Jump to content

Material Till Ramen


daromer

Recommended Posts

Hej

vad för material är det man ska använda till ramen? är tänkt att bygga efter boken generelt sett.

om man går in t ex hos stena metall och tar hem 25 25 2 kalldraget/sömlöst. får man rätt materiell då?

Link to comment
Share on other sites

Hej

vad för material är det man ska använda till ramen? är tänkt att bygga efter boken generelt sett.

om man går in t ex hos stena metall och tar hem 25 25 2 kalldraget/sömlöst. får man rätt materiell då?

Kolla med din SFRO-besiktningsman vilka krav han ställer, i slutänden ska han godkänna ramen så "hans ord är lag..."

Jag fick följande svar ang materialegenskaper:

När det gäller materialet i din ram så SKA sträckgränsen vara minst 225 N/mm2, brottgränsen minst 100 N/mm2 högre samt förlängningen till brott minst 10%.

S235JRG2 är en kvalite som verkar användas mycket och uppfyller kraven jag fick. Dimensionen är väl också lite upp till besiktningsmannen men 25x25x2 används ju flitigt.

Kolla även om besiktningsmannen vill ha ett materialintyg.

Link to comment
Share on other sites

Grundrekommendationen för en normal Locostram i 25x25x2 är att vanliga svetsade fyrkantsprofiler duger. Datan ovan ser som sagt ut som kraven för bärarmar och jag vet att någon besiktningsman av misstag skickat ut de kraven även för ramrör.

"Normal" kvalitet på svetsade fyrkantsrör klarar dock de kraven förutom att sträckgränsen kan vara aningen lägre - men runt 200 N/mm2 är normalt och okej för de flesta.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ringa är helt klart lämpligast. Många av oss formligen dränks i mail, tyvärr med mer eller mindre seriösa frågor och då tar det för vissa lång tid att sortera bland mailen. Därför är telefon säkrare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...