vedde Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Hej Kan någon hjälpa mig att tala om var man kan få tag i bultar som håller samman en vevstake på en pinto motor? De har en "platt" skalle och jag drog av en då jag försökte få till rätt moment. Ringde till Ford i Uppsala och de upplyste mig att de inte finns i lager men vilken M12 x 80mm som helst skulle duga! :blink: Det kan inte vara så, kan väl max vara M8 och frågan om jag kan använda en vanlig bult till detta? Är det någon som vet och kan hjälpa? /Fredrik Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Byt Fordhandlare. Alla delar finns på centrallager i tyskland såvida inte delarna är verktygsbundna och verktyget är slut men så är nog inte fallet med denna skruv.... Quote
per fogelberg Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Beställ i från Burton !! snabbt o smidigt Quote
erik Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 hej jag hade kanske använt saab-stakar till pinton! Billiga på skroten och väldigt hållbara! mvh erik Quote
vedde Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Jag får nog ta ett snack med tjejen på reservdelar eller kolla runt vad som finns på nätet. Går det att byta rakt av eller måste man in till motorfirma och mäta in allting? Måste jag byta alla bultar på samtliga stakar eller räcker det med 1 alt 2 nya på just den staken? Vill inte riskera obalans eller haveri p g a detta. /Fredrik tacksam för alla svar av er initerade motorfantaster (vill bli som ni en dag! :notworthy: ) Quote
Thomas Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 jag rekommenderar byt alla. det kan vara så att alla har blivit överdragna någongång o då brister de andra. vissa bilmotorer kräver byte varje gång de lossas, kan nämna att i Ford V8 289 t,ex, så brukar de brista aifall man inte byter dem. det är ingen större kostnad, Du måste använda samma kvalitet som original eller bättre typ ARP-bultar. vanligt 8,8 duger inte. Quote
Thomas Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 glömde. ELWA motor har säkert dem på lager de är gamla Ford trimmare. 08 7731717 Quote
erik Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Byt alla bultarna! Sorry jag skrev lite fel i förra inlägget ska man köra med saab-stakar måste man byta till vw kolvar :wacko:!! Men kombinationen smidda Cima/mahle kolvar + saabstakar e ganska oslagbar på pinton,plus att man får lite längre vevstake 5,0-->5,5 tums stake! Förr var det en väldigt poppis kombination i rallybilar: mvh erik B) Quote
vedde Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Tack för alla svar, jag vill köra locost nu så Saab/VW kombo får nog vänta. Kollar med Ford igen och om inte det får jag ta och snacka med ELWA. Tack för all hjälp. :notworthy: Quote
BeLo Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Måste man bearbeta motor, vev eller stakar om man byte till SAAB/VW-kombinationen? Bengt Quote
erik Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Hej! Tja ska jag vara ärlig så är det typ 13 år sedan jag satte ihop en sådan bottendel men jag har för mig att saabstakarna är bolton. Man använder saabs vevlager, kolvarna köper du en kolv/cylidersats på dahlhems till vw typ 1 !!!! :biglaugh2: grymt lätta kolvar! :notworthy: mvh erik PS du får givetvis borra om blocket kolvarna=92 eller 94mm... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.