Jump to content

backventil på bränsle returen????


Recommended Posts

HEJ!

Vad skall jag köpa för att slippa soppa doften från avluftningen ??? :blink: :mad:

Har ett 8mm rostfritt rör ur tanken. En backventil är ju såååå dyr 400-7500:- :angry:

Link to comment
Share on other sites

Ska det inte vara en kolkanister på avluftningen?

Om det är så borde den ta bort lukten. Vi hade tänkt använda kanistern som satt på donatorn (Scorpio 2,9).

Antas i ett kyligt Luleå (+3,6c)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning!

Om jag inte missminner mej tror jag mej ha läst eller hört att man måste ha en kolanordning på avluftningen på tanken.Detta beroende på att bränslegaser inte ska komma ut i det fria. Kan även bero på vilken bil som är donator(äldre donator=ingen kolkanister).Såvitt jag förstår ska utsläppen (förbränningsgaser+bränslegaser)från donatorn vara i överenstämmelse med bilbygget.

Kan någon av SFRO´s besiktningsmän skingra bränsledimman?

Antas

Link to comment
Share on other sites

Jag bessade min Locost i våras och då hade jag bara en slang från toppen av tanken. Slangen gick i en liten båge och sen vidare ut under bilen. Bågens topp är 20 cm över tanken för att inte soppan skall rinna ut.

Link to comment
Share on other sites

Glömde en sak.

Systemet (Scorpio 2,9-88) innehåller en magnetventil som öppnar tankventilationen (till kolkanistern) när tändningen slås på. Kan ju vara läge att kolla om en sådan magnetventil är det enda som behövs. Utan tvekan bättre än att måste "klämma in" en kolkanister.

Link to comment
Share on other sites

När avgasdispensavgiften försvann så hände lite saker. Tidigare kunde man ju slippa dispensavgiften genom att använda en kattad motor och den skulle då ha styrd tankavluftning via kolkanistern. Eftersom man numera ger alla dispens kostnadsfritt så finns det heller inget riktigt krav på kolkanisteravluftning.

Självklart är det ju så att det är bäst att använda både katalysator och kolkanisteravluftning.

Vi har tidigare diskuterat hur avluftningen funkar, men i princip så leder man tankens avluftning till kolkanistern, och en slang från kolkanistern via magnetventil till insugsröret. Styrdatorn öppnar magnetventilen emellanåt för att "tömma" kanistern på ångor som då förbränns i motorn.

Har man kvar original styrdator som kontrollerar kolkanisterventilen så kopplar man förslagsvis in allt som det ska vara. Då slipper man massa bensinlukt och är snäll mot sig själv och miljön.

Har man ingen styrdator som klarar av saken, kan man ändå dra en avluftningsslang till kolkanistern. Den blir visserligen mättad så småningom men då kan man byta den. Alternativt kan man ju koppla magnetventilen så man kan lufta ur manuellt, eller så att det luftas ur emellanåt ändå (koppla den till tutan, helljuset, backljus eller något annat som man använder ibland).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Hur fungerar tömmningen av kolkanistern? Om gasen sugs ut och in i insugningsröret så måste det ju finnas något inlopp med backventil (på kanistern?) som gör att "ren" luft kommer in i kanistern. Eller fungerar det som ett insprutningssystem med en returledning?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När vi bytte tank på rallybilar (typ 10-20 år sen) så skulle vi ha en slang som gick i en slinga för att eliminera läckage vid takparkering.

Som jag har förstått behövs inte kolkanister och katalysator med nya avgasreglerna.

Och då behöver jag inte dra luftningsslang till motorrummet, visst kan jag sätta magnetventilen vid tanken men varför?

Kommer då inte något krav på "slinga" in?

Eller hur ska jag annars lufta tanken? genom tanklocket? kan bli fina fenomen då (erfarenhet)

Eller ska jag dra en 3:e slang från tanken till insuget genom magnetventilen?

Skulle kanske varit tyst och hängt en slang vid sidan?

/m

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste är ju en "vanlig" tankavluftning, genom en slang som bara går i slinga för att minska risken för läckage. Gärna med en "roll olver valve" som stänger om bilen hamnar upp-och-ned. Men det är inget formellt krav att bygga så.

Kolkanisteravluftning är inget krav med nu gällande regler men det är trevligt att ha, bland annat för att minska doften av bensin.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...