Ploogen Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Jag undrar om det är någon som vet om det fungerar med Golf 16v 139hp motor mot någon lämplig låda? :wacko: Tänker starta ett bygge med McSorley 7+442 Quote
Thomas Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 prova med volvos diesel med vw-motor eller gör adapter Quote
Tommy Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Hummm ... låter intressant! :) I Vilken årmodell av vw sitter det 16v 139hp .... Är det 240/740 Diesel låda som passar? Quote
Magoo Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 (edited) Om det är 16v motorn som sitter i golf2/scirocco med beteckning KR så är det till att köpa sprängkåpa från holland eller göra en egen, d24 motorn som sitter i volvo har bultmönster som en rak 5:a från VAG dvs sprängkåpan från en volvo passar inte utan att plocka fram såg och tig svets... edit: å sen vill man väl inte ha en låda från bolinder munktell :prop: :biglaugh2: :515: Edited October 24, 2006 by Magoo Quote
Morty Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 139hk motorn (KR) satt i Golf GTI 16V från 86 till att katalysatorn infördes mitt i modellserien 88. Motorn blev sedan något tröttare med annat sprut, kammar m.m. och heter PL. Jag har en 88:a GTI 16V (KR) med 139hk i garaget som står och samlar damm och diverse byggdelar på taket. Det som förvånar mig med denna motorn är att den låter mycket trots fyra original ljuddämpare. Vet inte riktigt hur man skulle lösa det på en sjua. Mvh Magnus Quote
Borken Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 (edited) Genom att skapa mottryck, jag monterade en sketen simons universalljuddämpare(hål rättigenom). Det blev så högljutt att grannarna höll på att lyncha mig! Men så svetsade jag in ett något mindre perforerat rör i dämparen och direkt var man nere på lagliga nivåer. /Janne Edited October 24, 2006 by Borken Quote
Morty Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Jo visst kan man sätta en s.k. decibelinsats vid ljudprovet, men det är inget under för motorprestandan. Det som är intressant för min del är en hållbar lösning som inte stjäler mer effekt än nödvändigt. Mvh Magnus Quote
Borken Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Hörselskydd? Ultimat prestanda utan effektförlust! Varför skulle en golfmotor vara ljudligare än en annan(skramlar dom mer)? /Janne Quote
Morty Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Jag skrev inte att en golfmotor är ljudligare än andra motorer. Däremot så har just KR motorn ett högt avgasljud jämfört med andra motorer som jag har jobbat med. Detta beror "nog" på kammarnas öppningsläge i förhållande till förbränningen. Undra vad SFRO säger om din variant vid ljudprovet. Finns det speciella hörselskydd för mätutrustningen? ;) Mvh Magnus Quote
Borken Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 OK långa kamtider låter vettigt. Ofta beror höga ljudnivåer på resonans, kan man hitta ljudnoderna och dämpa dom effektivt, så sänks ljudnivåerna rejält. En fet exansionsdämpare långt fram och en slutdämpare precis på noden långt bak kan göra underverk. Du väl köra med dBinsats hos SFRO/SBP och med kåpor efter reg. :P Quote
Magoo Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 det svåra i sammanhanget är faktiskt inte att få ner ljudnivån på avgasljudet utan insugsljudet.... :blink: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.