Jump to content

Var Köpa Helicoil/insatsgänga


JonteN

Recommended Posts

Nej det är inte tändstiftsgänga, ska sitta till oljepluggen i sumpen som är av aluminium.

Lernia, nej, är ju kul fixa själv. :D Har inte så stora precisionskrav heller..

mvh / Jhonatan

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt hos Wurth (http://www.wurth.se/kunder/wurth/Internet.nsf/intdocs/759899290455?OpenDocument).

Kanske inte det billigaste stället men du kan köpa 1st och även få svar på eventuella frågor. Jag körde med det när jag drog sönder gängorna till motorfästet på 9-5:an. Funkar ju kalas. Inte behövdes det något verktyg heller utan skruven drog i insatsen...

Edir:

Tror jag betalade 15 spänn......

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Helt säkert. Helicoilen skär ju in i godset och den yta skruvens gäng drar i är ju av stål. Underbar uppfinning som säkert sparat en otrolig massa jobb. I fallet med mitt motorfäste så snackar vi flera timmar och hundratals kronor, för att inte tala om tändstiftsgängor... :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Würth säljer inte helicoil de kör ett annat system som heter Timesert och dess princip är inte likadan även om den gör unjefär

samma jobb. Monteringsförfarandet är dock olika och vilken som är bäst bråkas det om än idag skulle jag tro

Det är en iallafall en Timesert du monterat.... :)

Här kan nyfikna läsa om de olika...

http://www.timesert.com/

http://www.helicoil.com/products/helicoil.asp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tackar så mkt XTR, kommer nog att sitta som en smäck!

Har bara en liten fundering, gängan var ju en bra bit större än bulten, är det bara för att en ska sätta sig ordentligt när man väl skruvat i den?

Edited by Acke
onödig quotning
Link to comment
Share on other sites

Heli-coil is the shit... De håller till och med bättre än en vanlig gänga även i järn! I vanliga gängor så tas ca 50% av hela kraften av första gängvarvet, därefter 25%, 12%, 6% ,3% och 2%. Om man däremot monterar Heli-coil istället så fördelas kraften mycket jämnare; 30%, 22%, 17%, 13%, 10% och 8% .Imponerande i alla fall för mig! :racesmile:

Hemligheten skall vara att Heli-coil'en tar upp skillnaden mellan gängan i skruv och hål vilket gör att kraften fördelas mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

jag brukar sätta loctite på Wurth:s insatsgängor för att de inte ska dras ut när man släpper på bulten.

är det för lång gänga på t.ex. en oljeplugg man satt insatsgänga i så för man kapa av gängan innan montering.

Link to comment
Share on other sites

hmm, uttryckte mig nog lite otydligt, det är helicoilens innergänga som är större än bultens yttergänga. Så funderingen var om detta var för att helicoilen ska dras ihop lite(på bredden) när man skruvar i den så att det verkligen fastnar i godset?

/ Jhonatan

Link to comment
Share on other sites

Svar Ja !!

när helicoil gängan är lös så är den större än färdig monterad.. när man monterar fjädern i det färdiga hålet komprimeras den något , sedan sitter den sas i spänn..

bra skit :thumbup: man brukar ha ett montering verktyg som trycker ihop fjädern sedan snurrar man bara ner den i hålet på en pigg som sitter i fjäder änden.. när den sitter på plats knackar man av ``piggen´´ med en dorn.

obs att fjädern skall snurras ner en bit nedanför anslags ytan så den inte kan snurra upp vid demontering av bullt.

denna info fick jag på en mekanisk verkstad då jag lånade verktygen.. (trasiga gängor till kam överfall i alu topp)

lånade dom från kl1600- 07 00 dan efter . :notworthy:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

ja som du nog vet, för jobbet behövs

1 borr billig

2 speciale gängtapp dyr

3 helicoil insats gänga billig

4 monterings verktyget dyr

5 dorn billig

+ fingerspits gefül.. =lika med lite känsla..

dvs kan du ta med tråget till en mekanisk verkstad ..och råkar få med dig lite kaffebröd :unsure:

så är jobbet offtast fixat på några minuter..

det går kanske att få i gängan utan monteringsverktyget.. men utan rätt gängtapp.. nope..

lycka till.

Link to comment
Share on other sites

personligen så tycker jag bättre om "gänghylsor" för de är tåligare än vanliga helicoil. jag har sett helicoil dras ut som spiral ur hålen. det kan aldrig en hylsa göra. ja nu blir det uppståndelse kan jag tro.

Link to comment
Share on other sites

sist jag ägde en volvo (för 17 år sedan 245-78 b21 en gammal taxi 38 000 mil) skulle jag byta tändstift.. ett var tjurigt som fan, med ett rör på hantaget kom stiftet ut....

när stiftet kom ut satt en gäng-hylsa på det... jag `` fixa till´´ elektroden sedan i med skiten med locktight.. sålde bilen en månad senare.. och glömde bort det tills nu. :mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Exempelvis i en würthbutik eller genom deras resande säljare.

Würth är duktiga på att uppvakta bilverkstäder så behöver du bara en

insats så knata in på en bilverkstad och prata med reparatörerna och

ta med en påse vetebröd.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...