Antas Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 Alla verkar så proffsiga inom detta gebit. Det är iofs bra eftersom vi har fått mycket hjälp på denna sida. Tack alla ni som har kommit med råd och dåd. Ikväll har vi amatörer (sonen och jag) tagit ett stort steg,vi kan styra "rörhögen". Vi har kopplat ihop rattaxel(med förlängning)-styrväxel-styrstag. Det var en fantastisk känsla att den svängde åt vänster när vi styrde åt vänster (OBS! skämt!). Ett första försök gjordes att mäta ev "bump-steering". Till vår stora glädje och förvåning visade den sej vara nästan 0 mm mätt på ett avstånd av ca 2 m (mot garagedörren) från hjulcentrum.Bifogar en bild på vår mätmetod med laservattenpass på hjulen. Styrstagen förlängdes genom att gänga ett par överblivna styrstag till en Scorpio. Grannen tillverkade skarvstycken i mässing i sin svarv. Styrväxeln är kapad och från en Ford Escort mk1. På en bild (där rattaxeln går genom en perforerad plåt) syns vår konstruktion med en plåt genomborrad med en massa hål.Tanken är att den ska vara tillräckligt styv men samtidigt ge vika vid en kollision. På detta sätt kan rattstången komprimeras i hela den avsedda längden på komprimeringsstycket. Hmm....vi kanske måste kollidera för att se om teorin håller? Antas Quote
Sören Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Grattis! SFRO 1 närmar sig snabbt! :thumbup: Ska bli intressant att höra vad besiktningsmannen säger om mässing i skarvstyckena. Quote
Arrowsmith Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Jag vill inte verka negativ på något sätt, men rimligtvis borde inte SFRO vara så positivt inställda till mäsing i styrstagen eftersom det spricker istället för böjer sej. Jämförelsevis behövs det inte så mycket för att knäcka det heller...... 110km/h över ett kälskott med ena framhjulet så kan jag tänka mej att det "skramlar till" bra i styrstagen.... Det ska helst inte gå av då... Håll oss underrättade om deras åsikter. Quote
Antas Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 Vi kommer med rapport om resultatet av besiktningen. Min granne trodde inte att det skulle vara något problem (han är yrkessvetsare). Skarvstycket är ca 10 cm,styrstagsändarna möts mitt i skarvstycket. Själva skarvstycket har alltså ingen funktion som "förlängare". Om det blir problem fixar grannen nya skarvstycken. Blankputsad mässing ser bara så förb...grannt ut! Antas Quote
therealpinto Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Jag har inga hållfasthetsdata för mässing här men spontant vill jag se stål istället... Annars ser det bara bra ut! Gustaf Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Jag är, efter en tids funderande, inte helt med på hur det där med den perforerade plåten skulle fungera. Ger den sig vid en krock? Var tar styrstången då vägen? Istället för kollapsbar styrstång så är det väl mer frågan om kollapsbar styrstångsinfästningen? Quote
Antas Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 (edited) Eftersom rattstångslagringen sitter på ungefär halva "hopskjutningsdelen" så antar vi att vi får ett stopp i hopskjutningen och endast halva "säkerheten" kan utnyttjas. Iom att vi har borrat en djä...massa hål i plåten som håller rattstångslagringen räknar vi med att den vid tryck(från båda hållen) ska ge vika och då nyttjas hela "hopskjutningsdelen". Plåten är L-formad (sågad ur en fyrkantprofil) med 3 mm material,den behåller alltså styvheten bra tills den utsätts tryck. Den vita,popnitade, plåtbiten som lagringen sitter i är klippt ur donatorn.Detta för att få perfekt passform för lagringen. Bifogar två bilder på konstruktionen. Antas&Ola Edited December 28, 2006 by Jocke E Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Ok. Min SFRO-man hävdar att ihoptryckningslängden på Sierra orginal inte räcker då man i en sjua har en längre och mer horisontal styrstång. Han vill se ytterligare ett deformationselement alternativt en mer än 20° knäck på styrstången så den viker sig vid kollision... Quote
Antas Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 (edited) Vi har en rattstång ur en Scorpio men jag tror att det är samma konstruktion som i Sierra.Att ihoptryckningslängden är kort är något som vi har noterat och funderat över. Man vill ju inte bli spetsad på något som kan förorsaka skada. I min ungdom hade jag en bekant som körde av vägen med en PV och fick in en björk som ett spjut in i kupén. Den passerade mellan hans knän och stannade precis innan den skulle klyva "familjelyckan". Snacka om tur i oturen!!! I min ålder har jag väl gjort det mesta men jag tänker mera på sonen. Med 20 grader (vet inte hur man får till gradtecknet!) menar du väl att styraxeln (förlängningen) ska avvika med 20 grader från fordonets mittlinje? Vi tror nog att besiktarnas erfarenhet och kunnande ska tas på största alvar,det gäller ju allas vår och andras säkerhet. Edited December 28, 2006 by Jocke E Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Nej han menade att styrstången, om man inte har ett extra deformationselement måste ha ytterligare en led på den förlängda sträckan och denna led skall vara vinklad min 20° åt något hål. Om man då krockar kommer styrstången att vika sig i leden. Själv tänker jag montera på ett deformationelement till. Tidiga Saab99 har ett löst deformationselement... Quote
Antas Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 Ah.....nu förstår jag! Vi har fn två leder,en vid styrväxeln och en längre upp vid vår "deformerbara plåt". Förlängningen (rör) sitter mellan de två knutarna. Måste nog gå ut i garaget och mäta om förlängningen i sej ger 20 grader(förb...gradtecken!) annars blir det 4 st knutar på stången.Undrar hur det blir med exaktheten i styrningen med så många knutar? Vi slaktade svägerskans SAAB 900 men tog inte ur några knutar eller deformationselement. Murphys lag säger ju alltid att det är något som man missat! Shit! Quote
kungälv Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 gradtecknet = håll nere "Alt" och tryck in 0176 på det numeriska tangentbordet (det till höger).. Då bör du få en °, om du använder Windows dvs. Quote
Antas Posted December 30, 2006 Author Posted December 30, 2006 Lite "off-topic"! Inte får jag något gradtecken trots att jag trycker på "alt" och siffrorna. Ska man trycka på alla siffrorna samtidigt? Måste finnas något enklare sätt. Jag har sökt under "symboler" men hittar inget gradtecken där heller. Tacka vet jag juridik, det är en baggis! Datatönten Antas. Quote
Acke Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 håll ner ALT och knappa in snuffrorna så skall den dyka upp när du släpper på ALTknappen.. se här.. ° ® :) Quote
Drake Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Hur gör man on man sitter med en laptop utan numeriskt tangentbord då? :wacko: Quote
stigge Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Du kan ju alltid veva igång ditt Word-program (om du har något) och välja "infoga" och "symbol" och sedan kopiera tecknet. Kanske lite väl krångligt men i nödfall kan det funka. Quote
Drake Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 ° Man kunde tydligen kopiera från ett tidigare inägg oxå! :515: °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° Quote
Acke Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 bra att ha dokument.. :) Alt___specialteken.doc Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.