Jump to content

Elmia 6-9 April 2007 Har Utgått!


Matz

Recommended Posts

Hur ser det ut, antar att klubbtoppens skarpa hjärnor håller på för fullt med

planeringsarbetet.

Finns det något att berätta??

Har ju varit överförväntan dom tidigare åren där

dom inblandade gjort ett kanon jobb! :notworthy:

Edit: Passade på att kidnappa Matz tråd för info ang Elmia 2007

Här undrar Matz om det är ngt på "G" ! och visst är det så

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

LocostSweden söker 4 personer och utställare till Elmia den 6-9 april 2007!

Dessa skall ingå i en Arbetsgrupp som skall presentera vår klubb

under Elmia i Jönköping påskhelgen 2007.

LocostSweden står för hotellrum och reseersättning.

Passande kriterier för de sökande!

# Vi kan inte visa samma bilar som förgående år!

# Din bil bör vara en av 4 bilar av olika karaktär.....

(dvs, vi kan inte tex, visa 4 st MK i samma monter)

# 1 av bilarna kan vara ett rullande chassi.

# Minst 1 person bör ha erfarenhet från förgående år.

# Du är med och visar egen bil.

# Du kan medverka på mässans alla dagar

Det är jag som håller i mässan även i år så lämna er intresseanmälan eller förslag här i tråden, ring, maila eller skicka pm

Nytt för i år kan vara (om vi har lite tur) att vi får ljus, ljud och projektor med storbildskärm kostnadsfritt ! Besked om detta på Fredag! Så håll tummarna! :)

Kommer även snart att lägga in ett monterförslag / ritning. Vi kommer att vara i samma hall.

Link to comment
Share on other sites

Mässan är 6-9 april (för de som inte visste).

Jag är ju en av de där MK-byggarna, så min bil kanske inte är intressant, annars är jag intresserad. Har mycket erfarenhet av att stå på mässor, dock inte Elmia.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur ser det ut på Deltagarsidan?

Är det bara Sören och Michael W som kan ställa upp och visa sin bil på Elmia?

Nu är det så att bilar som visats tidigare inte får vara med i år....

och att alla deltagande bilar är av olika karaktär/modell.

Nu har vi 2 st MK vilket inte funkar... :(

Får vi inte ihop Personal och Bilar inom kort måste vi ställa in Elmia i år

och försöka hitta ett ersättningstillfälle för vårt årsmöte och titta över andra tänkbara arrangemang.

Återkommer efter att jag tagit ett snack med Elmia för att få en " Sista dag " för best, av monterplats.

Link to comment
Share on other sites

vore det inte kul om tex ``Super-seven´´ och deras projektarbets locost ställdes ut.. det innebär givetvis att volvo 8:an sitter i.. :blink:

mitt eget schassie är alldeles för glest.. men om ett år kanske.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

min bil kan ev vara tillgänglig, men jag är ganska säker på att jag personligen inte kommer kunna vara där alla dagarna..

men om några håller i det och vill låna den så går det säkert att ordna.. :) ( jag kommer fömodligen upp lördag-söndag iaf.. )

Link to comment
Share on other sites

Super-sevens projektbil kan med största sanolikhet förgylla montern!!!! (Skall bara stäma av med chefen, på jobbet)

Om den får vara med!

Mitt chassi går också bra att låna, om jag endå skall leverera projektbilen så kan mitt chassi följa med. Det är aldeles strax rullande och med motor monterad !

Link to comment
Share on other sites

Ev kan jag bistå med mitt vrak. Men det är ju riktigt i utställningsskick. Så det kan ju kanske vara en nödlösning, om allt annat går åt skogen.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Ni får inte glömma grabbar att det inte bara är bilar vi söker till Elmia utan även Personal för hela Påsk helgen!

Men naturligtvis en stor Eloge till alla som ställer upp med sina fordon!!! :notworthy:

Väntar fortfarande på besked från Elmia på hur lång tid vi har på oss innan bokningen är låst!

I dagsläget så vågar vi inte boka....

Skulle det skita sig så får vi se positivt på saken, och skjuta upp Elmia ett år, återkomma 2008 med nya krafter & bilar!

