Jump to content

Olika Spårvidd Fram & Bak


XTR

Recommended Posts

Hej!

Håller på med framvagnen i ett Mc scorley 7+442 och sitter och funderar lite på spårvidder! Om jag använder mig av bokens bärarmar så fär jag en spårvidd på ca: 1220mm fram. Om jag använder sierra diffen med org. längd på drivaxlarna så blir bakre spårvidden ca: 1470mm. Skulle detta fungera eller kommer bilen att få farliga köregenskaper? De flesta super seven jag har sett har större spårvidd fram än bak.

Vad gäller och vad är tillåtet?

// mattias

Link to comment
Share on other sites

Bilen blir instabil med brett bak och smalt fram. Har ju lite att göra med tyngdpunkten. Passerar den linjen mellan fram och bakhjul så välter ju bilen.

Som du säger så är sjuor normalt breda fram och smala bak. Westfield är ju smalare än sierra och jag antar att man gör sig besväret av en orsak...

Link to comment
Share on other sites

Bilen blir instabil med brett bak och smalt fram. Har ju lite att göra med tyngdpunkten. Passerar den linjen mellan fram och bakhjul så välter ju bilen.

Som du säger så är sjuor normalt breda fram och smala bak. Westfield är ju smalare än sierra och jag antar att man gör sig besväret av en orsak...

Fredrik > Vad har du för spårvidd på din MK? fram resp. bak? Tycker att det rent teoretiskt borde krävas en hel del för att en sjua skulle välta med sin låga tyngdpunkt och höjd. Som det ser ut nu så blir det dryga 2 decimeter mindre spårvidd fram.

// mattias

Link to comment
Share on other sites

Mätte lite snabbt och läste av ca 1500mm mellan anliggningsytorna för skivorna på naven. Skivan är väl ungefär 10mm tjock och offset för sierra ligger väl på runt 30 så spårvidd borde bli 1480. Efter närmare eftertanke så är ju sierrastyrväxeln kortad på en MK. Ditt resonemang är ju riktigt. P.g.a. sin låga tyngdpunkt kan spårvidden vara mindre fram jämfört med orginal sierra. Teoretiskt ska man väl sträva efter så smalt fram det går utan att bilen får problem med tyngdpunkten. Känns som den då är mer med på kursförändringar...

Eller hur blir det?

Link to comment
Share on other sites

Bilen blir instabil med brett bak och smalt fram. Har ju lite att göra med tyngdpunkten. Passerar den linjen mellan fram och bakhjul så välter ju bilen.

Är det såhär du menar? Om man drar en linje från tyngdpunkten vinkelrätt mot marken sett framifrån och linjen skär markplanet utanför en linje som du drar mellan hjulen på varje sida sett uppifrån, då välter man. Jag tror inte att vältrisken är ett problem.

Det som händer rent generellt, om jag har förstått saken rätt, är att smalare fram än bak ger mer understyrning och tvärt om ger mer överstyrning. Ju bredare spårvidd, ju mer grepp på den axeln så att säga. Så smalare fram borde ge "säkrare" vägegenskaper. Dock spelar fjädrarnas hårdhet, däck, viktfördelning och eventuella krängningshämmare in också, såklart.

Att en Westfield är smalare än en Sierra beror nog bara på att den inte ska se alldeles åt h---ete för mycket bredare ut än en Lotus/Caterham 7. Alternativt att själva westfielddesignen i grunden är ganska gammal, och inte baserades på Sierra från början och man har inte velat ändra på utseendet för mycket fram till nu. Men jag bara spekulerar. ;)

Edit: En vanlig Westfield SEiW, utan de extra långa bärarmarna som finns att köpa, ser ut att ha smalare spårvidd fram än bak också. Reflekterade över det senast igår när jag satt och glodde lite på "A race car is born" :)

Det finns inga regler vad jag vet som säger att spårvidden inte får skilja mer än si och så mellan fram och bak. Bara bilen har vettiga vägegenskaper så...

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Det finns inga regler vad jag vet som säger att spårvidden inte får skilja mer än si och så mellan fram och bak. Bara bilen har vettiga vägegenskaper så...

jo, det gör det.

Jag fick förklarat för mej av "SFRO Peder" att det inte fick skilja mer än

(jag tror det var) 50mm i spårvidd fram och bak eftersom min bakaxel var diffad :blink:

Det var vad han sa iallafall, och jag hoppas innerligt att han grundade det på någonting

som står skrivet någonstans i någon pärm i någon hylla hos någon myndighetsperson...

Link to comment
Share on other sites

Mr Drake har rätt.

SFRO 7:e upplagan från 2002, sid 24 Hjulsystem, vid bild av en hjulaxel: "Spårvidden mäts mellan däckens mittpunkter. Maximal spårviddsskillnad fram/bak utan diffbroms 100 mm, med diffbroms 50 mm."

Link to comment
Share on other sites

jo, det gör det.

Jag fick förklarat för mej av "SFRO Peder" att det inte fick skilja mer än

(jag tror det var) 50mm i spårvidd fram och bak eftersom min bakaxel var diffad :blink:

Det var vad han sa iallafall, och jag hoppas innerligt att han grundade det på någonting

som står skrivet någonstans i någon pärm i någon hylla hos någon myndighetsperson...

När jag var nere och gjorde första SFRO bes vad det aja baja med diffbroms för min del enligt Peder

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Om jag använder mig av bokens bärarmar så fär jag en spårvidd på ca: 1220mm fram.

Har du verkligen tagit rätt mått? Jag har 1350mm spårvidd fram med bokmått på ram och bärarmar. Det beror iofs också på vilken offset man har på fälgarna, jag har ET +13 fram.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Har du verkligen tagit rätt mått? Jag har 1350mm spårvidd fram med bokmått på ram och bärarmar. Det beror iofs också på vilken offset man har på fälgarna, jag har ET +13 fram.

/Micke

Micke > Nu har jag varit ute och mätt. Jag får det till 1260mm om jag mäter mellan skivan och fälgens anläggningsyta. Något bättre med andra ord! Jag kan inte läsa mig till villket ET jag har på fälgarna men de har suttit på sierran jag plockat delarna ifrån. Kan jag rädda situationen med olika ET på fram resp. bakfälgarna??

Jag mätte även på de undre bärarmarna jag får det till 315mm mätt mellan spindelledscentrum och ledpunkterna för bussningarna.

Finns det något man kan göra för att slippa göra om bärarmarna igen...

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...