Jump to content

Amatörbyggd Speedster


apex

Recommended Posts

81-1163436860.jpg

Denna s k Badster 3 har reggats som amatörbyggt fordon. Det är en Opel Speedster med SAAB turbomotor. Men är det inte lite skumt att den går att regga som amatörbyggd?

Fast det passar mina planer för min Speedster väldigt bra!

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Har varit med och byggt den silvriga av de två (är det därför jag aldrig blir klar med 7:an ...?)

och det är en heeeel del som är bytt i dem.

I stort sett bara alu karossen kvar av orginal delar resten är mer eller mindre kapat.

Antar att man kan säga att en pickup ram från tilverkare XXX med ny motor, ny vxl, ny hjulupphägning, nya bromsar mm är lika mycket ny bil som badstern.

Men rent utseende mässigt så är det ju fortfrande en viss annan bil.

MAO det går om du ändrar mycket :racesmile:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Har varit med och byggt den silvriga av de två (är det därför jag aldrig blir klar med 7:an ...?)

och det är en heeeel del som är bytt i dem.

I stort sett bara alu karossen kvar av orginal delar resten är mer eller mindre kapat.

Antar att man kan säga att en pickup ram från tilverkare XXX med ny motor, ny vxl, ny hjulupphägning, nya bromsar mm är lika mycket ny bil som badstern.

Men rent utseende mässigt så är det ju fortfrande en viss annan bil.

MAO det går om du ändrar mycket :racesmile:

OK! Jag tänkte köra min baklänges, med frontmotor och framhjulsdrift. :prop: Då är det samma bil, men mkt ändrat! :lol:

Testar väl att besa som den är, annars är ju det här en lysande utväg!

Link to comment
Share on other sites

Mmmm, vill ha :) :racesmile:

Vad är det förresten som skiljer sig mellan Spedster och Elise?

Opelmotor, som sitter i en annan bakram pga dess form. Något längre hjulbas av samma anledning. ABS-funktion i bromsarna. Krockkudde. Lite kraftigare kaross. Större 17" hjul. Ca 50-100 kg tyngre är Opeln, men starkare.

Link to comment
Share on other sites

OK! Jag tänkte köra min baklänges, med frontmotor och framhjulsdrift. :prop: Då är det samma bil, men mkt ändrat! :lol:

Testar väl att besa som den är, annars är ju det här en lysande utväg!

Tänk på att det kostar nästan 10' att göra besiktningen oxå , så länge du "bara" trimmar sugisen ordentligt ( för det är det du gjort ? ) så kan du nog få igenom den ändå

Link to comment
Share on other sites

Den måste väl vara regad som ombyggt fordon väl?

Annars är det nåt fel på systemet om det går att regga den där som amatörbyggd :huh:

Som sagt , allt du inte ser på bilden = under skalet är nytt.

För att lista en gång till de stora sakerna.

-Hela drivlinan från en saab 9-3 ss Aero ( både motor och vxl låda) vilket innebär helt nya motor fästen i ramen + subframen bak.

- nya drivaxlar inklusive mellan axel special tillverkade

Bilen har numera fast klofiber tak + baklucka = täck bil --> coupe

-Bytta coilovers runt om

-Ny svetsade förstärkta triangel länkar runt om med ändring.

- ny frästa spindlar i alu runt om med annan normal nivå i vila.

- nya bussnings infästningar

- nya bromsar runt om (mycket större skivor från 9-3 aero)

- ny ratt stång med nav och ratt infästnig till viss del

- nya stols infästningar +stol

- båge

- nya kyl

- nytt bränsle system

- nytt sprut

- nytt växel vajer system

- däck, fälg offsett

- Ordentligt omgjord och breddad i kaross i glasfiber EJ möjligt att återställa

- .......kan fortsätta en stund till

Tydligen ingår även den totala delen ombyggt som bedömmningsnivå för SFRO inte bara om karossen till viss del igenkännbart.

Hade något reagerat om det varit en Lotus elise med enbart volvo 850 T-gul grejor i ????

Går hur som helst som ..........ni kan tro att det varit svårt att hålla min motor i åjpeln orginal.

(men jag räknar med att hänga av dem lätt med 7:an)

Kolla mer på www.badster.se för en del byggbilder ( den lilla killen i den silvriga bilen är jag...)

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att mycket är ombyggt men chassie och kaross är ju inte "nytt" dvs hembyggda.

Vissa som bygger sjuor har ju problem med att rega Kits pga att besiktningsmännen inte tycker att de gjort tillräckligt mycket själva.

Var är Therealpinto när man behöver honom? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Badstern är mer ett hembygge än ett komplett kit från t.ex. Westfield, tycker iallafall jag. Därmed inte sagt att jag inte tycker att kitbyggen ska räknas som amatörbyggda.

Måste säga att du sätter fingret på de konstiga problem som vissa haft helt plötsligt, då de besiktat kitbyggen. Man knappast bygga en bil helt själv utan att köpa något att utgå ifrån, det måste man ju konstatera. Så någonstans måste man dra gränsen mellan ombyggt och amatörbyggt. Om man inte skulle få besikta ett rent kitbygge som amatörbyggt fordon, borde man inte då få besikta den som ombyggt fordon (där fordonet i fråga är donatorn)? I Storbrittanien kan man visst behålla regskylten från donatorn i vissa fall? Bara en tanke, hoppas att eventuella problemen löser sig så att man kan besikta kit och grymma ombyggen som amatörbyggen utan problem även i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har missat både tråden och hela forumsavdelningen :icon_sorry:

Det är inget konstigt eller nytt att ett "ombyggt fordon" kan byggas om så mycket att det (kan) klassas som amatörbyggt fordon. Så har det "alltid" varit och grunden i det är egentligen att man inte ska kunna använda gamla identiteter till helt nya fordon. Det hade ju annars varit tänkbart att man tog ett par 30-tals ramskenor, och monterade helt nya prylar (kaross, hjulupphängningar, motor, låda osv) och i praktiken hade man skaffat sig ett nytt fordon, befriat från skatt, besiktning, miljökrav etc.

Man hamnar alltid i svåra bedömningar när det är ett modernt fordon som byggs om eftersom det inte är lika självklart att dra gränser mellan ombyggt och amatörbyggt - har man två ramskenor och två stela axlar från början är det enklare. Saken kompliceras ytterligare av att för ett "modernt" (1976 eller nyare ungefär) fordon är det för byggaren oftast mer fördelaktigt att få klassningen amatörbyggt fordon, än ombyggt.

Bedömningen görs egentligen mer av Bilprovningen och Vägverket än SFRO, i de flesta fall. Vi genomför samma säkerhetskontroller oavsett om det är ombyggt eller amatörbyggt. Ibland har vi dock åsikter, förstås.

Parallellen med "kitcars" är inte riktigt en parallell, eftersom frågan där handlar om att amatörbyggt/ombyggt fordon ska vara "byggd av enskild person för eget bruk". Vissa tycker att byggsatser som är "för färdiga" inte faller inom den benämningen. Att vissa stationer hängt upp sig på chassinummer på ramar som pekar på lågserieproduktion är egentligen en ytterligare "vridning" av den saken...som vi hanterat förut ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...