Elmia tar ca: 30% av vår kassa varje år, pengar som vi i så fall kanske kan utnyttja för andra aktiviteter och sammankomster i sommar :) Årsmötet måste vi i alla fall ha... Kanske lite senare då det är väder för våra 7:or? :racesmile:

Återkommer senare i dag... förhoppningsvis med bokningsbeskedet för Elmia!

Link to comment
Share on other sites

Är det värt halva kassan? Finns det någon statistik för hur många medlemmar det gav förra året?

Är det inte bättre att lägga den summan på flera mindre träffar runt om i landet typ Ekeby mm. tills vi har lite större kassa.

Link to comment
Share on other sites

Ronny ! Du har har helt rätt! Är inne på samma spår själv.....

När det gäller statestik så får vi vänta på kassören... han har koll på detta!

Vi kan skapa nya eller delta i redan befintliga arrangemang i så fall för 2007 :)

Link to comment
Share on other sites

(Nu skriver jag ett personligt inlägg och inte som kassör.)

Ja Ronny, jag tycker du har nå´t där.

Vi har i dag 218 medlemmar, (93 som ligger obetalda i dag). Vi har tappat ca 50 st det gångna året men fyllt på de tomma medlemsnR med nya så i dag har vi inte några luckor i medlemsregistret. Det har gått några år och jag tycker vårt arbete börjar bära frukt. Det bör finnas bra många gatreggade "Locostar" nu och fler blir det hela tiden.

Jag tror att vi bör tänka på att vi bor i ett avlångt land med medlemmar på kanske en yta av 150 -200 x 50-60 mil från norr till söder, öst till väst.

Att stå på mässan är ett bra sätt att visa att vi finns till, men jag tror att vi skulle kunna göra så mycket annat för de pengar som ett mässdeltagande kostar. (Ca 25 000:- kostade mässan förra året,) och ändå nå ut till allmänheten med vårt budskap.

De pengarna skulle räcka till kanske 4-5 stationer utrustade med konor, tält o.s.v. På det sättet kan vi minska avståndet till aktiviteter som ger fler locoståkare och byggare möjlighet att delta i klubbens aktiviteter.

Längst nere i söder finns det kanske behov av en "Racecentral", Västsverige har ett stort antal bilar och byggen på gång. Norrland är stort och mellansverige saknar en Central.

Man kunde kanske samlas och åka i kortege till trackdagarna, organisera träffpunkter och samåka.

Så det där som Ronny nämner. Bilträffar förekommer över hela landet på sommaren ingen nämd ingen glömd.

Jag är säker på att om den lilla lokaltidningen i någon stad viste att det skulle komma ett gäng på så där 10-15 "Sjuor" och parkera på torget så hade vi garanterat trespaltare i lokaltidningen och ett antal tusen pers. börja fundera på fenomenet Locost.

Både roligar och billigare sätt att sprida PR för vår klubb.

Nej nu får jag ta på mig kassörsrollen igen ;)

Eddy

Link to comment
Share on other sites

(Nu skriver jag ett personligt inlägg och inte som kassör.)

.............. De pengarna skulle räcka till kanske 4-5 stationer utrustade med konor, tält o.s.v. På det sättet kan vi minska avståndet till aktiviteter som ger fler locoståkare och byggare möjlighet att delta i klubbens aktiviteter..............

................Längst nere i söder finns det kanske behov av en "Racecentral", Västsverige har ett stort antal bilar och byggen på gång. Norrland är stort och mellansverige saknar en Central...............

Är inte det värt mer än Elmia??

Det tycker jag!

Link to comment
Share on other sites

kanske läge att ``ha Elmia´´ vartannat år för att slippa slentrian + förstärka kassan/gynna andra aktivteter..

det tycker jag personligen låter bra.. men va f:n vet jag... :unsure:

åker till Elmia varje år.. om det behövs eller ej ... har gjort så i...18 år.. :banghead: och nästan varje år funderar jag...varför det.. :wacko:

som sagt vad vet jag...

kanske något som betalande Medlemar kan rösta om??!!

Link to comment
Share on other sites

Nu Har inte jag betalat min medlemsavgift ännu, kommer att göra det nu! men mest för att detta forum funkar superbra och jag förstår att det kostar lite att driva det och förhoppningsvis att den som driver det får något.

