joakim 164 Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 (edited) Hej Jag undrar om man kan bygga med delar från en volvo 164 i en MK eller ska man bygga en ram själv? För ja har ett projekt som ja börjat trötna på som ja laggt en del pängar i. De är rosten o spacklet ja trötnat på. moter b30 rak 6a o växelåda o lamelbackaxel o bromasar är bra. (finns lite bilder här på den http://galleri.meatheads.se/index.php?list=7 Jag klarar allt de meckanika men det är finichen som är det svåra. Jag vill bygga en bil som ska registreras. Är plast eller glsfiber dellarna i kiten spacklade o målade(hoppas :hypocrite: ). Min budjet ligger runt 50kkr+bonaterbil o ja har tillgång till värkstad. Kom med förslag så man kan börja leta grejer. Tack i förväg. Edited December 31, 2006 by joakim 164 Quote
Michael Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 Om du väljer MK s locost chasie så borde det gå http://www.mksportscars.co.uk/locost.htm Jag är dock lite osäker på spårviden bak på volvon jämfört med eskorten den är tänkt för. Plastdelarna är färdiga utförda i gelcoat och med bra finich. 50 papp går att bygga för men du får fundera en hel del för att klara det specielt om du tänker köpa alla karosdelar. Lev väl Michael W Quote
Arrowsmith Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 En 164 är ingen optimal ensam donator bil.... Du kommer få ett lokomotiv istället för en sportbil om du ska använda drivlinan från den donatorn. tänk efter noga innan du börjar bygga det kommer gå ut över både prestanda och väghållning plus att det är ordentligt trångt i en seven ram för en rak 6:a i det formatet... Did i say that ? :image018: Quote
Michael Th Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 inget är omöjligt..men en 7:a är en bil som byggs bättre med ett lättare motoralternativ..kanske bättre att sätta 164 motorn i en cobra.. men som sagt inget är omöjligt... :racesmile: Quote
therealpinto Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Bakaxel och spindlar går ju att använda i alla fall, kanske. Axeln är ungefär en decimeter bredare än Escortaxeln (ungefär som Taunus) men det går ju att hantera. /Gustaf Quote
joakim 164 Posted December 18, 2006 Author Posted December 18, 2006 Tackar för svaren :) Men så det är inga problem med besiktningar med de jrejerna. Gå som ett tåg motorn väger inte så mycke 200kg vad väger en rover v8 men ford motern väger nog mycke mindre. Motorn sleper ja inte :( . Grejer som är gort med motern den är dyrr. Blocket är borat Smida kolvar M-stakar Veven är slipad Svenghjulet är lättat o stiftat ihop med veven Allt är vickjusterat o balanserat Störe ventiler o härdade säten Portab topp K-kam Motorn har jag byggd för e85 o turbo o går att plocka ut 450hp (tror ja) men kommer gå utmärkt som sugmaskin någr år. Den är orginal på 160hp på bakhjulen. men med de trimet o VEMS insprut o tändnings styrning så blir de nog runt 200hp hoppas ja på då kompet är sängt. Backaxlen kan ja bytta om det steller till de mycket de enda som är trevligt med den är lamelen. Men ja skulle värkligen vilja veta om B30 får plats, är bär inga som har byggt med någon BMW 6a i MK. Och villket kit ska man välja är det inte bäst o ta starter-kitet. Jag vill slipa bästela en masa extra gånger. Tacksam för alla tips om vad ja ska bästela? Quote
Acke Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 jag har ju flyttat bak min motor ganska styggt å då min e en smalare bil än ex dala7 så gissar ja att de går att skohorna ner en 6a bara man har en bredare ram.. ( då framförallt bredare kardantunnel )... jag har ganska bra me utrymme kvar i framkant av min motor.. :) Quote
SJUAN Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 (edited) Som sagt det kan bli trångt men det finns ju Mc sorley 7+442 annars om du vill bygga ram själv, den är lite längre i mororrummet och på bredden. (Kolla under drawings) http://mcsorley.net/locost/ Edited December 19, 2006 by SJUAN Quote
joakim 164 Posted December 19, 2006 Author Posted December 19, 2006 Eller är de enklast o köpa en dala7 i och med min donater. Ja tycker man alldrig får reda på hur mycke saker som ingår så jag har svårt att jämföra pris i mellan de olicka. Men dala7 värkar dyr eller. Och ja så de bilder när de byre plåten runt bakenden blir inte bär mycket spackel (man behöver i o för sig inte måla)? De är inte lätt vilcken sort man ska ha :huh: Hjälp Quote
Michael Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 (edited) Mät motor och låda bredd höjd ( från veven och total) och längd så kan jag kolla grovt på min MK. Mitt råd är bestäm dig inte innan du sett de olika alternativen då de skiljer sig avsevärt i fråga om utsende. Ett gott råd åk och kika hos någon som har färdig bil de är enligt mitt tycke väl använda pengar.Kika på medlemskartan så hittar du de olika byggarna och bilarna. ( du måste nog vara betalande medlem) Lev väl Michael Edited December 19, 2006 by Michael Quote
joakim 164 Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 Här kommer lite mott på Motern den är 250mm bred. växellådan är en vanlig volvo låda med OD till den rasar :D jalla fal. Men vi utgår från en son. Quote
Thomas Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 varför tar du iinte en M400/410 låda?????? o du den motorn är tyngre än en Chevy smallblock ett sänke. Jag hade en trimmad sån 3,3ltr i min P1800 jag vet att de är blytunga Quote
