en varvräknare (med utbytt mätartavla) som hastighetsmätare. De är väldigt mycket billigare än hastighetsmätare.

Posted

Jag har en cykeldator men reultatet som visas är inte pålitligt. Vid acceleration hinner den inte med etc.

Nu har magneten lossnat o datorn har slocknat helt.

Posted

Jaaaa, du köper prylarna och jag monterar dem på min bil!! :biglaugh2:

Iden med induktiv givare och konverterad varvräknare låter ju suverän!!

Posted

Eller så köper du en sån här:

http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm

"Medan ingen fara finns nära, kan du välja att displayen visar:

Släckt, displayen tänder sig så snart en fara närmar sig.

(en punkt lyser nere i högra hörnet)

Bilens hastighet i km/t eller miles/hour :racesmile:

Kompass, visar din färdriktning i grader 0=Norr, 90=Öster, 180=Syd och 270=Väster

Antalet satelliter som enheten får signal från

Altitud. Visas i meter eller kilometer över havet. "

Posted (edited)

Godkänner SBP "radarvarnaren" som hastighetsmätare? Säkert? :D

....fast vad kan de egentligen ha för synpunkter? De ser väl inte ens vad det är?

Edited by apex
Posted

du måste ändå har en "riktig" hastighetsmätare då GPS inte är godkännt som hastighetsmätare...

Posted

den var ju kanon. kul att ha med sig och kolla hur bra sin egna mätare visar. och för fartkamerorna. man kan ju åka med hjälm också

Posted

Funderade lite på "Rikards" Display här ovan!

Någon som vet hur man skulle kunna göra en Växel indikator med en lite större singel display?

Posted

Håller på att bygger en sådan med 57 mm hög display till XTR här på forumet... Han har sekventiell låda (blackbird) så en brytare räknar upp och en ner plus att den nollställs när neutrallampan tänds. Får se hur det går...

Har en tanke på att göra en till mig med, fast eftersom hag har vanlig H-låda hade jag tänkt jämföra hastighet och varvtal för att räkna fram vilken växel man ligger i. Visar ju fel om man frikopplar men om man bara uppdaterar 1-2 ggr i sekunden eller nått så hinner man i alla fall växla.

Posted

va skulle en sådan för en H-låda kosta isf ?? om du vill göra fler villsäga.. :)

Posted

Finns färdiga lösningar att köpa, kolla in följande länk. Kanonsnygga växelspaksknoppar.

www.indy-cator.de

Posted

Måste vara idealet att sitta och glo på växelspaksknoppen när man rattar runt på bana eller i trafiken.......

I övrigt så var de snygga.

Mvh

Magnus

Posted

Sitter o letar mätare till bilen och skulle vilja ha något som detta

men med km/t.. var hittar man ?

1901_d.jpg

Posted
Instämmer om det var ironiskt. Jag vill ha min indikator uppe i siktfältet...

Lite ironiskt var det allt....

Mvh

Magnus

Posted (edited)

Tror dom flesta tillverkare kan göra km-mätare, brukar inte stå i utländska kataloger bara.

Edited by Drake
Posted

Autometer kan iallafall...

De gjorde metriska åt mej innan det fanns någonstans att se.

Det tog ett tag att få dom så leveranstiden var inte så kul

men det var värt väntan.

Numera så är det metriska sortiment på deras hemsida och katalog.

Posted

Tillbaks till Topic!

Funkar det fortfarande att besa med cykeldator? Då kan jag behålla min för SBP åsså mäta hastigheten med en "radarvarnare"!

Posted

sålänge den har konstant belysning skall det inte vara något problem... (vilket de flesta inte har... :( )

Posted

Hum...kanske kan borra ett hål o sätta i en lysdiod. Med LED ska väl vara bakgrundsbelyst... Jösses, nu funkar bilen men jag får inte köra med den!! :angry: :angry:

Posted

se om du kan hitta bilder på Antons förra sjua med mc-motor.. han ( eller förre ägaren ) hade lagt en cykelmätare i ett vanligt 52mm mätarhus med belysning + att glaset var förstorningsglas så det var enklare att se siffrorna.. :)

• 4 weeks later...