Det jag däremot tycker är helt vansinigt är att lägga halva klubbkassan på ett enda event, för 25.000kr borde vi kunna få till 2-4 bandagar om vi alierar oss med en annan klubb, på så vis kan vi ha aktiviteter i hela landet och man kanske kan passa på att ta en långresa för att träffa likasinnade i andra delar av landet. Kul att se bilarna live och inte bara på bilder. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är elmia en enorm tillställning med lika enorm kontaktyta mot motorintresserade.

Många medlemmar stärker kassan.

Fast mer tillställningar över hela landet är ju kul det också.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Åsikter från en medlem:

Vår förening börjar nu bli etablerad med fler än 200 medlemmar. Intäkter från medlemsavgifterna blir ca 45 kkr.

Att då spendera ca 25 kkr på ett evenemang som inte bereder medlemmarna någon körning på bana eller att alla kan komma och visa upp sina bilar, det tycker jag är att lägga fokus på fel saker. Min åsikt är att det är viktigare att vi får en bra aktivitet för medlemsavgiften, än att vi bara ska satsa på att bli fler medlemmar.

Ni som varit engagerade i Elmia tidigare, har gjort ett bra jobb, men nu är det läge att gå vidare och satsa på aktiviteter där vi får använda våra bilar.

Att visa upp sej på Elmia måste ge minst 100 nya medlemmar för att gå ihop ekonomiskt och det är ju knappast troligt.

Satsa istället våra pengar på en träff med körning, utställning, swapmeet och årsmöte samma helg. Försök lägga det geografiskt så att så många som möjligt kan komma.

Det har ju redan kommit flera förslag hur det kan genomföras i Filipstad eller på Uråsa etc.

Jag ställer gärna upp och jobbar med att få det genomfört.

Berne Fransson

Lenhovda

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra förslag tycker jag!

Dessutom tycker jag, som Eddy nämde tidigare, att vi skulle ha ett antal olika stationer eller regioner. Tex Syd, Väst, Ost och Norr (utrustade med konor, tält o.s.v) där mindre evenemang kan arrangeras lite mer spontant.

Link to comment
Share on other sites

Den här diskussionen har varit uppe förut.

nedan ett urklipp från hur tongångarna gick då.

QUOTE(Micael @ 2004-12-06, 16:27)

Vi kanske ska fundera på varför vi ställer ut på mässan innan vi beslutar vilka typer av bilar som skall vara med.

Jag anser att man måste ha ett mål med en mässa, annars är det ingen idé att vara med. Att bara vara med är helt förkastligt, då är det bättre att spara slantarna och tiden till nåt bättre.

Men om vi har ett klart mål med det så är det en annan sak, då kan vi dessutom mäta om det verkligen var värt att ställa ut.

Så vad vill vi uppnå med att ställa ut på mässan...

Svar: från Tommy

Om vi börjar med:

# Vi får den 1:a riktiga "träffen" för vår nya klubb.

# Vi kommer att visa att vi finns. ( Bra för ex, Rabatter och förmåner etc,)

# Värva medlemmar, Om vi kan värva 1 promille av besökarna till vår förening

så kommer i alla fall jag att vara otroligt nöjd = Mer i klubbkassan

# Försäljning av ännu ej bestämda klubbprodukter = Mer i klubbkassan

# Pengarna för monterplatsen kommer vi med all sannolikhet att bli sponsade med.

# Om vi skulle strunta i mässan så skulle vi ångra oss bittert i efterhand.

Vi har inget att förlora utan här blir det "vinstvarje gång" !

Jag skulle kunna rabbla fördelar på hela A4 ark men det orkar jag inte....

EDIT: Glömde det viktigaste... Det blir trevligt och intressant!

hela tråden finns här

http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ic=1774&hl=

Link to comment
Share on other sites

De mål som beskrivs i inlägget ovan är kanske i dagsläget 2007 inte så aktuella som de var 2004.

Vi fick vår stora 1:a träff, Vi visade att vi finns, Vi lade grunden till vår förening , Vi blev Sponsade mm, mm

Elmia har varit otroligt viktig för oss som klubb, Elmia gav oss ett namn och auktoritet...

Men i år är det nog annorlunda, Anledningen till att jag jobbat vidare med Elmia är för att det togs ett beslut om detta vid årsmötet.

Det verkar som om majoriteten av oss är för en "paus" av Elmia.

