Jump to content

Framlyktor Från Bussar = Ok?


Tobbe

Recommended Posts

Hej!

Jag har spanat in framlyktorna på en del bussar... ok det låter lite knäppt, och ibland känner man sig en smula nördig och insnöad på bilfronten. MEN så sitter jag å googlar och kommer in på www.ss.se och hittar en bild på en buss med sådana lyktor:

http://www.phbuss.se/Sidor/Bilder/0801_200...n_0801_2007.jpg

Finns det sådana/liknande att få tag i för rimlig peng? Och FÅR man använda sådana framlyktor?

OCH... dom på http://www.ss.se/forum/viewforum.php?f=16 som fotar bussar är klart mer insnöade än vad vi är! ;) LOL..

läs tex: "Swebus 5430[bild]"

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är samma märkning för buss/lastbil som för bil. Just busslyktor kan ju ha 24v-lampor men annars är det grönt. Hella gör den typen av projektorljus i flera varianter, bara att knalla in på Mekonomen eller vad du nu har och be att få kika i katalogen. Inte billiga men snygga ;-)

/Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

Är oxå intresserade av något liknande , vill ha små projektor lampor, har titta lite på de som enduro hojar har de är rätt till utseendet men troligtvis inte lagliga( i ett liten dropp format lamphus)

Hur stora är buss grejorna egentligen ?? lurar man sig eller är de små.

Plan B är projektor insatsen från en saab 9-5 men det lär ju inte heller vara ok

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag riktigt rädd. Tänk om andra ser på oss på samma sätt som jag ser på de där grabbarna som fotar bussar så fort dom är lediga. Skrämmande märkliga.

En av dom var ju med i Filip och Fredriks program på kanal5 om sveriges skönaste personligheter.

Jag kan inte begripa varför dessa människor inte kör buss som yrke. Jag menar det är ju inget högkvalificerat yrke direkt...

Link to comment
Share on other sites

Minns jag rätt är Hellas små projektorljus 90 eller 95 mm i diameter. Katalogen finns på nätet om man ger sig sjutton på att leta rätt på den...

Autokatalogen.se har också haft en del av Hellas universallysen förut.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

När jag var i kontakt med SBP s tekniska avdelning så fick jag uppgiften att e märkning har inget med om det är bil buss eller motorcykel att göra de är endast fordonsgodtjända. Var på fordonet de är avseda att placeras framgår av betäckningen. Denna kunskap är dock inte känd hos alla SBP gubbar men om de kollar numret så skall det vara på detta viset.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...