joakim 164 Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 Ja har en m400 på nu men ja vill ha plats för en annan låda i fall den ja har går sönder så får ja plats med ja har måttat så får ja plats med allt. Är B30 så tung som en v8 ja har svårt o tro det o de är inte o uderskata hjutjärnsmotoren med turbo kolla på www.savarturbo.se. :D Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Är B30 så tung som en v8 ja har svårt o tro det Enligt en kollega till mig skiljer det inte mycket i vikt mellan BMWs raka 6:a och V8:a. Blocket blir ju kompaktare... Quote
Lars H Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Hej och god Jul.. Jag bygger med en "ny" Volvo motor 2.0 t och den väger med en m47 låda och adapter platta 178kg, Vandlig 230 och låda måste väga minst 50 kg till så ditt stål månster väger yterligar 20-40 kg tror jag. Är det inte bättre att byta motorn och bygga på något lättare?. mvh. Lars H. Quote
joakim 164 Posted December 24, 2006 Author Posted December 24, 2006 God Jul alla 174+50+20=244kg ja de är nog nära. Men om den nu är 20kg tyngre en b230 så borde de inte bli sån prestandard minskning från en son eller ja är ute o cycklar. Jag kolla nu o den vägger. Quote
Lars H Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 God Jul........... Att öka vikten med ex 50 kg i fronten av en bil som man försöker få en bra viktfördelning mellan fram och bakaxel påverkar en hel del. Det motsvarar ca 8% av den totala bilens vikt. Men med tanke på all julmat så kompenserar man en tung motor i fronten med ett par extra skivor jul skinka och lite gröt i magen. mvh Lars H Quote
joakim 164 Posted December 29, 2006 Author Posted December 29, 2006 Jag har kollat runt nu o ett MK locost kit värkar bra men ja har lite fråger till inan ja bästeller. 1. Ingår ramen i locost kitet? 2. Får motorn plats om man tricksar o ficksar? 3. Om ja anvender min bakaxel får ja inte fel spårvid? 4. kan ja ha mins spindlar från 164 (140)? 5. kan man ha 16" fäljar o en då ha lite profil kvar? Quote
Michael Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 1 Ram främre bärarmar busningar och grundplasten ingår 2 jag förstår inte hur du skall få in en motor som är över 80 cm i ett utrymme som är max ca 75. Det går att bygga om så du får 80+ men då blir det mycket trångt i sittbrunnen. Fräst för fötterna Om du placerar motorn dikt an främre ramrör så hamnar växelådan ungeför mitt i kupen och det blir knepigt och växla. 4 Det går men då får du modifiera bärarmarna ordentligt 5 16 " hjul borde gå jag har inte alla uppgifter då de försvunit i en datorkrasch men jag tror att indyn är bygd för 195/50 15" Mk kan modifiera ramen så det passar men det kostar. Mitt råd sälj prylarna och bygg på ford om du tänker på MK Bosse har bygt sin MK för ca 50 pap så det går. Lev väl Michael W Quote
Acke Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 eller kolla lite närmare på Dala7.. den är större och dom kan säkert göra ramen efter speciella önskemål som du kan ha... :) www.dala7.se Quote
joakim 164 Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Ja nu har ja bestämt mig de blir en MK. Ja moste komma i gång. För den är så pass mycke billigare käns det som. får ja inte i min moter så kan man alltid länga den 100mm så går det :). Hur beställer man lettast maila? Quote
Acke Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 engelsmän verkar vara lite knepiga så säkrast är nog att ringa å prata me dom... ( iaf efter vad jag läst här på forumet... ) Quote
Borken Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Pallar en mk-ram tyngden från en dylik pjäs? Hur blir det om man förlänger, jag antar att den blir svagare då? Kolla med SFRO vad dom anser /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Kolla med SFRO och kolla även med MK vilken motor som de känner till är den tyngsta som monterats i ett MK chassi. Quote
joakim 164 Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Är det någon som har ett bra numer till någon på SFRO som har bra koll på ett. Synd att man inta kan bygga som vårt andra bygge (svitsa till de holler :prop: ). http://galleri.meatheads.se/index.php?list=3 Tur är de för de är livsfarligt :lol: Quote
Borken Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Hehe grovt bygge, det skulle säkert gå å besiktiga. SFRO är ju inne på feta ramar modell T-ford :P Skämt åsido, kolla in deras hemsida http://www.sfro.com/ Där finns en länk till en karta med telenummer till besiktningsmännen. /janne Quote
Arrowsmith Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Aldrig att den skulle gå igenom SFRO ! Quote
Michael Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Motorns tyngd är nog inget oöverstigligt problem Phil och pojkarna hade för avsikt att montera en amerikansk v8 i det chasiet som var med på Newark. det var försärkt med 2 små rörstumpar på fästet till bakaxeln. Ett större problem är att modifiera en "fabriks"ram. SFRO brukar kräva min 2 mm i godstjocklek på hemabygda ramar och om man förlänger en MK ram räknas den nog inte som Mk längre. Lev väl Michael W Quote
Micael Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Är det någon som har ett bra numer till någon på SFRO som har bra koll på ett.Synd att man inta kan bygga som vårt andra bygge (svitsa till de holler :prop: ). http://galleri.meatheads.se/index.php?list=3 Tur är de för de är livsfarligt :lol: Med dessa kunskaper så kan ni ju svetsa en egen ram enligt boken. Då slipper du beställa från england och du kan ju förstärka den med "aussie mods". Dessutom får du pengar över till annat Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.