För att vi inte skall få en onödig "dödtid" utan planering så kommer

jag att starta en ny tråd som vi kallar för " i stället för Elmia 2007"

Här kan ni komma med förslag på befintliga aktiviteter eller nya!

Link to comment
Share on other sites

Jo, som någon skrev är det ju ett alternativ att inte ställa ut varje år..

Det är lite dyrt att göra årligen, men om man skulle ha Elmia vart 2a eller 3e år så blir det genast mer ekonomiskt och vi kan ha glädje av fler bankörningar därimellan.. :racesmile:

Seden kan det vara bra att visa upp sig mellan varven på Elima plus att jag gissar att våra medlemmar ( iaf jag ) skulle uppskatta möjligheten att ställa ut bilen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jag var ju med den första gången och såg verkligen fram emot att få ställa ut min bil på elmia någon gångdå det inte fanns plats för mig förra året men sånt är livet.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Lite funderingar angåede kostnader, från en som inte är medlem.

Vad kostar bara monter ytan?

Vad kostar boendet och maten för de som står i montern?

Vad kostar elen?

Detta är ju utifrån min synvinkel det som klubbben inte kan påverka.

Att det skulle kosta 25" förvånar mig inte, Elmia är ju den största mässan för motor hobbyn på året.

Men jag blir ju lite fundersam, har själv varit med att bygga monte både på Göteborgs Motor Show och lite andra mässor inriktade på mitt jobb. Och det går ofta ut på att låna saker för att hålla nere kostnaden.

Det som gör att det kostar brukar vara matta, ljus, staket och eventuellt väggar. Även AV utrustning.

Men det brukar finnas lösningar på det inom räckhåll, vill inte avslöja mer just nu men jag har en del ideer ock kunskaper som kan användas.

Så om det blir så att ni kommer at stå på Elmia så finns jag till hands med ideer och annat!

Link to comment
Share on other sites

När det gäller kostnader till montern så har vi stått för allt själva..

Det enda i så fall som vi betalade extra för var ett 220 v uttag!

Maten har varje deltagare stått för själva förutom en gemensam måltid

Boende ... ja det har jag inte i huvudet men vi trängde in oss 3 pers i dubbelrum :P

Reseersättning för de med utställningsbil utgick med 10 kr / mil.

Vi har verkligen inte haft plånboken vidöppen utan tittat på varje "ettöring" !

Enda sparalternativet jag ser är: Att vi får låna Husvagnar med fri uppställningsplats!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte på det här med publicitet. Skulle det inte vara kul att vara med i Bilsport Superstage ? Ni som inte läst bilsport så är det iallafall ett konbanetest på ca 2km där bilar testas. Borde ju passa ypperligt till en lätt å snabb super seven. De brukar ha klubbreportage ibland. Det borde väl ge en massa reklam för klubben, tidningen läses ju av en hel del folk. Skulle kunna tänka mig att köpa det numret själv. :prop:

post-947-1172755115_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det där ser kul ut, och som gjort för en 7:a! :racesmile:

Är inte det något att satsa på för de lokala stationerna/depåerna eller vad de ska kallas runt om i landet.

Med lite träning borde vi kunna sopa banorna med konkurrenterna.

Eller hur? :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Hej Superstage brukar köras i på Åmsele flygbas ett par gånger per sommar det är BMW klubben som brukar fixa riktigt bra kördagar där både med en kortare rs slinga och SS bana och alla brukar var välkommen dit.Super stage är riktigt kul men svårare än man tror.Hallin var nog snabbast sist jag va där med sin volvo 7a 1,22 tror jag det vart, banan är dock inte exakt lika som Emmaboda:Vi som bor här uppe för hålla koll när det blir av i sommar eller så får vi hyra banan själv.

ultima__.bmp

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha läst alla + och - så tycket jag att vi skall använda pengarna DETTA året till de medlemmar vi har och inte till dem vi inte har. ( kanske lite hårt men vi träffas för lite) och Elmia varje år gör att nyhetens behag nog försvinner.

Så minst en träff någon stans i mitten av sverige ( lika långt för alla ? ) och där årsmöte med en pilsner på kvällen runt korvgrillning efter en dag av bil åkande. Gärna banan av något slag men inte tvunget.

Bara min åsikt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...