Jump to content

Motor Val?


Ploogen

Recommended Posts

Om det är 16v motorn som sitter i golf2/scirocco med beteckning KR så är det till att köpa sprängkåpa från holland eller göra en egen, d24 motorn som sitter i volvo har bultmönster som en rak 5:a från VAG

dvs sprängkåpan från en volvo passar inte utan att plocka fram såg och tig svets...

edit:

å sen vill man väl inte ha en låda från bolinder munktell :prop: :biglaugh2: :515:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

139hk motorn (KR) satt i Golf GTI 16V från 86 till att katalysatorn infördes mitt i modellserien 88. Motorn blev sedan något tröttare med annat sprut, kammar m.m. och heter PL.

Jag har en 88:a GTI 16V (KR) med 139hk i garaget som står och samlar damm och diverse byggdelar på taket. Det som förvånar mig med denna motorn är att den låter mycket trots fyra original ljuddämpare. Vet inte riktigt hur man skulle lösa det på en sjua.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Genom att skapa mottryck, jag monterade en sketen simons universalljuddämpare(hål rättigenom).

Det blev så högljutt att grannarna höll på att lyncha mig! Men så svetsade jag in ett något mindre perforerat rör i dämparen och direkt var man nere på lagliga nivåer.

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Jo visst kan man sätta en s.k. decibelinsats vid ljudprovet, men det är inget under för motorprestandan. Det som är intressant för min del är en hållbar lösning som inte stjäler mer effekt än nödvändigt.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev inte att en golfmotor är ljudligare än andra motorer. Däremot så har just KR motorn ett högt avgasljud jämfört med andra motorer som jag har jobbat med. Detta beror "nog" på kammarnas öppningsläge i förhållande till förbränningen.

Undra vad SFRO säger om din variant vid ljudprovet. Finns det speciella hörselskydd för mätutrustningen? ;)

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

OK långa kamtider låter vettigt.

Ofta beror höga ljudnivåer på resonans, kan man hitta ljudnoderna och dämpa dom effektivt, så sänks ljudnivåerna rejält.

En fet exansionsdämpare långt fram och en slutdämpare precis på noden långt bak kan göra underverk.

Du väl köra med dBinsats hos SFRO/SBP och med kåpor efter reg. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...